• Anonym (vill skiljas)

Jag vill skiljas men min man vill fortsätta kämpa, hur göra?!

Hej.

Hur vet man om det är värt att skilja sig?
    Jag är beredd att bryta upp hela familjen, för jag är inte längre kär i min man. Har inte varit på länge. JAg har inte känt attraktion till min make på länge heller.
    Jag hade bestämt mig för att skilsmässa var det enda rätta.
    Inatt hade vi sex och jag ville bara fly.

Nu försöker min make övertala mig att stanna... Finns det överhuvudtaget skilsmässor som gjort livet bättre? 

Känner mig så splittrad och samtidigt säker på att jag verkligen behöver få bo ensam och "hitta mig själv"... Men det känns så svårt. Så jäkla svårt. Jag känner mig så elak och som världens sämsta mamma... Våra barn är 3 och 6 år. Vi har varit tillsammans i snart 10 år och träffades när jag var 15 år.
    Vi har brytit upp en gång innan. Men då hittade vi tillbaka. Det var även jag den gång som tog initiativet.

Även utan mina känslor som så länge sagt "Stanna för barnen, du kan leva sedan" så känner jag att min man inte förtjänar att vara med en kvinna som inte uppskattar honom. Som inte tänder på honom. Som inte ger honom det han behöver. Som bara vill bort.

Hur göra? Försöka mer eller inse att jag faktiskt redan har försökt massor?
    Om jag ska försöka, hur gör jag det då? Utan att vi kommer in i samma mönster igen...? Förlorar jag mig själv då?

• Svar på tråden Jag vill skiljas men min man vill fortsätta kämpa, hur göra?!
  • AP2

Jag är i samma sits som din man, dvs min make presenterade i torsdags efter 14 års förhållande och 8,5 års äktenskap det faktum att han vill skiljas för att han inte längre finner något hos mig attraktivt. Tydligen mår han dåligt i min närhet (men jag duger till sex) och jag är tråkig och ointressant som person. Även vi har två barn, 6 och 4 år gamla. 

Smärtan är olidlig och förbittringen är minst sagt stort. Anledningen till att han vill skiljas är att han måste tänka på sig själv som han uttrycker det. Att barn och jag påverkas av hans beslut kan han inte ta i beaktning. Efter att den första chocken lagt sig inser jag att jag inte har något som håller mig kvar där vi nu bor. Eftersom vi lade ner ett av våra företag förra året och jag för tillfället saknar fast anställning (dock arbetar jag) och ingen av oss har några anhöriga i närheten vill jag flytta hem till min hemstad där min familj finns tillgängliga och kan hjälpa mig och barnen igenom detta. Svaret jag får är att han redan har pratat med banken och VET att jag inte får något lånelöfte ens pga min ekonomiska situation, men att det får vi lösa. Om jag funderar på att flytta med barnen så kommer han att motarbeta mig på alla sätt han kan och även försöka se till att få ensam vårdnad.

När jag protesterar så menar han på att jag ska bete mig vuxet och inte vara så egoistisk!?! Ja du, TS - från mig kommer du inte få något svar på vad du ska göra, mer än att du ska tänka över vad du orsakar genom dina handlingar. Jag har ingen förståelse alls för denna typ av själviska agerande.

• Anonym

Finns inga givna svar, men jag tycker att ni ska prova med familjerådgivning först. Ni har två små barn som behöver er båda. Ni har mycket att kämpa för. Varför känns det fel i relationen? Finns det något ni kan göra för att hitta tillbaka?

Kanske det verkar enklast att separera, men jag tror inte alls att det alltid är svaret. Separerar ni så löser ni kanske vissa problem, men skapar andra nya.

Tänk också på att du alltid måste ha tät kontakt med mannen ifråga eftersom ni har små barn. Ni "slipper" aldrig varandra eftersom ni har barn ihop.

Ja, det är svårt. Men ni har ett stort ansvar eftersom ni har barn.

Lycka till.

• Anonym
    AP2 skrev 2011-01-09 19:44:49 följande:
    Jag är i samma sits som din man, dvs min make presenterade i torsdags efter 14 års förhållande och 8,5 års äktenskap det faktum att han vill skiljas för att han inte längre finner något hos mig attraktivt. Tydligen mår han dåligt i min närhet (men jag duger till sex) och jag är tråkig och ointressant som person. Även vi har två barn, 6 och 4 år gamla. 

Smärtan är olidlig och förbittringen är minst sagt stort. Anledningen till att han vill skiljas är att han måste tänka på sig själv som han uttrycker det. Att barn och jag påverkas av hans beslut kan han inte ta i beaktning. Efter att den första chocken lagt sig inser jag att jag inte har något som håller mig kvar där vi nu bor. Eftersom vi lade ner ett av våra företag förra året och jag för tillfället saknar fast anställning (dock arbetar jag) och ingen av oss har några anhöriga i närheten vill jag flytta hem till min hemstad där min familj finns tillgängliga och kan hjälpa mig och barnen igenom detta. Svaret jag får är att han redan har pratat med banken och VET att jag inte får något lånelöfte ens pga min ekonomiska situation, men att det får vi lösa. Om jag funderar på att flytta med barnen så kommer han att motarbeta mig på alla sätt han kan och även försöka se till att få ensam vårdnad.

