• Desiréee

Hur länge var/är ni mammalediga?

Vi väntar vårat första barn, BF maj 2011. Sitter nu och läser igenom lite på Försäkringskassans hemsida ang föräldraledighet mm. Det verkar så himla rörigt!! Så min fråga till er är hur länge ni var lediga och hur länge och när eran partner var hemma? Jag har funderat på att vara hemma ett år...

• Svar på tråden Hur länge var/är ni mammalediga?
  • Torparen10

Med första barnet var jag själv så då var jag hemma i ett och ett halvt. Nu har jag en ny man och väntar andra barnet. Han vill ju vara ledig med barnet han med, så vi delar lika. Jag tar första delen och han andra

• Maria222

Men första barnet var jag hemma ett år, sen jobbade jag nästan 2 månader (då var sambon hemma), sen var jag hemma 9 månader, sen hade vi mormor som barnvakt i några veckor innan sambon var hemma igen i ca 3 månader. Sonen började på dagis när han var 2 år och 2 månader.

Med detta barn kommer jag vara hemma drygt 1 år, sedan sambon 3 månader, sedan jag 6 månader. sedan sambon 2 månader och sonen börjar på dagis när han är 2 år.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Kazeer

Första barnet var 17 månader, när han började på förskola. Hur stor del av den tiden jag var hemma, minns jag inte. Vi turades om. Men det var jag som tog ut den mesta tiden, ca 13 månader.

Jag kommer att vara hemma 17 månader med andra barnet. Sedan ska maken vara hemma två månader eller sex månader. Det hänger lite i luften just nu. Blir det två månader kommer han att ta föräldraledighet de kommande åren i stället.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • nea82

Jag kommer vara hemma 1,5 år sen ska sonen börja på dagis är det tänkt.. Då kommer min man/sonens pappa vara hemma två dagar i veckan under ca 6 månader för att han ska få en mjukstart.

• J o a n n a

Jag var föräldraledig i 15 månader och killen 2,5 månader.
    Men min son kommer börja dagis vid 26 mån ålder som det ser ut nu iaf.

• N88

Jag var först hemma i 3 månader (+ 1 månad innan förlossningen). Sen jobbade jag i 2 månader och då var min man hemma. Efter det var jag hemma i ytterliggare 6 månader. Nu har vi bytt "på riktigt" och min man ska vara hemma i 8 månader.

Jag: 9 månader (+1)
    Min man: 10 månader

• Lollilock

5 månader, sen ville jag ut och jobba igen.
    Familj ställde upp.

• Desiréee

okej, verkar vara olika för alla =) vad jag inte fattar är hur lång tid man har rätt att vara ledig? Hur räknar man? Om jag vill vara hemma ett år, hur många dagar har jag kvar att ta ut då?

• Friid4

Beror på hur många dagar i månaden du väljer att ta ut. Ni har ju tillsammans 480 o han kan skriva över 180 till dig. Så Max kan du ha 420 dagar. O sambon 60 tex...
    Jag tar ut ca 14-17 dagar i
    Månaden o ska vara hemma tills aug, då är sonen 1.5 född i mars-10. Jag börjar jobba första sept. Har ingen riktig koll hur mänga dagar jag har kvar, inte många..
    Sen när barnet fyller 1 år
    Måste man ta ut 5 dagar/ vecka för att behålla sin SGI.

• Maria222
    Desiréee skrev 2011-01-09 22:22:09 följande:
    okej, verkar vara olika för alla =) vad jag inte fattar är hur lång tid man har rätt att vara ledig? Hur räknar man? Om jag vill vara hemma ett år, hur många dagar har jag kvar att ta ut då?
    Hur lång tid du har rätt att vara ledig beror lite på ditt arbete. Vissa arbetsgivare kan ha en gräns på max 1,5 år sammanhängande tid t ex. Men annars beror det helt på hur många dagar du väljer att ta per vecka. Det kan du styra över helt själv beroende på hur hög inkomst ni behöver ha.

Mitt tips är att se över sin ekonomi så att man vet exakt vad man har för utgifter varje månad och planera därefter.
    pojke 0706 och pojke 1008.
Svar på tråden Hur länge var/är ni mammalediga?