• Pascalina

Är han för stor för babyskyddet?

Jag har Acta Graco Babyskydd till min grabb. Han är ca 5månader.
    Stolen är från 0-20kg och han väger bara 8kg men han är så lång så
    att hans fötter hänger utanför ca 5-8cm. Han måste sitta med böjda
    ben för att få plats när vi åker i bilen. Det går inte flytta upp honom längre
    upp för att bältet är så långt ut det kan och sticker ut vid hans skulderblad och
    måste upp och runda hans axlar innan det går ner över magen för att knäppas.
    Är det dags att byta stol eller gör det inget att han sitter så här? Någon som vet?

• Svar på tråden Är han för stor för babyskyddet?
  • Sidy

Huvudet får INTE "sticka upp" ovanför övre kanten på baby skyddet!
    Gör huvudet det å är skyddet för litet!

• Teskedsmamman

Kan han hålla huvudet själv är det hög tid att flytta! Min kille är 4½ månad och flyttade till bakåtvänd stol strax innan lucia...

Att fötterna hänger ut eller att benen är vikta spelar ingen roll på säkerheten, det är huvudet som är det viktiga i ett babyskydd får inte en endaste millimeter av huvudet sticka utanför kanten, i en bakåtvänd är det när öronens ovankant är i nivå med stolens ryggstöd

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Hemlighet

Kan han sitta själv så är det dags att köpa nu stol. Om inte så gör dr inget att fötterna sticker ut då länge huvudet inte gör det.

Vi böt stol till dottern när hon var 9 månader och vägde 8kg. Visste inte att man skulle byta stol så fort dom kan sitta själva.

• Pascalina

Nej bältet går inte att ändra vad jag har sett, och pga att bältet sitter så lågt så gör det att han inte kommer ända upp till kanten på stolen. Han kan hålla upp huvudet själv nu så jag ska nog ta och köpa en annan stol åt honom.
    Det är sambon som envisas om att ha kvar den här så länge som möjligt...SNÅLA KARLAR!

• Teskedsmamman
    Pascalina skrev 2011-01-09 23:45:53 följande:

Nej bältet går inte att ändra vad jag har sett, och pga att bältet sitter så lågt så gör det att han inte kommer ända upp till kanten på stolen. Han kan hålla upp huvudet själv nu så jag ska nog ta och köpa en annan stol åt honom.
    Det är sambon som envisas om att ha kvar den här så länge som möjligt...SNÅLA KARLAR!

Då kan du säga till din sambo att säkerheten i ett babyskydd är lägre än i en bakåtvänd stol och att alla rekommendationer är att man byter så fort de kan sitta själva -senast-, helst ännu tidigare,
  • Lindreas
    Teskedsmamman skrev 2011-01-09 23:46:59 följande:
    Då kan du säga till din sambo att säkerheten i ett babyskydd är lägre än i en bakåtvänd stol och att alla rekommendationer är att man byter så fort de kan sitta själva -senast-, helst ännu tidigare,
    Hm. Min kille är 3.5 månader, kan inte sitta själv, men han är stadig i nacken, han sitter ju med stöd. Kan man alltså byta till bakåtvänd stol redan nu? Jag tycker på något vis att babyskyddet känns ostadigt liksom...
  • Teskedsmamman
    Lindreas skrev 2011-01-09 23:49:59 följande:
    Hm. Min kille är 3.5 månader, kan inte sitta själv, men han är stadig i nacken, han sitter ju med stöd. Kan man alltså byta till bakåtvänd stol redan nu? Jag tycker på något vis att babyskyddet känns ostadigt liksom...
    Så länge de är stadiga i nacken kan de byta, 3 av mina 4 killar har bytt till bakåtvänd när de har varit 3-4 månader gamla. Den senaste (jag har taskig tidsuppfattning upptäckte jag) bytte inte alls runt lucia utan dagen efter han blev 3 månader.

Han sitter inte själv men är stadig och sitter utan stöd för nacken, han har suttit i barnstolen i köket ungefär lika länge.
  • Lindreas
    Teskedsmamman skrev 2011-01-09 23:53:30 följande:
    Så länge de är stadiga i nacken kan de byta, 3 av mina 4 killar har bytt till bakåtvänd när de har varit 3-4 månader gamla. Den senaste (jag har taskig tidsuppfattning upptäckte jag) bytte inte alls runt lucia utan dagen efter han blev 3 månader.

Han sitter inte själv men är stadig och sitter utan stöd för nacken, han har suttit i barnstolen i köket ungefär lika länge.
    Ja, det gör min också, han sitter utan stöd för nacken, men orkar inte sitta i barnstol vid bordet några längre stunder. Men i vilket fall så är det alltså hög tid att börja titta efter en bakåtvänd stol till bilen.
  • Skogsflickan
    Pascalina skrev 2011-01-09 23:45:53 följande:

Bara fråga din sambo vad han tycker är viktigast för honom. Pengar eller sonens liv? Tycker det är en självklarhet
    Det du tycker om mina åsikter torkar jag röven med...
Svar på tråden Är han för stor för babyskyddet?