När jag protesterar så menar han på att jag ska bete mig vuxet och inte vara så egoistisk!?! Ja du, TS - från mig kommer du inte få något svar på vad du ska göra, mer än att du ska tänka över vad du orsakar genom dina handlingar. Jag har ingen förståelse alls för denna typ av själviska agerande.
    Flytta med barnen är ingen bra idé. Du måste ha pappans tillåtelse att flytta med dem och det kommer du inte att få. Då blir det antagligen en juridisk process där pappan blir boendeförälder och barnen får bo kvar i sin gamla miljö hos honom. Du blir då umgängesförälder.

Ensam vårdnad har jag mycket svårt att tro att han skulle få. Det är något man försöker undvika. Tror inte att han vet riktigt vad han snackar om där.

Det bästa du kan göra är nog att skaffa dig ett nytt boende på samma ort för barnens skull. Undvik en rättsprocess - det är sista utvägen och jag tror att du skulle ha små chanser att vinna något på en sån.

Hoppas att ni lyckas lösa det hela på ett bra sätt.
  • Anonym
    Anonym (vill skiljas) skrev 2011-01-09 19:26:43 följande:
    Finns det överhuvudtaget skilsmässor som gjort livet bättre? 
    JAAAAAAAA!!! Jaaa, jaaa, jaaaaa! Glad
  • Anonym (!!)
    Anonym skrev 2011-01-10 04:06:56 följande:
    JAAAAAAAA!!! Jaaa, jaaa, jaaaaa! Glad
    Håller fullständigt med!

Det enda jag ångrar med min skilsmässa är att jag inte gjorde slag i saken tidigare.
  • Anonym (Jag med)

Jag fick också veta att min man ville skiljas efter 17 års förhållande, 14 års äktenskap och tre barn... han orkade inte längre... visst hade vi haft det tufft och var/är ganska olika... men medan jag trodde att vi tillsammans skulle lösa, så gav han upp... han kommer en dag hem och vill skiljas, medan han hade jobbat och självförverkligat sig själv, hade jag tagit hand om allt kring barn och hem, sedan orkar inte HAN mer...

Total chock, panik och ångest... men han gjorde inget konkret åt skilsmässan utan förväntade sig som vanligt att jag skulle fixa... det gick ett år... vi levde i vaccum, sedan en dag orkade jag inte mer och skaffade lgh och flyttade ut ur vårt hus... det har gått 3 månader... jag mår inte bättre i dag, men inte heller sämre... vårt liv tillsammans, som inte var ett liv tillsammans eftersom han inte ville det, hade aldrig funkat i alla fall...
  • Anonym

Förstår inte detta inlägg, det är inte din man som är ts. Det är din besvikelse du talar om, Ts har också en rätt till ett lyckligt liv.

Förstår att ditt liv förvandlades till ett levande helvete sedan bomben släpptes. MEN menar du att man ska hålla ihop i vått och torrt även om alla känslor är försvunna? För barnens skull och den ovetande partnerns skull? Men den som inte vill längre, har tappat allt, vad ska denne göra för sin skull?

Din man sköter det inte snyggt, vad vet jag, men kalla inte Ts för självisk! varför är det själviskt?

Att flytta med barnen är väl inte det smartaste heller, då straffar du dina barn också, de förlorar sin pappa. Du ska inte dra in dina barn i ett straff mot mannen som inte älskar dig längre, det är dig han dumpat inte sina barn. Barnen har en rätt till sin pappa, och till dig.

Jag förstår att världen rasar, marken försvinner under fötterna, men man får faktiskt lämna om man vill utan att vara ett kräk.
  • Anonym

Ts, ja att prata med någon tillsammans med din man vore en bra ide. Även om ni skiljer er kanske det hjälper er att göra det som vänner.

Jag tror du behöver vara ensam för att finna dig själv, vad du känner och vill. När man är så där less på någon och samtidigt leva med honom hjälper det inte precis att boka en romantisk weekend, utan snarare att komma ifrån alldeles själv på egen hand.

• Anonym

TS, jag tänker så här, att om du "lidit i tystnad" och nu nått gränsen så kan det vara riktigt svårt för din man att förstå och acceptera. För honom har ju inte detta växt fram utan det kommer som en blixt från en klar himmel. Eftersom ni ändå har barn ihop så skulle jag försöka med familjerådgivning, med målet att se om ni kan få det att fungera och om så inte är fallet, att hitta ett "bra" sätt att gå isär där barnen inte blir lidande.

• FruLiNi
    Anonym skrev 2011-01-11 13:17:04 följande:
    Förstår inte detta inlägg, det är inte din man som är ts. Det är din besvikelse du talar om, Ts har också en rätt till ett lyckligt liv.

Förstår att ditt liv förvandlades till ett levande helvete sedan bomben släpptes. MEN menar du att man ska hålla ihop i vått och torrt även om alla känslor är försvunna? För barnens skull och den ovetande partnerns skull? Men den som inte vill längre, har tappat allt, vad ska denne göra för sin skull?

Din man sköter det inte snyggt, vad vet jag, men kalla inte Ts för självisk! varför är det själviskt?

Att flytta med barnen är väl inte det smartaste heller, då straffar du dina barn också, de förlorar sin pappa. Du ska inte dra in dina barn i ett straff mot mannen som inte älskar dig längre, det är dig han dumpat inte sina barn. Barnen har en rätt till sin pappa, och till dig.

Jag förstår att världen rasar, marken försvinner under fötterna, men man får faktiskt lämna om man vill utan att vara ett kräk.
Svar på tråden Jag vill skiljas men min man vill fortsätta kämpa, hur göra?!