• Desiréee

Hur länge var/är ni mammalediga?

Vi väntar vårat första barn, BF maj 2011. Sitter nu och läser igenom lite på Försäkringskassans hemsida ang föräldraledighet mm. Det verkar så himla rörigt!! Så min fråga till er är hur länge ni var lediga och hur länge och när eran partner var hemma? Jag har funderat på att vara hemma ett år...

• Svar på tråden Hur länge var/är ni mammalediga?
  • Desiréee

ok men det är det jag inte fattar riktigt, när du tar ut 14-17 dagar i månaden, vad händer med resten av dagarna? går de på lägsta nivå då? eller vad tar man ut dem på? usch vad rörigt det är!! =)

• Kajee

Som lärare kan man lyckas få ihop det till en lång ledighet om man ser till att föda på vårterminen. Då kan man plocka ut lite föräldradagar i slutet av terminen, "arbeta" under sommarmånaderna och sedan vara föräldraledig i ytterligare ett år. Så jag var ledig ungefär 16 månader med mina barn och då hade vi gasnka mycket dagar kvar. Dom tog sen pappan ut, oftast på sommarlovet, så fick vi lång semester tillsammans.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Fleur

jag var hemma i 9månader med barn som började på dagis vid 14månader pappan var inte hemma något alls(ca15 år sedan)

med barn 2 var jag hemma 6 månader innan jag började jobba igen, jobbade dock natt så jag tog hand om tösen också, pappan har tagit ut pappaledigt i samband med semestrar och andra tillfällen då vi båda behövts ex. lillan sjuk och möten med storebrors skola etc.

väntar nu barn nr 3 och vi är inne på att dela denna gång då jag har gått över på endast dag pass

°?°?°? ღ♥ Jonathan 951012 ♥ღ♥ Isabelle 080103 ♥ღ♥ pojke bf 110427 ♥ư
  • Friid4
    Desiréee skrev 2011-01-09 22:32:55 följande:
    ok men det är det jag inte fattar riktigt, när du tar ut 14-17 dagar i månaden, vad händer med resten av dagarna? går de på lägsta nivå då? eller vad tar man ut dem på? usch vad rörigt det är!! =)
    ingenting.. du väljer vilka dagar du vill ha "betalt" för..
    Om du väljer tex 16 dagar, får du bara pengar för 16 dagar..
    Då sparar du dagar.. då kan du vara hemma längre..
    men om er ekonomi inte tillåter att du tar ut mindre kasnke du måste ta ut 5 dagar i veckan.. div 20 dagar i månaden.. förstår du?
    tog ett tag innan jag förstod :P har en son på 9 månader o nu förstår ag hru man gör :p
  • Desiréee
    Friid4 skrev 2011-01-09 22:48:31 följande:
    ingenting.. du väljer vilka dagar du vill ha "betalt" för..
    Om du väljer tex 16 dagar, får du bara pengar för 16 dagar..
    Då sparar du dagar.. då kan du vara hemma längre..
    men om er ekonomi inte tillåter att du tar ut mindre kasnke du måste ta ut 5 dagar i veckan.. div 20 dagar i månaden.. förstår du?
    tog ett tag innan jag förstod :P har en son på 9 månader o nu förstår ag hru man gör :p
    jaha, nu förstår jag nog lite mer! skönt att någon förklarar på "vanlig svenska"! =) så de dagar jag väljer att inte ta ut på föräldrapenningen är jag egentligen "bara" ledig?
  • Länisen

Nu har jag inte varit mammaledig färdigt, men min son föddes i juni och jag har inga som helst planer på att gå tillbaka till jobbet före sommaren. Så september/oktober nånting blir det nog. Känns rätt lyxigt att få vara hemma 2 somrar och nästa sommar kommer bli så rolig när han är 1 och kan bada och allt =)

• Billabong
    Desiréee skrev 2011-01-09 22:50:52 följande:
    jaha, nu förstår jag nog lite mer! skönt att någon förklarar på "vanlig svenska"! =) så de dagar jag väljer att inte ta ut på föräldrapenningen är jag egentligen "bara" ledig?
    Precis!

Du är föräldraLEDIG från ditt jobb. Det regleras genom Föräldraledighetslagen som säger att föräldrar kan vara helt föräldralediga fram tills barnet är 18 månader gammalt oavssett om man tar ngn Föräldrapenning eller inte. Efter barnet är 18 månader KAN arbetsgivaren kräva att man tar ut FP i samma utsträckning som man är föräldraledig fram tills barnet är 8 år/slutar första klass.
    Utöver det kravet har man ändå alltid rätten att gå ner i tjänst från 100% (heltid) till 75% - UTAN att man tar ut ngn föräldrapenning.

