Vad kostar det att avliva en valpkull? Någon uppfödare här ?
Varför lämnade du tiken när du visste att hon hade löp med en hane?
Varför lämnade du tiken när du visste att hon hade löp med en hane?
boka in ett ultraljud så ser du om det finns några valpar därinne. Sen kan du ju diskutera med veterinären hur du ska göra. Hon kan ju ha blivit skendräktig också.
Är man ansvarsfull så kan man vara mycket noggrann även hos vem man lämnar en blandrashund. Det finns hur många ansvarsfulla blandrasägare som helst. Det är inte behovet av ett renrasigt djur som gör om en individ får ett gott hem eller inte.
Jag kan inte annat än se det som ren fanatism, när man går till sådana här ytterligheter för att hålla en linje "ren". Trots allt så är avelslinjer på hund mycket korta i förhållande till andra djur, vilket gör att en ny ras framkommer snabbt om folk väljer att korsa fram en ny.
Jag tycker inte att du ska ta en kull på henne sen heller. Det finns för många hundar, blandras eller renras spelar ingen roll. Samma sak med katter. Man borde få ta max en kull per djur.
Det är därför det finns så många djur utan bra hem. Money rules tyvärr..
Så du ska låta 1-2 valpar leva i 8 veckor och sen avliva dom? Fint av dig. Eller så lägger du ner lite tid och omsorg på att hitta bra hem åt dom 2 små.
Syrran gjorde en abort på sin Malle förra året och det kostade 2000:-. Är dock inte säker på om det var "kompispris" eftersom hon kände veterinären.
Jag är strikt emot blandrasavel, men det här är en olycka!
En olycka bör inte hända överhuvudtaget om du har tillräcklig uppsyn över din hund under löpet, men nu sitter du i sitsen iallafall och då tycker jag inte det är rätt att leka gud och ta livet av valparna!
Du ska ta ditt ansvar och kontakta SKK och förklara din situation, sedan behandlar du kullen som vilken kull som helst och letar upp bra hem åt valparna
Korningen tycker jag är helt orelevant i frågan. Korningen säger inte speciellt mycket om hur en hund fungerar i vardagslivet och valparna kommer just att bli sällskapshundar. Den enda som vet hur pass din tik fungerar i vardagen är du.
Meriter är även helt ointressanta för en svensson som vill ha en aktiv kompis.
Ni skriver att seriösa valpköpare vill ha meriterade föräldrar. Jag håller inte med. Seriösa hundmänniskor vill ha valpar efter linjer de valt ut. Vanliga villa-volvo-vovve familjer vill oftast bara ha en vän. Det är en hel djungel att förstå hundvärlden även om det är lättillgängligt på hunddata.
Enda gången jag tycker det är okej att ta bort en kull är om man vet att det finns ärftliga sjukdomar, att raserna är för olika så att det kan slå slint ihuvudet på valparna, om det finns mentala brister hos föräldradjuren.