• Äldre 9 Jan 21:43
    33087 visningar
    36 svar
    36
    33087

    Hur länge kan ett barn ha en 70x140 juniorsäng?

    Vår son är 1,5 år och vi planerar att köpa ny säng till honom när han blir 2 år i maj. Vill inte köpa en stor vuxensäng direkt utan antingen juniorsäng eller växasäng. Men de flesta juniorsängar är ju 70x140 cm, räcker det? Och hur länge?
    Vill han kanske ändå ha en störra tuffare eller vanlig säng när han är 5-6 år så klarar han väl sig på en sån, men annars är ju en växasäng bättre men de är ganska dyra de jag tittat på. Tycker inte Ikea har några fina heller.
    Sen funderar jag på om den inte ska vara 80 cm bred, är det inte bättre när man vill ligga jämte när han ska somna och så? Är 70 för litet då?

    Tack!

  • Svar på tråden Hur länge kan ett barn ha en 70x140 juniorsäng?
  • Äldre 17 Jan 07:32
    #1

    Puffar

  • Äldre 17 Jan 07:42
    #3
    Mica82 skrev 2011-01-17 07:37:52 följande:

    Hej hej!


    Vår som är snart 3 år och har en 70 * 140 säng. Vi köpte just en sådan för att vi inte ville vänja honom vid att vi skulle ligga bredvid honom när han skulle nattas. Vi hade väldigt dryga nattningar innan och ville bryta mönstret.

    När han var sjuk en gång så låg jag bredvid honom så det går men det blir väldigt  trångt.

    Han kommer säkert kunna ha den ett bra tag till. byter säkert säng när han är 5-6 år.


    Ja de VILL nog inte ha en junior/växasäng längre än så va...? Därför känns det lite onödigt att köpa en alltför dyr säng bara för att han ska kunna ha den så länge som möjligt när han växer. Eller vad tror ni?
  • Äldre 17 Jan 09:49
    #10
    Hallonmumsan skrev 2011-01-17 09:35:14 följande:
    en sån har vi funderat på. den är neutral och man kan ha den till en flicka också. helst vill jag ha en äldre säng men har inte riktigt tålamodet att vänta tills jag hittar nån.
    hur är den sängen annars? jag tänkte på att det inte är så långa skyddskanter.
    Men en växasäng kan de väl ha längre än en juniorsäng...växasängar kan väl oftast bli upp till 190-200cm långa.

    På Ikea finns en stödbräda som går att sätta på nästan alla sängar, så det kan du köpa till den sängen med lamm. =)
  • Äldre 17 Jan 10:00
    #12
    Kina79 skrev 2011-01-17 09:51:48 följande:
    Många byter ut växasängar tidigare, för att de känns mer som småbarnsssängar. De har ofta höga kanter som ser lite småbarnsaktiga ut. Det är vad kompisar sagt till mig iaf - de som har haft växasängar.
    Dolphin skrev 2011-01-17 09:49:00 följande:
    På Ikea finns en stödbräda som går att sätta på nästan alla sängar, så det kan du köpa till den sängen med lamm. =)
    Stödbräda ingår till juniorsängarna på Ikea, behöver inte köpas till separat. Men om man har en annan säng, eller vill ha två stödbrädor eller når så finns det en lös at köpa.
    Vikare tror jag den heter.
    Ja det är klart, om de har fasta kanter som stöd så ser de ju lite småbarnsaktiga.
    Funderar på den växasängen på Ikea som heter Trofast, och måla den vit, vill absolut ha en vit säng. Och den har ju inga kanter, så då kan man ju sätta dit det Vikare skyddet om det behövs.
    Vad tror ni om den?

    Mitt andra alternativ är en från Troll som heter Royal, en juniorsäng 70x140, enda nackdelen är att den bara är 70 bred, blir ju trångt att ligga jämte då. Men den är riktigt fin.
  • Äldre 17 Jan 10:11
    #17

    Fast iofs om det funkar att ligga i en 70 cm bred säng mest bara för att läsa saga och när han ska somna så hade jag ju kunnat ta Troll Royal (som jag egentligen helst vill ha)? Vad tror ni? Är det för smalt? Jag är rätt liten men om sambon nattar så måsta han ju få plats med.