Föräldra PENNING (Fp) är en ersättning för förloras arbetsinkomst som du själv begär från Försäkringskassan. Ni som förädlrar bestämmer helt och hållet själva hur många dagar ni vill ta av de 480 dagar ni får att ta ut för ert barn. 240 dagar vardera. av de 480 dagarna är 390 på SGI-nivå (SGI = SjukpenningGrundande Inkomst) och 90 är på LN (= lägsta nivå) som ger 180 kr/dag före skatt.
    60 SGI-dagar är reserverade till var och en av er och kan inte överlåtas till den andra föräldern.

Ni väljer själva om ersättningen ni ska ha är på SGI-nivå eller LN när ni begär Fp från Försäkringskassan - som är den myndighet som verkställer och betalar ut föräldrapenningen. Det krävs dock att man först tar ut 180 SGI-dagar för barnet innan man kan börja ta av LN-dagarna.

Försäkringskassan kräver att man fr o m barnets 1-årsdag tar ut 5 hela dagar FP varje vecka för att få behålla SGIn när man är helt föräldraledig. Jobbar man deltid så kan man på motsvarande sätt ta ut FP för att fylla upp till heltid och på så sätt ha kvar sin tidigare SGI.
    Missa inte att ta med det i era beräkningar ifall ni tänkt vara hemma lite längre och har SGIer ni vill skydda.

Lättast att planera är att göra det baklänges:
    * Hur många FP-dagar vill vi ha kvar när barnet börjat förskolan till att vara lediga längre varje år, vara föräldralediga vid studiedagar på förskolan, jobba deltid och skydda SGIn, åka på en långresa, vara lediga samtidigt och ta FP för varsitt barn när/om vi får syskon framöver osv.
    * Hur lång tid är inskolningen (varierar, vissa har 3-dagars inskolning, andra 2-veckors)
    * Hur gammalt är barnet när det börjar förskolan? Tänk på att de tkan vara svårt på vissa håll att få förskoleplats vid annan tidpunkt på året än augusti/september. Men på andra håll är det lätt året runt. Man får kolla läget med rektorerna/folk man känner.
    * Hur länge efter 1-årsdagen är vi då hemma och behöver ta ut 5 dagar/vecka?
    * Och hur många dagar har vi således att använda upp under barnets första levnadsår. Summan delar ni lämpligtvis med 12 som sedan säger hur många dagar ni tar per månad.

Utifrån det får man beräkna om det ger tillräckligt med pengar - om inte får man revidera planen.

Lycka till med planeringen!
  • hannis

Jag var hemma på heltid i 10 månader. Nu har min man precis tagit över och är hemma på heltid i 6 månader. Sedan skall vi dela 50/50 i 2 månader. Sonen kommer vara 18 månader när han börjar på förskola och jag kommer då jobba 85% i ca 1 år för att ge honom färre förskoledagar vilket kommer innebära 2-3 halvdagar/vecka på förskolan.

• mapo51

Med första barnet var jag hemma tills han var 8 månader och sedan var maken hemma i 6 månader.
    Med andra barnet kommer jag att vara hemma tills han är 10 månader och sedan är maken hemma i 6,5 månad, dock är vi lediga i 2-2,5 månad (har inte bestämt exakt hur länge ännu) i skarven mellan våra föräldraledigheter då vi varvar föräldradagar för båda barnen och semesterdagar.

• Flickan och kråkan

Vi har två barn rätt tätt - 16 månader mellan dem - så jag har varit hemma i nu 3 år. Ska vara hemme ett halvår till. drygt. Kommer att utnyttja vårdnadsbidraget nu under våren-sommaren för att skydda min SGI och spara FP-dagar. Efter det kommer vi att ha kvar 300 SGI-dagar lite drygt samt 90 LN-dagar.  Dessa ska sambon ta ut = korta barnens tid på förskola. Kommer att räcka till 2 dagar/vecka i sådär 2½-3 år.

• älskarlivet81

Jag kommer vara hemma totalt sett ungefär 1,5 år och min man kommer vara hem ca 6 månader. Vår dotter kommer vara 2 år och 2 månader när hon börjar på förskola

• fru edinge

Med nr 1 var jag hemma jan 08-sep 09, med barn nr 2 är jag hemma nov 09- aug 11..

Pappan inget alls då han gör som han vill med sitt företag, så han är hemma allt mellan 10 på dagen till 15..

Hade jag varit dig och ekonomi finns till det hade jag varit fl från maj- augusti året där på, dels för att spara lite dagar om båda jonbbar mycket etc och för att vara mer säker på att börja en Fsk som nu vill ha ert barn på..

