Vad kostar det att avliva en valpkull? Någon uppfödare här ?
Börjar starkt misstänka att min tik inte bara är tjock. Eftersom jag bodde med mitt ex under tiden hon löpte så kan jag inte säga till 100% att hon inte umgåtts med min hane av annan ras när jag inte varit hemma. Var supernoga med att påpeka hur viktigt detta var, men likt förb*nn*t är tiken rundare nu. Jag får inte tag i exet och kan alltså inte fråga honom. Risken är att OM tiken är dräktig så har hon gått för långt för abortspruta.
Finns det någon form av vettig pris-sättning på att avliva en kull som inte bör komma till världen hos veterinär eller bör man ordna detta privat ?
Vad är bäst för tiken (om det nu ÄR så) avliva hela kullen eller spara någon ?
Ja, jag ska ringa vetten, men de har inte öppet förrän måndag morgon.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 17:21
Denna kull är inget för svensson. Dessa raser i kombination ger mardrömmar. Denna kull kommer ge arbetsmaskiner som hellre dör än ger upp. Denna kull blir STORA hundar. (tiken ca 30 kg, hanen 50). Denna kull ger utpräglade brukshundar med hög temp och ett jävla humör tillsammans med ruggig skärpa.
Nej.
Denna kull ska inte finnas.Tiken är en känd bruksras, renras, bra mentalt men ej utvärderad eller meriterad. Hanen däremot är av en "liten ras" (vad gäller antal) dessutom blandad med en känd kamphundstyp av hund. Utmärkande för hans raser är enorm storlek, hög temp, nära till bett. humör, arbetsvilja, aldrig ge upp, grotesk vaktinstink och svåra hanhundar. plus kamphundstypen som mamman till honom var (alla vet väl numera vad som är utmärkande för dom) . Han är en blockethund med stort bagage och dåliga erfarenheter. Svårt att säga vad som är genetiskt och inte vad gäller honom. Han är helt klart katastrofal som genetiskt underlag för avel.
Dessa hundar ska helt enkelt bort. För alls skull, inte minst hundarnas.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 03:00
Ammajouren var en riktigt bra ide', den nappar vi på.
Tiken är troligtvis dräktig, varit på koll hos uppfödare nu ikväll.
Uppfödare anser att tiken ska få valpa och inte bör sprutas. (För långt gånget)
Kastrera tiken är inte aktuellt då hon ska gå i avel sen om allt går bra. (renras och planerat, meriterat, kollat.)
Hanen är inte kastrerad pga att han kom hit akut för 8 månader sedan med andra problem som var högre prio. Han är en sk blockethund.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 03:01
Ammajouren var en riktigt bra ide', den nappar vi på.
Tiken är troligtvis dräktig, varit på koll hos uppfödare nu ikväll.
Uppfödare anser att tiken ska få valpa och inte bör sprutas. (För långt gånget)
Kastrera tiken är inte aktuellt då hon ska gå i avel sen om allt går bra. (renras och planerat, meriterat, kollat.)
Hanen är inte kastrerad pga att han kom hit akut för 8 månader sedan med andra problem som var högre prio. Han är en sk blockethund.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 03:28
Raserna i hanen är
Shitbull (pitbull-amstaff-skitpratar-blandis alltså)/amerikansk bulldog/kaukasisk ovtjarka
Tiken är en malle
Ni som inte förstår nu varför valparna som "sparas" för tikens skull bör avlivas istället för att säljas .. Ja, ledsen men då kan jag inte förklara mer.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:06
Ang rasen kauakasiskt ovtjarka. Och hanen
Hanhunden funkar bra, men är ingen hund man ska lita för mycket på. Anledningen till att han kom hit var att förra ägaren hade stora problem med honom.
Idag är han en hund som har ett enda (men stort) problem. Han hatar andra hanar. Resten av problemen han drogs med var miljörelaterade och är bortarbetade. Han har inte ärvt ovtjarkans vaktbeteende utan älskar folk, men detta kan ju fortfarande gå i arv till kullen.
Planen med hanen var kastraktion (om han blev bra) eller avlivning, vlket förra ägaren redan hade bestämt sig för. Dock ville han skjuta hunden på fyllan med hagelbössan i ilska. Därav akutflytten hit.
Jag arbetar med omplaceringar. Därför var han välkommen trots sina problem.
Bör dock tilläggga igen att han ALDRIG varit agressiv mot folk!
Innan har vi räknat till 5 olika hem. Troligtvis finns det fler. Hunden är någonstans mellan 3 och 5 år gammal.
Rasen kaukasisk ovtjarka är en excellent hund till det den är avlad för. Vakt av stora områden. Det är en underbar hund UNDER RÄTT FÖRUTSÄTTNINGAR OCH I RÄTT MILJÖ. Alltså INTE i ett överbefolkat sverige.
Det är helt omöjligt att erbjuda den det den behöver för att må bra här. Men får den göra det den ska så är den helt fantastisk. Hemma i rätt miljö.
Det går inte att understryka tillräckligt hur felplacerad denna typ av hund är i sverige!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 21:37
Ang kaukasisk ovtjarka.
Det är en hund, inget monster. Den hör bara inte hemma i våran miljö. En KO ska ströva fritt och vakta stora områden med djur mot vilda djur och tjuvar. Vi kan inte erbjuda det här.
Kaukasisk ovtjarka BÖR INTE hanteras som ett husdjur. Den bör inte låsas in på begränsade ytor. Den kan då bli otroligt farlig, ffa i vårat tätbefolkade sverige.
Men snälla ni, utmåla den inte till monster... Det är en fantastisk arbetsmaskin i sin rätta miljö.
Men den är ett redskap inte ett husdjur.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-15 15:47
Jag har arbetat med problemhundar i 15 år. Haft över 30 omplaceringshundar som gått igenom rehab här och blivit lyckade omplaceringar. Jag kan med god grund säga att dessa hundar riskerar en mycket instabil tillvaro om de skulle placeras ut.
Vaktbolag som köper in agressiva hundar ställer jag mig mycket skeptisk till. De köper en en hund med helt fel egenskaper från början. En vakthund ska inte vara nervös och agressiv, den ska vara stadig, modig, stor, välpälsad och kunna ta egna initiativ.
Mallen och ambullen är raser som hela tiden behöver styrning för att kunna fungera i jobb (de är inte särskilt självständiga).
Shitbullen är framavlad på att EJ visa agression mot person.
Kaukasisk ovtjarka är en utpräglad vakthund.
Alltså kan man nästan räkna med att egenskaperna kommer att spridas vida bredder i denna kull. Rent faktiskt så är det så att det inte alls är säkert man får en blanding av dessa egenskaper. Man kan få fram 8 hundar med utpräglad ovtjarka instinkt, eller 8 med ambull mentalitet. Eller.... en j*vla röra av allt. ! sån, två såna. osv.
En alldeles för osäker bas att stå på.
Dessutom köper dessa oseriösa hundbolag in vuxna hundar. De är oftast varken kompetenta att träna fram vakthund (därav letar agressiva hundar) eller hålla valp / unghund.)
Jag har personligen varit på besök på ett sådant "hundbolag" utanför GBG och har aldrig sett ett värre "hundtänk" än där.
Jag avlivar hellre vilken hund som helst än säljer dom till amatörer.
Seriösa vaktbolag köper renras med dokumenterad bakgrund och tränar själva upp vad dom vill ha. Oftast fungerar det också så att hunden är med väktaren övrig tid.
Annars pratar vi hangarhund och där är det verkligen renras som gäller.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-07 12:41
uppdatering.
Kullen är avlivad.
Tiken mår bra.
Inga valpar sparades.