• mm m

Vad kan jag göra med grädde som går ut i datum idag?

Köpte på mig en del grädde till nyår med eftersom det inte gick att få tag på alla de ingredienser som jag behövde ha så har jag nu en hel den vispgrädde kvar. Har gjort potatisgratäng, vad kan jag mer göra gärna som man kan frysa ner till matlåde eller liknande.

Tänkte göra en paj men det är bara några msk grädde och jag har 10-15 dl.
    Pannacotta men hur länge håller den- har inga gäster idag som kan äta upp den. Glass har jag i frysen.

Vad kan jag göra- grädden är ovispad.

• Svar på tråden Vad kan jag göra med grädde som går ut i datum idag?
  • La Lola

Är den oöppnad behöver du ju inte laga nåt just idag.....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Hertha

Du kan alltid frysa in den. Jag tror inte att du kan vispa den efter det men funkar jättebra i vanlig matlagning. Det är nog enklare (åtminstone i min idag mycket sega och långsamma dag ) än att hitta bra recept med grädde i som går att frysa.

• pappakl
    Frontline skrev 2011-01-09 14:57:05 följande:
    Frysa in den går bra...
    Nu fick jag allt ett leende på läpparna :D
  • Frontline
    pappakl skrev 2011-01-09 14:59:20 följande:
    Nu fick jag allt ett leende på läpparna :D
    Varför det för?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • pappakl
    Frontline skrev 2011-01-09 15:00:27 följande:
    Varför det för?
    Sånt simpelt svar inte ens jag kom att tänka på :D
  • mm m

Tack för att ni svarar. Fryser man in den som den är i förpackningen eller ska jag ha över den i någon annan burk?

Ja den är oöppnad.

• Lena

Du kan frysa in den. Min erfarenhet är att den lättare separer så det är bäst att ha den i rätter som kokas

• versan
    mm m skrev 2011-01-09 15:14:17 följande:
    Tack för att ni svarar. Fryser man in den som den är i förpackningen eller ska jag ha över den i någon annan burk?

Ja den är oöppnad.
    Häll upp grädden i istärningspåsar eller formar & frys in så tar du så mycket du behöver när du sedan ska laga maten.
  • La Lola
    mm m skrev 2011-01-09 15:14:17 följande:
    Ja den är oöppnad.
    Då håller den ju i flera dagar till.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • IsDimma

Den håller minst en vecka, förmodligen längre om den är oöppnad.
    Men ifall du fryser den så är det praktiskt att frysa den i iskuber, lätt att ta fram så många eller så få man behöver när man ska laga mat sen.

• annzah

Pannacotta och smaskiga grytor, gratänger av olika slag, lite extra-lyxig fiskgratäng, chokladmousse?

Svar på tråden Vad kan jag göra med grädde som går ut i datum idag?