• Aniko

Hej TS,
    har du varit inne på Försäkringskassans hemsida och gjort beräkningar?
    Där finns olika exempel på hur du kan räkna fram, du kan välja olika antal dagar/månad som du vill ta ut, och välja olika omfattning (hela dagar, halva dagar med mera).

Jag känner mig lite besviken för jag har BF 27 april och hade tänkt ta ut så mycket som möjligt av min makes dagar också (om det är okej med honom såklart !) Men för att få dagarna att räcka till inskolningen, som tidigast kommer att vara vid terminsstarti augusti 2012, måste jag dra ner antal dagar per månad och då får jag ut mycket lite efter skatt (drygt 10 000 bara). Det här är beräknat på 5 hela dagar/vecka.

Jag antar att det kanske blir andra summor om jag beräknar på att min man tar ut också, har inte provat det än.

Tycker det känns lite tidigt att skola in sonen vid 16 månaders ålder, men å andra sidan så blir det nog svårt för oss att dryga ut dagarna så att det skulle räcka ändå till januari 2013...

Antar att det kanske lönar sig att dela upp föräldrapenningen på båda föräldrarna. Eller så måste man blir mer sparsam än nu för att det ska kunna gå att överleva.

• Desiréee
    Billabong skrev 2011-01-09 23:40:33 följande:
    Precis!

Du är föräldraLEDIG från ditt jobb. Det regleras genom Föräldraledighetslagen som säger att föräldrar kan vara helt föräldralediga fram tills barnet är 18 månader gammalt oavssett om man tar ngn Föräldrapenning eller inte. Efter barnet är 18 månader KAN arbetsgivaren kräva att man tar ut FP i samma utsträckning som man är föräldraledig fram tills barnet är 8 år/slutar första klass.
    Utöver det kravet har man ändå alltid rätten att gå ner i tjänst från 100% (heltid) till 75% - UTAN att man tar ut ngn föräldrapenning.

Föräldra PENNING (Fp) är en ersättning för förloras arbetsinkomst som du själv begär från Försäkringskassan. Ni som förädlrar bestämmer helt och hållet själva hur många dagar ni vill ta av de 480 dagar ni får att ta ut för ert barn. 240 dagar vardera. av de 480 dagarna är 390 på SGI-nivå (SGI = SjukpenningGrundande Inkomst) och 90 är på LN (= lägsta nivå) som ger 180 kr/dag före skatt.
    60 SGI-dagar är reserverade till var och en av er och kan inte överlåtas till den andra föräldern.

Ni väljer själva om ersättningen ni ska ha är på SGI-nivå eller LN när ni begär Fp från Försäkringskassan - som är den myndighet som verkställer och betalar ut föräldrapenningen. Det krävs dock att man först tar ut 180 SGI-dagar för barnet innan man kan börja ta av LN-dagarna.

Försäkringskassan kräver att man fr o m barnets 1-årsdag tar ut 5 hela dagar FP varje vecka för att få behålla SGIn när man är helt föräldraledig. Jobbar man deltid så kan man på motsvarande sätt ta ut FP för att fylla upp till heltid och på så sätt ha kvar sin tidigare SGI.
    Missa inte att ta med det i era beräkningar ifall ni tänkt vara hemma lite längre och har SGIer ni vill skydda.

Lättast att planera är att göra det baklänges:
    * Hur många FP-dagar vill vi ha kvar när barnet börjat förskolan till att vara lediga längre varje år, vara föräldralediga vid studiedagar på förskolan, jobba deltid och skydda SGIn, åka på en långresa, vara lediga samtidigt och ta FP för varsitt barn när/om vi får syskon framöver osv.
    * Hur lång tid är inskolningen (varierar, vissa har 3-dagars inskolning, andra 2-veckors)
    * Hur gammalt är barnet när det börjar förskolan? Tänk på att de tkan vara svårt på vissa håll att få förskoleplats vid annan tidpunkt på året än augusti/september. Men på andra håll är det lätt året runt. Man får kolla läget med rektorerna/folk man känner.
    * Hur länge efter 1-årsdagen är vi då hemma och behöver ta ut 5 dagar/vecka?
    * Och hur många dagar har vi således att använda upp under barnets första levnadsår. Summan delar ni lämpligtvis med 12 som sedan säger hur många dagar ni tar per månad.

Utifrån det får man beräkna om det ger tillräckligt med pengar - om inte får man revidera planen.

