• Pascalina

Är han för stor för babyskyddet?

Jag har Acta Graco Babyskydd till min grabb. Han är ca 5månader.
    Stolen är från 0-20kg och han väger bara 8kg men han är så lång så
    att hans fötter hänger utanför ca 5-8cm. Han måste sitta med böjda
    ben för att få plats när vi åker i bilen. Det går inte flytta upp honom längre
    upp för att bältet är så långt ut det kan och sticker ut vid hans skulderblad och
    måste upp och runda hans axlar innan det går ner över magen för att knäppas.
    Är det dags att byta stol eller gör det inget att han sitter så här? Någon som vet?

• Svar på tråden Är han för stor för babyskyddet?
  • cicci85
    Jumbopolly skrev 2011-01-11 10:04:52 följande:
    man SKA inte behöva kontrollera allt vad bvc, bb, å butiker som säljer dessa varor säger..!!
    Nej, det tycker jag oxå. Men tyvärr måste man det. Jag blev tex rekommenderad bältesstol till min 2-åring när jag skulle köpa ny bakåtvänd stol... På Barnens hus!
  • cicci85
    mammma skrev 2011-01-11 09:53:37 följande:
    Vilket Akta Graco babyskydd är upp till 20 kg
    Inget. Babyskydd är till max 13 kg. Akta Duologic finns ju oxå som är 0-18 kg.
  • mammma
    cicci85 skrev 2011-01-11 10:13:22 följande:
    men va är de då för babyskydd ts har?
  • Mariohn
    cicci85 skrev 2011-01-11 10:13:22 följande:
    Här måste du nog tillägga ett OBS: 18 kg beroende på hur långt barnet är. Om barnet är väldigt långt får man inte trycka ner barnet i stolen och försöka klämma ihop det eller binda ihop det på något vis så att det ska få plats. 
  • mithrandil
    Teskedsmamman skrev 2011-01-09 23:53:30 följande:
    Så länge de är stadiga i nacken kan de byta, 3 av mina 4 killar har bytt till bakåtvänd när de har varit 3-4 månader gamla. Den senaste (jag har taskig tidsuppfattning upptäckte jag) bytte inte alls runt lucia utan dagen efter han blev 3 månader.

Han sitter inte själv men är stadig och sitter utan stöd för nacken, han har suttit i barnstolen i köket ungefär lika länge.
    Men kan de verkligen sitta i vanlig stol redan vid 3mån?
    Vår stol som vi har till sonen är från 5mån eller 9kg. så lillan som är 6,5mån men bara väger 7kg kan ju inte byta redan?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • cicci85
    mammma skrev 2011-01-11 10:15:15 följande:
    men va är de då för babyskydd ts har?
    Antingen har hon skrivit fel eller så har hon ingen koll...
  • MalinNiklasHarryBebis

Vi bytte stol när sonen var 5 månader.

men de var pga han kunde sitta själv.

sen får man gå lite på hur han sitter i stolen med, ser det ut som han sitter trångt svårt att bältet ska räcka till så kankse man ska byta??

• Mariohn
    MalinNiklasHarryBebis skrev 2011-01-11 10:23:08 följande:

Vi bytte stol när sonen var 5 månader.

men de var pga han kunde sitta själv.

sen får man gå lite på hur han sitter i stolen med, ser det ut som han sitter trångt svårt att bältet ska räcka till så kankse man ska byta??

Precis. Ren och skär logik. Inget man behöver vara någon form av proffs för att förstå. Når inte bältet runt behöver man ett större. Olivia, 3 år konstaterade förra veckan att "denna är för liten för min docka" och höll upp en liten tröja som tillhörde ett kramdjur. Hon är inget proffs som vissa i tråden verkar vilja antyda att man måste vara för att dra den slutsatsen på egen hand. 
  • cicci85
    Mariohn skrev 2011-01-11 10:16:41 följande:
    Här måste du nog tillägga ett OBS: 18 kg beroende på hur långt barnet är. Om barnet är väldigt långt får man inte trycka ner barnet i stolen och försöka klämma ihop det eller binda ihop det på något vis så att det ska få plats. 
    >Har läst att en tjej fick det rådet från en bilbarnsstolsaffär faktiskt! Barnet var för långt för den största bakåtvända stolen trots att han bara var 3 år. Personalen föreslog att ungen skulle hasa ner i stolen så huvudet inte kom så mycket över kanten!
    mithrandil skrev 2011-01-11 10:17:27 följande:
    Men kan de verkligen sitta i vanlig stol redan vid 3mån?
    Vår stol som vi har till sonen är från 5mån eller 9kg. så lillan som är 6,5mån men bara väger 7kg kan ju inte byta redan?
    Det finns ju stolar från 0 kg, tex britax hiway. Vissa är godkända från 9 kg. Om barnet sitter bra i en sån stol och bältena sitter rätt och går att spänna tillräckligt hårt kan man börja använda den innan 9 kg.
  • pp08

Några tips för er som tänker byta tidigt från babyskydd till bakåt vänd stol.

Köp en stol som går att luta lite, de flesta stolar blir för raka och då tippar huvudet ner när de små somnar. Bestäm er inte innan men kolla vilken stol passar bäst i eran bil, man behöver mycket mera utymme än babyskyddet för dessa stolar!!!. Köp i början en extra kil som ni kan lägga under bilbarnstolen så att den lutar lite mer (efterhand kan ni plocka bort den så att barnet sitter mera rakt).

Svar på tråden Är han för stor för babyskyddet?