• Svinto

Ska man korrigera?? Om rättstavning.

Har en dotter på 6 år som är jätteduktig på att skriva. Problemet är hennes stavning....

Ska man ta o korrigera det hon skriver o berätta vad som är rätt med risk för att hon inte vågar skriva mer då det "bara blir fel" (känslig tjej) eller ska man vänta o kanske låta skolan ta hand om det?

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Ska man korrigera?? Om rättstavning.
  • ImseVimsig

Fantastiskt att hon vill skriva!! Det är jättesvårt för många att våga uttrycka sig.

Rätta inte (om hon inte frågar). I skolan rättar de inte stavfel när de skriver berättelser (min äldsta går i trean).  De vill till varje pris uppmuntra barnen att skriva. Däremot rättar de punkt/stor bokstav.

De övar rättstavning separat.

• Svinto
    ImseVimsig skrev 2011-01-09 21:58:06 följande:
    Fantastiskt att hon vill skriva!! Det är jättesvårt för många att våga uttrycka sig.

Rätta inte (om hon inte frågar). I skolan rättar de inte stavfel när de skriver berättelser (min äldsta går i trean).  De vill till varje pris uppmuntra barnen att skriva. Däremot rättar de punkt/stor bokstav.

De övar rättstavning separat.
    Tack

Då fortsätter vi som vi gör.... 
  • mamma2203

Inte skall man påpeka stavning väldigt noga för en 6-åring, naturligtvis inte!

Däremot är det väl bra att påpeka stavning på ord som i sammanhanget är betydelsebärande och ofta förekommer?
    Påpekas detta vänligt och som en morot, inte som kritik, så borde det faktiskt gynna din dotters skrivande i längden. Detta fungerade i alla fall väldigt bra för min dotter, som också skrev berättelser väldigt tidigt (hon är 14 år nu.)

I skolan rättas inte stavfel, men det är ju inte med nödvändighet positivt, utan bör vara mer av en individuell bedömning, än det på många håll är idag. Att inte ens i trean rätta skrivfel för någon som skriver ett tjugotal sidor, är kontraproduktivt i längden.
    Att sedan göra det för någon i samma ålder som med möda fått ur sig några meningar, är ju definitivt inte heller stimulerande.

Hur som helst, i slutänden, är bara du som kan avgöra vad som är bäst för din dotters skrivande.

• elink

rätt stavfel för en 6åring..... nä. låt henne skriva. kanske kan hon skriva lite på dator och "göra en egen bok"? då kan datorn rätta henne, så behöver inte du. det blir mindre känsligt kanske?

men när skrivandet i stort satt sig ska man definitivt rätta stavfel. men inte förrän texten är klar. låt inte kreativiteten dör för att man funderar på hur ord stavas. se rättstavningskollen på samma sätt som att du klipper bort trådar på ett klädesplagg du sytt. du vill ju inte ha dessa som hänger lösa och gör plagget "fult". på samma sätt är det med stavfel: de gör en annars välskriven text "ful" och svår att läsa och förstå. att få barnet att förstå att rättstavning handlar om att den som läser ska kunna läsa det de skrivit, inte om kvaliteen på det skrivna, kanske hjälper. men rätta bara sånt de är mogna för.

tex, har barnet inget mellanrum mellan orden när de skriver är det på den nivån du ska lägga rättningen. se till att blir ord och inte bara en massa bokstäver.

sätter barnet punkt efter varje ord och stor bokstav lite varstans, är det det ni ska prata om för då håller barnet på att lära sig det.

koncentrera dig sen på ljudenlig stavning.

senare på kort och lång vokal+dubbelteckning och så småningom (mellanstadiet) på ljudstridig stavning.

och ett universaltrick för att bli bättre på stavning generellt är att läsa mycket MYCKET! då skapar man en bild av orden i hjärnan och behöver inte traggla så mycket på regler.

• Svinto

Tack för era åsikter o tips!
    Hon har en egen dator o det är kanske bra som du skrev "elink" att hon börjar skriva lite på den och ser sen kanske det röda o "fixar till det" på egen hand sen....