Lycka till med planeringen!
    Tack för hjälpen! Och tack alla andra som har svarat, det är svårt att förstå allt i den här djungeln! =)
    Tänkte sätta mig ikväll ihop med sambon och kolla fk hemsida och göra den beräkningen ni pratar om. Känner att jag vill vara hemma minst ett år men det måste ju funka rent ekonomiskt också
  • Billabong
    Desiréee skrev 2011-01-10 17:15:59 följande:
    Tack för hjälpen! Och tack alla andra som har svarat, det är svårt att förstå allt i den här djungeln! =)
    Tänkte sätta mig ikväll ihop med sambon och kolla fk hemsida och göra den beräkningen ni pratar om. Känner att jag vill vara hemma minst ett år men det måste ju funka rent ekonomiskt också
    Så bra att det var till hjälp.
    Glömde besvara din ursprungsfråga:

Jag har båda gångerna varit helt föräldraledig ganska exakt ett år. Barnens pappa har sedan varit föräldraledig med dem ett knappt halvår.
    Det ger oss rätt ok fördelning av föräldrapenninguttaget då jag som var ledig innan barnen fyllde 1 år inte tog ut så många dagar i veckan, medan pappan som var hemma senare tog ut de 5 dagar/vecka som krävs för att skydda SGIn efter 1-årsdagen.
    Att vi fördelat dagarna jämt är så klart också bra ur synpunkten att vi får mkt i jämställdhetsbonus. Så glöm inte bort den när ni gör er beräkning sen. Det kan ändå ge 13 500 kr extra i skattade pengar totalt sett. Allt om jämställdhetsbonusen står också på FKs hemsida.

Vi har sedan inte jobbat heltid och tar ut FP för att skydda våra SGIer de första åren barnen går på fsk och åker på diverse virus med en hel del VAB (Vård Av Barn, ledigheten man har från jobbet). Eftersom vi då har kvar våra heltids-SGI:er får vi mer i tfp (tillfällig föräldrapenning, den ersättning man får från FK vid VAB) än om vi inte brytt oss om att skydda SGIn. När barnen är kring 3 år hoppas vi de gått igenom tillräckligt med förkylningar och annat för att ha ett ok immunförsvar och därmed inte behöva vara sjuka och hemma lika mkt längre. Så då slutar vi skydda SGI:erna.
  • LillaFlingan

jag har varit föräldraledig sedan april 2009... födde mitt första barn 23april och vårt andra kom 13 april 2010...
    kommer att vara hemma till i augusti i år.
    sedan är det tänkt att jag ska plugga eller jobba.. ;)
    får nu from mitten på feb ta av lägsta nivå dagarna då jag glömde av mig och tog ut hela veckor från att 2a barnet föddes.. då pappan också var hemma.

Han var hemma från slutet på mars 2010 till mitten på aug 2010.
    det behövdes verkligen, när vi fick barnen så pass tätt. :)

• J1983
    Desiréee skrev 2011-01-09 22:00:47 följande:
    Vi väntar vårat första barn, BF maj 2011. Sitter nu och läser igenom lite på Försäkringskassans hemsida ang föräldraledighet mm. Det verkar så himla rörigt!! Så min fråga till er är hur länge ni var lediga och hur länge och när eran partner var hemma? Jag har funderat på att vara hemma ett år...
    Jag var hemma i 10 månader med första barnet och min man var hemma i 4 månader.

Nu ska jag snart få barn igen och har lagt in ledighet på 10 månader igen ungefär men jag får se om det blir lite till efter nästa årsskifte.
  • Jenny76

Jag var hemma 15 månader med min son, och min man 4 månader. Han var 19 månader när han började på förskolan.
    Med min dotter ska jag börja jobba när hon är ca 11 månader, och sen tar pappan över. Hur länge vet vi inte än, beror på när/om hon får förskoleplats...

• Decembra

första: 8 mån, maken 6 mån.
    andra: 3 mån, maken 10 mån.

Med andra pluggade jag halvt på distans och var bara iväg en dag i veckan på föreläsning. så där kunde vi vara hemma båda två mer eller mindre. Båda barnen har börjat dagis när de var 13 mån gamla, men rätt flexibelt när jag pluggade. Först nu när de är 2 o 4 som de går heltid då jag fått jobb. Vi var tvungna att ta ut fp 7 dagar i veckan för att det skulle gå ihop.

Sen kan jag vara helt ärlig med att vara föräldraledig inte var något jag njöt av. Härligt i perioder så klart, men i längden inte lika mycket. Mycket därav som maken var hemma längre med andra, han tyckte det var underbart så bättre att han var hemma mest då också.

٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
Svar på tråden Hur länge var/är ni mammalediga?