Inlägg från: Miss Cee |Visa alla inlägg
  • Miss Cee

Hur ofta ersättning?

Ersättning ger så mycket och så ofta som barnet vill ha, precis som amning.

Skalan på paketen är enbart riktlinjer, inget facit :)

• Miss Cee
    smekmigipoolen skrev 2011-01-09 22:09:25 följande:
    tack för alla svaren! 

jag har hört att man ska tillsätta 1 tsk olja eller messmör ersättningen pga magen, är det per dygn då? Kan jag sluta amma direkt, eller ha en snabb nertrappning? Klarar hans lilla mage det? 
    Han är tidig med allt så hans tänder fick han vid 3½ ålder, 2 st i underkäken..

Jag använden MAM nappflaska, kanonbra :) 

Har ni några övriga bra tips som kan underlätta tillvaron? 
    Jag har aldrig tillsatt något sådant i ersättningen och grabben har aldrig haft problem med magen. Jag tycker att du ska låta bli sådant så länge det faktiskt inte är något problem för honom. De där råden är till för de bebisar som HAR jättehård mage och behöver hjälp. Du behöver inte förbehandla :)

Du kanske kan pumpa ur de sista dagarna och trappa ner på några dagar så ser du hur hans mage klarar sig??
  • Miss Cee
    smekmigipoolen skrev 2011-01-10 15:07:07 följande:
    ok tack! måste jag "säga till" på bvc att jag slutar amma eller ska dom ta och skita i det? idag sa hon att jag skulle fortsätta, spelar ju ingen roll vad man säger - dom är såna amningspoliser!
    Finns ingen anledning att dra in BVC så länge du inte har några frågor eller eg vill få hjälp att fortsätta amma. Om du bestämt att du vill sluta amma och inte har några problem med det så är det din sak, inte deras.

(Sonen valde själv efter 4 dagar att inte amma mer. Han vägrade helt enkelt, oavsett hur mycket vi försökte. Så vi köpte helt enkelt ersättning och började med det och informerade bvc om hur vi gjort när vi träffade dem. Med betoning på informerade, inte bad om lov.)

Det är ju inget som hindrar att du ger bebisen flaskan liggandes i din famn hud mot hud, i ett lugnt rum. Du kan ge samma närhet och mys även om du ger ersättning.
Svar på tråden Hur ofta ersättning?