  • Äldre 17 Jan 10:20
    #19
    Hallonmumsan skrev 2011-01-17 10:19:09 följande:
    visst är den fin och har säkert ett bra andrahandsvärde så att den är dyrare kanske inte spelar så stor roll. en ikeasäng är ju inte värd mycket efter ett barn
    Men räcker den bredden 70 tror ni? Om man vil ligga jämte när han ska sova?
  • Äldre 17 Jan 10:39
    #25

    Ja vi har varit och tittat jätte mycket på sängar i butikerna där vi bor. Men sonen är inte det minsta intresserad av att provligga och personalen på Babyproffsen här är så himla otrevlig och man känner sig bara besvärad när man kommer dit och vill kolla på saker. =(

    Har hittat en annan mycket fin säng, fast det är också en växasäng, Mavis modell Edstorp med släta gavlar. Kolla den! =)
    Men den är tyvärr lite dyr, så det är därför jag är lite tveksam ifall man inte vill ha en växasäng så länge.
    Men den är 80 bred i alla fall.
    Verkar inte finnas många juniorsängar som är 80 cm breda. Alla är ju 70, förutom de på Ikea.

  • Äldre 17 Jan 10:58
    #28
    Kina79 skrev 2011-01-17 10:41:09 följande:
    Vaddå förutom de på IKEA??? De på IKEA är 70 breda!
    Men har inte de några som är 80 också =)
    Hade jag för mig...=)
    Då finns det alltså INGEN juniorsäng som är 80 cm bred.....
    Om någon hittar någon så säg till =)
  • Äldre 17 Jan 11:10
    #30
    Kina79 skrev 2011-01-17 11:00:50 följande:
    Juniorsäng som är 80 bred har jag aldrig sett faktiskt. Vore ju bra om det fanns. Typ 80 * 170 - det hade jag köpt direkt

    80 bredd är ju annars det vanliga att växasängar har.

    60= spjälsäng
    70= juniorsäng
    80= växasäng
    90 och uppåt ="riktig" säng
    Ok. Då ska jag alltså bara bestämma mig nu för vilket som är viktigast, växasäng som är bredare säng fast kan kännas barnslig efter ett tag, eller en juniorsäng som är smal fast säkert känns tuffare längre tag.....

    Hmm...Inte lätt när det är första barnet och inte vet ungefär hur det blir  
  • Äldre 17 Jan 11:35
    #32
    Tessie2022 skrev 2011-01-17 11:31:15 följande:

    Till sonen (som har ett stort rum) köpte vi en vanlig säng (90 cm bred med riktig madrass) när han bytte från sin spjälsäng.. Dottern som har ett lite mindre rum fick en växa säng. Tänkte först köpa en juniorsäng men tyckte helt enkelt de var för smala (har aldrig testat så vet ju inte om så är fallet)..

    Om ditt barn har ett stort rum så hade jag nog satsat på en redig säng direkt. Billigare i längden och barnen sover bra i dem (även i växasängen)!

    Vi köpte denna och la i en riktig resårmadrass så den är inte lika hög som den ser ut på bilden, vi har ställt den så att själva den höga sidan är utåt och att han inte kan ramla ner från sängen:

    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00161823

    Dottern har denna (som jag igentligen inte tyckte var så jätte fin - men den passar någolunda till hennes björkmöblermang och jag hittade inga växasängar i björk då (tittade även på andra ställen - inte bara ikea..)..):

    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19858940


    En vanlig 90 säng vill jag absolut inte ha till honom. han har ett ganska lagom stort rum men tycker han är alldeles för liten för att ha en sån säng nu.

    Den i björk, eller furu, som din dotter har kollar jag på också. Men ska måla den vit i så fall för han har vita möbler i rummet.

    Kan inte bestämma mig vilket som överväger mest som jag skrev tidigare.
Svar på tråden Hur länge kan ett barn ha en 70x140 juniorsäng?