Inlägg från: smekmigipoolen |Visa alla inlägg
  • smekmigipoolen

Hur ofta ersättning?

Jag har en son på 4 månader och jag har helammat honom tills nu. Amningen har funkat kanon sedan dag 1, det har inte gjort ont alls och jag har haft jättemycket mat! Min lilla kille är VÄLDIGT matglad.

Nu har jag börjat introducera ersättning (Nan 2) och börjar trappa ner amningen. Enligt förpackningen ska man ge 160-200ml 4-5 ggr/dygn till 4-5 månaders. Problemet är att han vill äta oftare än så, hur mycket är okej att ge? Med amningen åt han 1½-3 timmars mellanrum. 

Vi har introducerat smakisar och gröt och han äter det, men har väl inte riktigt vant sig än..

Så min fråga är om jag kan ge "fri" ersättning, alltså när han vill ha precis som vid amning? Borde han inte bli mer "mätt" på ersättning om det är kraftigare?

JAG VILL INTE HA KOMMENTARER OM ATT JAG SLUTAR AMMA! JAG SLUTAR FÖR ATT VI VILL HA EN BEBIS NUMMER 2 GANSKA SNART OCH ATT JAG VILL BÖRJA JOBBA LITE DÅ OCH DÅ. PLUS ATT HAN HAR FÅTT TVÅ TÄNDER SOM HAN BITS LITE MED.

/ Mia 

• Svar på tråden Hur ofta ersättning?
  • smekmigipoolen

tack för alla svaren! 

jag har hört att man ska tillsätta 1 tsk olja eller messmör ersättningen pga magen, är det per dygn då? Kan jag sluta amma direkt, eller ha en snabb nertrappning? Klarar hans lilla mage det? 
    Han är tidig med allt så hans tänder fick han vid 3½ ålder, 2 st i underkäken..

Jag använden MAM nappflaska, kanonbra :) 

Har ni några övriga bra tips som kan underlätta tillvaron? 

• smekmigipoolen

Jo kan jag kanske göra.. Men kan han få en smärre chock rent "känslomässigt" eller vad man ska säga för att han inte får bröstet? *konstiga funderingar jag har*

Nej jag bara tänkte för att vi indro. både ersättning och smakisar+gröt i små mängder nu.. innan har han ju endast fått "boppe" 

• smekmigipoolen

ok tack! måste jag "säga till" på bvc att jag slutar amma eller ska dom ta och skita i det? idag sa hon att jag skulle fortsätta, spelar ju ingen roll vad man säger - dom är såna amningspoliser!

Svar på tråden Hur ofta ersättning?