Svår balansgång annars om man ska rätta eller inte. Vill så gärna berätta att "elska" stavas med "ä" och "daj" som "dig" men är då rädd att hon inte vill skriva så jag väntar nog som sagt...Har dock påpekat det någon gång o ibland blir det rätt o ibland fel....Berömmer 100 gånger o tillrättavisar en gång typ... 

• enlitenbitkaka

Precis som andra sagt; nej du ska inte rätta såvida hon inte frågar dig. Barn sråkutveckling är mer komplex än man kan tro och i synnerhet när det gäller textspråket. Din dotter verkar ligga på en bra nivå för sin ålder - resten kommer sen

Läser själv till lärare, har lite mer än ett år kvar, och läser just nu en kurs om just detta Vill du få kött på benen finns det en kvinna som heter Caroline Liberg. Föreläsningar med henne och klipp från hennes föreläsningar finns på Skolverkets hemsida om du vill ha lite mer info

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • enlitenbitkaka
    Svinto skrev 2011-01-28 14:39:33 följande:
    Tack för era åsikter o tips!
    Hon har en egen dator o det är kanske bra som du skrev "elink" att hon börjar skriva lite på den och ser sen kanske det röda o "fixar till det" på egen hand sen....

Svår balansgång annars om man ska rätta eller inte. Vill så gärna berätta att "elska" stavas med "ä" och "daj" som "dig" men är då rädd att hon inte vill skriva så jag väntar nog som sagt...Har dock påpekat det någon gång o ibland blir det rätt o ibland fel....Berömmer 100 gånger o tillrättavisar en gång typ... 
    Skriver hon elska har hon ändå knäckt skrivkoden. Att vissa ljud och vissa bokstäver hänger ihop, hon har även kunskap om hur hon ska skriva; riktning, bokstävernas uppbyggnad osv. Att E egentligen ska vara Ä är finlir som kommer rätta till sig sen utan korrigering.
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Mälaröbo

Min dotter går i tvåan och har inte riktigt fått flyt i läsningen ännu. Däremot skriver hon egna sagoböcker och brev mm.
    Jag lägger mig inte i om hon inte frågar.
    När hon har läxa frågar jag henne om hon vill att jag påpekar de fel jag ser.
    Ska faktiskt fråga i skolan hur de vill att vi gör.

• Svinto

Så dum man är egentligen.....Varför inte FRÅGA henne som du säger Mälaröbo! *slår mitt huvud i väggen*

Idag har hon faktiskt skrivit på datorn. Det tyckte hon var kul. Det var hennes pappa som höll på med henne o han korrigerade nog lite... 

• Starkast
    Svinto skrev 2011-01-09 21:17:28 följande:
    Har en dotter på 6 år som är jätteduktig på att skriva. Problemet är hennes stavning....

Ska man ta o korrigera det hon skriver o berätta vad som är rätt med risk för att hon inte vågar skriva mer då det "bara blir fel" (känslig tjej) eller ska man vänta o kanske låta skolan ta hand om det?

Hur gör ni? 
    Det beror på hur barnet är.
    Eftersom hon är en känslig dam skulle jag låta bli. Här har skolan börjat korrigera först i 3:an. innan dess är ju skrivglädjen viktigare.

Vårt ena barn har VELAT göra rätt när han varit 6år gammal och då har vi givetvis rättat.
  • JaQ

Oj, vilken dåligt mamma jag kommer bli.
    Jag är ett frukansvärt stavningsfreak och har väldigt svårt att läsa texter som inte är korrekt sammansatta..
    Jag skulle till exempel inte tillåta stavningen "dej", "mej" eller "sej" eftersom det är så ingrott i mig sedan jag gick i skolan. "Dom" har jag större tollerans mot eftersom många inte vet var och när det ska vara "de" och "dem".

Så mina barn kommer väl lida frukansvärt =P

• Starkast
    JaQ skrev 2011-02-01 00:13:18 följande:
    Jag är ett frukansvärt stavningsfreak och har väldigt svårt att läsa texter som inte är korrekt sammansatta..
    Jag skulle till exempel inte tillåta stavningen "dej", "mej" eller "sej" eftersom det är så ingrott i mig sedan jag gick i skolan. "Dom" har jag större tollerans mot eftersom många inte vet var och när det ska vara "de" och "dem".

