Inlägg från: levandecharader |Visa alla inlägg
  • levandecharader

Vad gör man med picnicbog?

Ja, som rubriken lyder. Vad lagar man för god mat  med picnicbog?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 07:38
    Vad jag har förstått så finns picnicbog också på burk och det är inte det som jag har. Jag har en bit FÄRSKT kött, en styckningsdel som ser ut som ett mellanting av skinkstek och fläskkarré.

Jag har en bit kvar som nu ligger i frysen, så fortsätt gärna tipsa om recept (på det färska köttet )

• Svar på tråden Vad gör man med picnicbog?
  • levandecharader

Hel, men kan skivas

• levandecharader
    HWikström skrev 2011-01-09 10:50:47 följande:
    Jag brukar skiva rätt tunt om det inte redan är uppskuret. Sen strimlar jag köttet, skär en stor gullök i båtar och paprika i strimlor.
    Stek köttet så det får färg.
    Häll på matlagningsgrädde alternativt creme fraiche.
    Låt koka ihop en stund.
    Häll i lite valfri fond.
    Krydda med salt och peppar/citronpeppar.
    Häll i löken och paprikan och låt sjuda i 5 minuter för att inte överkoka grönsakerna.

Servera med ris eller tagliatelle.
    Det lät gott
  • levandecharader
    Snöviolen skrev 2011-01-09 14:00:10 följande:
    Mamma brukar göra en sallad med pcknicbog.
    Det är
    tomater
    gurka
    äpple
    banan
    picnicbog
    serverar det till kokt potatis och valfri dressing.
    Steker hon den innan då eller hur tillagar hon det råa köttet?
    Starchild skrev 2011-01-09 13:00:21 följande:

Picnicbog äter vi mest på sommaren.

Med nypotatis, kall sås på creme fraiche/majonäs/dill och ärtor som tillbehör...oj oj det är gott se =D

Hur tillreder ni köttet?

Ursäkta alla frågor men picnicbog är en styckningsdel jag aldrig har köpt innan.
  • levandecharader
    Snöviolen skrev 2011-01-09 14:30:41 följande:
    Den kan man äta kall som kassler.
    Så hon skivar bara upp den och serverar.
    Men då måste det vara nåt annat som kallas samma sak, för det jag har är rått kött, som tex en bit fläskkaré eller en skinkstek. Ett mellanting av dessa två antar jag.
  • levandecharader
    Fridayyy skrev 2011-01-09 14:32:53 följande:
    NEEEEEEEEEEJ, jag tror inte det är sådan hon menar, det är färskt kött, inte den i burk!
    Orecis jag har färskt kött. Visste inte att det fanns på burk?!
  • levandecharader
    levandecharader skrev 2011-01-09 14:34:06 följande:
    Orecis jag har färskt kött. Visste inte att det fanns på burk?!
    Precis, inte orecis...
    Fridayyy skrev 2011-01-09 14:33:56 följande:

Du kan ha hela i ugnen och steka den som en stek. Sök på recept, det är ju som skinkstek ungefär.

Ok, förstod nästan det. Jag gör stekar ganska ofta så det skulle vara gott med nån gryta eller wok eller nåt annat kladdigt
  • levandecharader
    Snöviolen skrev 2011-01-09 14:36:38 följande:

Fast jag tänkte på denna.
    Aha, men tack för hjälpen iaf. Visste som sagt inte att det fanns på burk också, annars hade jag varit tydligare i ts
  • levandecharader

Det blir strimlad picnicbog (alltså färskt kött ej burkvariant) som fräses med strimlade grönsaker och sen får puttra i röd currypasta och kokosmjölk, serveras med äggnudlar. Jag orkar inte handla så det fick bli ett hopkok av vad som fanns hemma, jag hoppas att det blir gott

• levandecharader
    sissily skrev 2011-01-09 21:56:47 följande:
    riv på rivjärn och lägg på hönökaka och gör pizza. uppskattat av barnen.
    Det är färskt kött det gäller, ej burk!
  • levandecharader
    panna cotta skrev 2011-01-09 21:57:41 följande:
    Undvik Picnicbog, det smakar illa :)
    På vilket sätt då? Eller är det burkvarianten du tänker på? Det här är färskt kött, en speciell styckningsdetalj som heter picnicbog.
  • levandecharader
    Candygirl xxx skrev 2011-01-09 21:50:51 följande:
    levandecharader: Jag brukar ibland skära den i skivor och panera så blir det som schnitzlar eller så skär jag i bitar och gör en gryta. Men det du gjorde lätt gott så det ska jag testa nån dag
    Ah, att jag inte tänkte på det. Egna schnitzlat hade varit gott, det var längesen vi gjorde det
  • levandecharader
    levandecharader skrev 2011-01-10 07:34:01 följande:
    Ah, att jag inte tänkte på det. Egna schnitzlat hade varit gott, det var längesen vi gjorde det
    Jag skriver ju som en kråka....! Schnitzlar, schnitzlar, schnitzlar heter det ju
  • levandecharader
    Gurkan skrev 2011-01-10 07:40:37 följande:
    Pulled pork (elelr dragen gris, googla finns massor av recept!)
    Det tar tid men det blir så otroligt gott!

Sen serverar man det i t.ex. pitabröd med sallad och såser eller med ris eller ja vad man nu önskar!
    Tack, det åt jag häromdagen gjord på fläskkarré. Men att det funkar alltså lika bra att göra på P.N.bog är ju bra att veta. Jag ramlade nämligen över det för 20:-/kilot i affären häromdagen och tänke -varför inte?!
  • levandecharader

Mmm, det är gott med pulled pork

Svar på tråden Vad gör man med picnicbog?