• Anonym

Analfissur och hemorrojder

Jag bokstavligen avlider snart.

Har efter graviditet och förlossning fått jobbiga problem med magen.
    Blir väldigt lätt förstoppad.
    Känns som en ond cirkel nu.

Att bajsa känns nästan uteslutet, hård i magen trots mycket vatten och laktulos.
    När jag väl lyckas bajsa känner jag av en spricka i ändtarmsöppningen och
    musklerna däromkring krampar som sjutton.

Har vad jag tror ytliga hemorrojder om det inte bara är svullnad.
    De i sig lider jag inte av men sprickan i öppningen dödar mig snart känns det som.

Har varit i kontakt med sjukvården, testat xyloproct men det verkar inte hjälpa.

Någon som vet om man kan få något annat utskrivet?
    Helst utan undersökning

Smärtan brukar avta efter någon dag men då är det dax att tömma tarmen igen och då är det igång igen..

• Svar på tråden Analfissur och hemorrojder
  • Anonym (samma)

Hej.
    Jag har samma problem, det gör frukstansvärt ont att gå på toaletten, blir helt kallsvettig av smärta när det är dags. Är dock ej förstoppad. Har en spricka tror jag, kanske ev. hemorrojder, och krampen som blir som du skriver är bara så fruktansvärd.
    Har provat xyloproct och nej, den hjälper inte. Har varit hos läkare flera gånger och väntar nu på remiss till sjukhuset för undersökning. Enda råden jag fick var att hålla avföringen lös, röra på sig, dricka mycket vatten, äta varierad kost och använda xyloproct (som jag nyss talat om för läkaren inte hjälpte).  Så jag har nog inga bra råd men är också nyfiken på att höra vad som finns.
    Tror nog ändå dom måste göra en undersökning för att veta =( Svårt att skriva ut medicin (om det finns nån bra) om läkaren inte sett själv hur det ser ut.

• Anonym

Jag lider verkligen med dig, vet ju som sagt hur det känns.
    Blir ju säkert förstoppad bara för att jag vet hur jäkla ont det gör att gå.
    Tror jag håller mig omedvetet.
    Ska köpa en ny xyloproct i morgon. Har haft min i rumstemp lite för länge tror jag.

Känns som att det aldrig kommer bli bra ju.

• Anonym

Jag har haft analfissur vid ett par tillfällen. Första gången fick jag genomgå en operation för att de skulle kunna undersöka mig. Behandlades båda gångerna med Nitroglycerin salva som jag tog några gånger per dag för att få kramperna att avta. Sök läkare så får du hjälp.

• Anonym (samma)

Ja, det känns verkligen som att det aldrig kommer blir bra. Och inte blir det bättre av att man gruvar sig inför toabesök.
    Får man nitroglycerinsalva utskriven på vårdcentralen eller på sjukhus? (eftersom jag inte fick det av läkaren på vårdcentralen undrar jag) Blev det bra efter den behandlingen?

• Anonym

Jag trodde att jag ver ensam i världen om detta, skönt att höra att jag inte är unik..
    Efter min förlossning hade jag också sprickor och hemorojder samt kramper varje gång jag skulle bajsa och det blev en ond cirkel som inte var lätt att bli av med. Microlax tillsammans med xyloproct (suppar och salva) var min räddning under en period men det funkar ju inte i längden. Jag ringde till VC och fick en undersökning (men det var omöjligt att undersöka eftersom jag krampade så) så jag fick någon salva utskriven och löfte om operation (töjning) om det inte skulle bli bättre. Opererades men har fortfarande ett och ett halvt år efter att sonen är född problem med sprickor som gör ont och blöder. Vet inte vad jag ska göra mer.. men det är 1000 gånger bättre än vad det var för ett år sedan.
    Det de sa till mig var "ja det är ju inte direkt någon gynnsam miljö för sår att läka.." Nähä..

• Anonym

jag har också hemorojder..det är inte så farligt..om man bajsar när man e bajsnödig så blir det inte så hårt och blöder inte så mycke..det händer att hemorojderna kommit ut från hålet... då känns det som en klump mellan skinkorna, men den går tillbaks efter ett tag. men om man e hård i magen så ska man äta fiberrik mat och så ska man försöka krysta då och då tills det hårda kommer ut och det går att bajsa normalt igen..

• MammaHela

Har ni testat Movicol för att hålla bajset löst? För det gör kanske inte lika ont om bajset är mjukt?

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Anonym

att medicinera brukar inte behövas..iaf inte för min del... även fast man inte e bajsnödig och det gått några dagar utan att komma ut ngt så ska man försöka krysta ändå lite så tarmen får jobba..... fiberhavregrynsgröt, linfrön och plommon brukar ge susen...

• Anonym
    Anonym (samma) skrev 2011-01-10 11:19:38 följande:
    Ja, det känns verkligen som att det aldrig kommer blir bra. Och inte blir det bättre av att man gruvar sig inför toabesök.
    Får man nitroglycerinsalva utskriven på vårdcentralen eller på sjukhus? (eftersom jag inte fick det av läkaren på vårdcentralen undrar jag) Blev det bra efter den behandlingen?
    Jag blev bra efter behandlingen. Tog dock lite för lite i början - skulle ta en klick stor som en ärta men om man tar för mycket kan man få huvudvärk och det var jag rädd för så jag underdoserade. Detta ändrade jag på efter återbesök på kirurgen. Kan självklart få nitroglycerinsalva utskriven på vårdcentralen. Xyloproct hjälpte mig inte alls.
Svar på tråden Analfissur och hemorrojder