• matteme

vart försvann romantiken

Alla dessa jävla småtjafs gör mig galen :( jag blir så ledsen så ledsen!
    jag och min sambo har en dotter på snart 2 månader, helt underbar., Hon är jättesnäll. Hon gråter på kvällen innan läggdags men annars är hon helt underbar och lätt.
    Jag och min sambo älskar varandra verkligen. Men det har i stort sett inte gått en kväll utan att vi blivit osams eller tjuriga på varandra sen vår dotter kom.
    Känner mig gråtfärdig var kväll och somnar med en klump i magen. Vart tog romantiken vägen?
    jag kan tycka att vi ska mysa när vår dotter sover, men istället ser vi på tv, diskar, sitter vid datorn eller viker tvätt.

vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg förutom att skriva av mig, liksom lätta på trycket.

Jag vlir dessutom irriterad varje dag på honom för småsaker, som egentligen kanske inte spelar någon roll, som hans strumpor på golvet toll exempel, eller att det inte är skottat utomhus.
    Blir också JÄVLIGT irriterad på att han somnar så fort han lagt ner sitt huvud på kudden och låter mig ta hand om en skrikig bebis. han kan inte ens fråga om han ska göra något, utan ligger i stället och snarkar. han säger att, det är ju bättre att en sover och en är vaken, än att båda är vakna???!!
    sömnbrist är något jag har också, sover mellan 2-3 timmar i taget, varje natt!!!!!!!!!!!!!!! åkte häromveckan bort till mina föräldrar för att min sambo skulle få vila upp sig, VILA UPP SIG. men vem är det som är tröttast, JO han!!!!!! fattar inte!
    men ingen ide att ens diskutera, jag ska fortsätta att gå som en zombie, som inte hinner äta, kissa, sova, skotta, eller duscha.

qwqefgrbgn

• Svar på tråden vart försvann romantiken
  • Flickan och kråkan

Låter som ni behöver prata igenom lite saker med varandra . Försök att reda ut grundproblemet/problemen som inte handlar om strumpor på golvet, så att ni slipper hamna i tjafs om sådant. Vad är det egentligen DU känner och tycker och utgå från dig själv istället för att skuldbelägga sambon vilket är lätt att göra när man är trött och irriterad....och så löser man ingenting utan går bara runt och är småsura och irriterade på varandra, t.ex. "JAG är verkligen jättetrött av att ta nätterna med X. Förstår att du är trött också, men jag behöver mer hjälp med nätterna."

• Rödtott

Det låter som att ni båda behöver vila upp er! Du får kräva att han ska ta en natt ibland så du får sova ut. Det är bättre att ta den diskussionen tidigt istället för att låta den här tröttheten och grälen växa. 

• Cicci1984

Tror att de flesta paren har en liten svacka när man får en bebis.
    Vi hade egentligen samma sak. Fast kanske lite värre.
    Sambon åkte tillbaka o jobba när dottern var 2½ vecka, han jobbar på båt..
    Så jag va ensam hemma med en nyfödd unge som skrek 7-8 timmar varje kväll/natt..
    Gissa om förhållandet fick sig en törn...

Men allt eftersom tiden gick så blev det lättare..

Nu är dottern över 4 år redan och romantik finns det gott om här hemma.. :P
    Den kom nog tillbaka redan innan dottern var 6 månader gammal..
    Men vi hade sagt att vi skulle ha åtminstone 1 gång i månaden som bara han & jag gjorde nåt. Just för att vi inte skulle tappa bort varann...
    Vi kunde exempelvis ha barnvakt i 2-3 timmar så vi fick mysa på soffan o se en film eller ja vad som helst.
    Men bara han & jag...

Kämpa på!
    Prata med varann!

Hoppas det blir bättre ju längre tiden går... ^_^

• Rödtott

Instämmer i att det är viktigt med egentid för er själva. Vi har inte barnvakt så ofta, men vi jobbar på vardagsromantiken ändå. Ofta har vi mysiga stunder när lillan sover middag och när hon lagt sig på kvällen så tittar vi ofta på film tillsammans (istället för att städa och vika tvätt). Vår tjej är 2år nu och det har tagit tid att finna harmoni i småbarnslivet. 