Ja risken är att de tröttnar och inte kommer skriva alls.

Känner en familj som rättade så där. Barnet VÄGRADE läsa och skriva i skolan. Först i tredje klass fick läraren eleven att börja, då hade hon redan halkat efter jättemycket.
    Hon satt i skolan och målade gubbar typ. lärarna fick henne inte att läsa eller skriva alls.
  • Bibbidi
    JaQ skrev 2011-02-01 00:13:18 följande:

Ja det kommer de... Det du gör är att du förminskar deras lust till att skriva.
    Man ska aldrig påpeka rättstavningar när de är små!
  • JaQ
    Bibbidi skrev 2011-02-01 00:34:28 följande:
    Ja det kommer de... Det du gör är att du förminskar deras lust till att skriva.
    Man ska aldrig påpeka rättstavningar när de är små!
    Okej... Är det något nytt det här?
    När jag gick i skolan och fick lära mig läsa och skriva så hade vi det väldigt strikt när det gällde stavning och skrivstil överhuvudtaget. Och jag är ändå bara 21 år.
    Jag ÄLSKAR att skriva och har alltid gjort det, påtryckningar till trots.

Jag tror bara inte på curlingmetoden.
    Dagens skolsamhälle har ingen disciplin, så enkelt är det.

Men jag står för mina åsikter. Man ska kunna läsa och förstå vad någon vill framföra utan ansträngning.
  • Starkast
    JaQ skrev 2011-02-01 01:16:43 följande:
    När jag gick i skolan och fick lära mig läsa och skriva så hade vi det väldigt strikt när det gällde stavning och skrivstil överhuvudtaget. Och jag är ändå bara 21 år.

Men jag står för mina åsikter. Man ska kunna läsa och förstå vad någon vill framföra utan ansträngning.
    Ja visst - i ett senare skede.
    inte när man är 6-7år för då är det andra saker som är viktigare än stavning.
  • Decnet

När grabben gick på förskola och ettan sket jag stora stycket i stavningen då i mitt huvud är det viktigaste att ljuda fram. Dels för att få en inblick i hur orden låter "textat" i hans huvud.

Alla fel såsom "Masim" (Maskin), "Eliktifetet" (Elektrisitet) och "Kat" (Kvart) tyder dels om dom muntliga fel som ännu inte "sitter" och dels har det med antalet bokstäver som han faktiskt kunde.

Första året blev det en hel del bokstavs-genomgång. Samtliga skall in i resonemangen och att lyssna framför allt på alla dolda ljud/bokstäver som finns i varje ord.

Andra klassen nu och han skriver som aldrig förr, skrivstil, stora, små och vi kör stenhårt på både engelska (samma begynnelse som lekis med att ljud-skrifta ord) och rättstavning på svenska.

Passa på och tryck i ungen så mycket info du kan då det är fortfarande nu dom lär sig som bäst.

I need you to step out of the car sir...
  • Starkast
    JaQ skrev 2011-02-01 01:16:43 följande:

Nej det är inget nytt. Utan man har lärt barn på det sättet låååångt före du föddes.
    Men jag tror att du minns lite fel.
    Rättningen av skrivandet börjar inte direkt man lär sig skriva. Då handlar det om att få upp skrivglädjen och att ljuda sig fram.

SEN är det därimot viktigt med stavning. När man börjar 4:an ska du kunna stava bra och läsa flytande.
  • Norrskenet

Min äldsta son går nu i trean och läser mycket och skriver en hel del och nästan helt korrekt, vissa felstavningar finns. När han gick i ettan frågade jag hans lärare om jag skulle rätta min sons stavning, och då sa läraren att jag inte skulle göra om han inte frågade själv om hjälp. Så jag har gjort så trots att det kändes konstigt då jag själv är lärare i svenska (men på gymnasiet) och är själv noga med stavningen. Men uppenbarligen har detta funkat då hans stavning är så bra idag! Så lita på lärarna, de vet vad de talar om!

Svar på tråden Ska man korrigera?? Om rättstavning.