• Anonym

Vad kostar det att avliva en valpkull? Någon uppfödare här ?

Varför lämnade du tiken när du visste att hon hade löp med en hane?

• Anonym
    Anonym (NEJ!) skrev 2011-01-09 04:18:11 följande:
    Eftersom denna eventuella kull är en blandraskull på omeriterade och ej ännu hälsokollade, röntgade djur så ska den bort. SKK är inte direkt positiva till blandrasavel.
    Mitt ansvar som hundägare är bla att se till att det avlas renras efter friska djur.
    Äntligen en vettig människa som tänker längre än näsan räcker Flört  Hoppas det ordnar sig och att det inte blir/är några problem med tiken.
  • Anonym

boka in ett ultraljud så ser du om det finns några valpar därinne. Sen kan du ju diskutera med veterinären hur du ska göra.  Hon kan ju ha blivit skendräktig också.

• Anonym

Är man ansvarsfull så kan man vara mycket noggrann även hos vem man lämnar en blandrashund. Det finns hur många ansvarsfulla blandrasägare som helst. Det är inte behovet av ett renrasigt djur som gör om en individ får ett gott hem eller inte.
    Jag kan inte annat än se det som ren fanatism, när man går till sådana här ytterligheter för att hålla en linje "ren". Trots allt så är avelslinjer på hund mycket korta i förhållande till andra djur, vilket gör att en ny ras framkommer snabbt om folk väljer att korsa fram en ny.

• Anonym

Jag tycker inte att du ska ta en kull på henne sen heller. Det finns för många hundar, blandras eller renras spelar ingen roll. Samma sak med katter. Man borde få ta max en kull per djur.
    Det är därför det finns så många djur utan bra hem. Money rules tyvärr..

• Anonym
    Dohgon skrev 2011-01-09 11:01:33 följande:
    förstår dig TS på ett sätt, men på ett annat tycker jag det är sorgligt. Min voffsing är blandras (labrador schäfer) men helt underbar hund som inte är sönderavlad heller. de sjukdommar som går i släktena labrador och schäfer har han mycket mindre risk att få vlket jag också är nöjd över =) Visst att det kostar ca 10000 för en kull att föda upp den. Men vet vi betalade 6000 för Diesel ( min hund) och det var väl 8 valpar i kullen.

Vad är det för raser egentligen? vad skulle det bli för blandning?

Tror det kostan nästan 500-1000 att avliva en valp, lite osäker på exakt och är ju olika beroende på vilken vetrinär man väljer.
    Dock får man, om man har jägarexamen, avliva hundarna hemma genom att skjuta dem..
    inte sönderavlad? han får ju anlag från 2 sönderavlade raser isf!
  • Anonym
    TheReLe skrev 2011-01-09 13:28:52 följande:
    En ot fråga, men varför är det så många människor som medvetet planerar att avla på sina tikar när det är svårt att sälja av valparna sedan; just din hund är väl inte Guds gåva till rasen eller?
    Att låta en tik löpa och bli dräktig under liknande omständigheter är ganska slarvigt.
    Sterilisera och kastrera era hundar så är problemet med avyttring och oönskade valpar löst.
    För övrigt skulle jag alla gånger hellre välja en blandras, då jag anser att raser SKA blandas för att få bort rasdefekter. En hund är en hund är en hund, varken mer eller mindre oavsett om den är i 5 kgs klassen eller 60 kgs klassen. Och om man inte orkar med jobbet att avyttra ev. valpar ska man nog tänka om många gånger i fråga om sterilisering..
    men vadå få bort rasdefekter?
    det är ju inte så att man börjar om från 0 med 2 raser istället för en utan hunden KAN få alla rasdefekter från båda raserna!
  • Anonym

Så du ska låta 1-2 valpar leva i 8 veckor och sen avliva dom? Fint av dig. Eller så lägger du ner lite tid och omsorg på att hitta bra hem åt dom 2 små.

• Anonym

Syrran gjorde en abort på sin Malle förra året och det kostade 2000:-. Är dock inte säker på om det var "kompispris" eftersom hon kände veterinären.

• Anonym

Jag är strikt emot blandrasavel, men det här är en olycka!

En olycka bör inte hända överhuvudtaget om du har tillräcklig uppsyn över din hund under löpet, men nu sitter du i sitsen iallafall och då tycker jag inte det är rätt att leka gud och ta livet av valparna!
    Du ska ta ditt ansvar och kontakta SKK och förklara din situation, sedan behandlar du kullen som vilken kull som helst och letar upp bra hem åt valparna

Korningen tycker jag är helt orelevant i frågan. Korningen säger inte speciellt mycket om hur en hund fungerar i vardagslivet och valparna kommer just att bli sällskapshundar. Den enda som vet hur pass din tik fungerar i vardagen är du.
    Meriter är även helt ointressanta för en svensson som vill ha en aktiv kompis.

Ni skriver att seriösa valpköpare vill ha meriterade föräldrar. Jag håller inte med. Seriösa hundmänniskor vill ha valpar efter linjer de valt ut. Vanliga villa-volvo-vovve familjer vill oftast bara ha en vän. Det är en hel djungel att förstå hundvärlden även om det är lättillgängligt på hunddata.

Enda gången jag tycker det är okej att ta bort en kull är om man vet att det finns ärftliga sjukdomar, att raserna är för olika så att det kan slå slint ihuvudet på valparna, om det finns mentala brister hos föräldradjuren.

Svar på tråden Vad kostar det att avliva en valpkull? Någon uppfödare här ?