• matteme

Tack för fina tips!
    Idag har vi haft en jättemysig dag, bvc besök, handlat god mat och myst i soffan med film! Det är väl så som ni säger att det är kämpigt med bebistider för förhållandet. Men med tiden ger det sig. Och att prata med varandra är nog verkligen A och O. Tyvär är jag sådan som person som är sur inombords och bygger upp en irritationsstolpe som blir högre och högre för var fel jag hittar. Kanske ska jag tänka om där :)

Men måste ju säga att man saknar allt "egenmys" väldigt mycket, även om bebismyset är helt helt underbart!!!Hjärta

Nu ligger min sambo och sover (fast jag hade "planerat" att mysa tillsammans då vi gick till sängs tidigare än vanligt). Men man får nog sluta upp att planera så mycket och tänka, man måste nog låta tiden och stunden komma när den kommer Glad

• Seka

De flesta har det nog som ni, ta det inte så hårt. Det betyder inte att ni inte älskar varandra.

Men det gäller ju att inte fastna i dåliga gängor...klart det finns en risk för det. Ett barn kommer alltid att kräva sitt - det är lika bra att man bearbetar situationen från början. Hur skall de vuxna få vila? Få egentid? Prata om detta!

Sedan måste jag säga dig i all välmening...sluta mesa! Du låter din sambo åka bort för att vila upp sig då han inte tagit en enda natt? Någon råg i ryggen måste du väl ha flicka! 

Den som inte tagit nätter VET INTE hur det känns i kroppen och kan INTE förstå genom att du klagar eller försöker förklara. Enda medicinen är att få ta nätter, inget annat hjälper. Lös det hur du vill, antingen håll ut tills du slutar amma, eller ge tillägg på natten, så att ni kan turas om att ta lillan.

Jag har själv en tös på 6 mån, mitt 3:e barn. Jag har tagit alla nätter, vilket jag tycker är ok. MEN jag är så pass lutrad vi det här laget för att se till att min man drar sitt lass (ibland med råge) med att göra annat i hemmet, ta lilla på kvällerna etc, så att jag får den kompensation jag känner mig ok med. Känner man sig inte sjysst behandlad är det mycket lättare att hantera tröttheten.

Prata med varandra och lycka till. 

• Babylot86

Jag har tyvärr inga barn men bråk och småtjaffs vet jag mycket om. Jag har haft två förhållanden innan det jag har nu. Min inställninga har alltid varit att småtjaffs tar så mycket enerig så det låter jag bli. Det är så onödigt men i de förra förhållanden så har inte min partner tyckt likadant. Både två har tjatat o klagat över småsaker vilket de inte orkar göra själva. Jag gjorde allt i hemmet för att annars hade det inte blivit gjort. Jag diskade, lagade mat, städade, tvättade och allt som hör där till. Gick ut med hunden, betalade alla räkningar. Ja allt du kan tänka dig. Tillslut blir man så trött på allt tjat istället för att de kunde hjälpt till. Sådana förhållanden funkar inte.

Nu har jag hittat min drömprins. Han hjälper till hela tiden, frågar alltid om jag behöver hjälp, vad det än gäller. Vi har båda två inställningen att småtjaffs tar för mycket energi och vi har aldrig bråkat. Vi diskuterar våra problem på ett lugnt sätt. Det är mycket sönare de.

Lycka till. =)

• liiine89

Ni måste helt enkelt prata ut.. Och ta hand om eran dotter är bägges ansvar.. Finns inga schema direkt! Och om han älskar henne och bryr sig om henne, så borde han ta egna intiativ.. Jag hade blivit väldigt ledsen om han beter sig så som du skriver efter man skaffat barn, för då får man tanken att han inte tar det seriöst.. Han har kanske inte smällt tanken än?

Har hört att vissa är lite sega med sådant! Är han glad för henne? Såg emot att få ett barn tsm med dig? Hur var erat liv innan bebisen?

Jag vet inte själv hur förhållandet kan påverka när man har bebis då vi inte har ett ännu. Men jag kan tänka mig att den första tiden kan vara lite jobbig och krävande. Då jag ser på min syster som fått många barn. Det är utmattande men så fort barnet blir större så börjar man få mer tid med varandra.

Svar på tråden vart försvann romantiken