Tillväxthämning försenar?
Hej!
Min erfarenhet är att utevcklingen kan påverkas av olika anledningar. Alla barn är olika men att infektioner, prematuritet, tillväxthämning osv kan vara orsaker till att ett barnets utveckling försenas något är inte ovanligt. På BVC har man som mål/skyldighet att (bla) upptäcka detta hos barn. Detta innebär också att man tillsammans med föräldrarna kontinuerligt pratar om det, så att de på bästa sätt kan stötta/hjälpa sitt barn i rätt riktning.
Jag antar med andra ord att er son utevcklats inom ramen för vad som är "normalt", då BVC inte tycks ha uppfattat något annat.
Hur som helst. Du nämner att han inte kommit igång med jollerramsor ännu. Däremot beskriver du att han kan har ett enstavigt joller (ba, bu, ga), som är steget innan upprepat och varierat joller. Med tanke på att du upplever att han kontinuerligt utvecklas, så är jag övertygad om att det inte är långt kvar innan han tar nästa steg. Dessutom reagera han på sitt namn och samspelar när du frågar efter andra saker/ljud osv, vilket bekräftar ännu mer att han är på gång tycker jag.
Barnhälsovården ser generellt lika ut var man än bor i Sverige, men visst kan det förekomma små olikheter i basprogrammet. De läkare jag samarbetat med, bedömmer att klappa händerna innebär samma motoriska förutsättning som att slå ihop leksaker (klossar). Vilket din son gör och därför behöver du inte oroa dig för den biten.
Om barn har pincettgrepp eller kryper kräver naturligtvis att de fått förutsättningar att träna dessa färdigheter. Låt din son sitta och leka med majs, ärtor och lek ge-och-ta med små föremål tex ett gem (låt honom dock inte ha kvar det ;).
På golvet lär sig barn åla, krypa, sätta sig, resa sig osv, vilket de flesta föräldrar vet men ändå får barnen inte vara där tillräckligt. Låt honom vara där massor, hur skall han annars lära sig!?!
Min erfarenhet talar för att han utvecklas väl! Var dock inte rädd att tala med läkaren och sköterskan om dina funderingar. Förmodligen kan de visa på saker, hos din son, som du kanske inte tänkt på och kan ge råd och tips på hur du skall hjälpa honom att stimulera vissa färdigheter.
Kom ihåg att BVC inte verkar för att döma barn och familjer, vi finns för att identifiera, stötta, följa upp och hjälpa om det behövs. Så snälla var inte orolig för 10-m besöket!
MVH Christine