• NovemberMami

När blev ditt barn blöjfri? Potta/toaletträning?

HejHej!
    När började ni med pott/toaletträning och hur går det?
    När blev ditt/dina barn blöjfria om dagarna till att börja med? Och blöjfria helt?

Min dotter är två år och går utan blöja här hemma och hos mormor och morfar. En så länge har vi blöjan på när vi är hos vänner, dagis och hos hennes farmor och farfar. Hon kissar oftast på toaletten (vi har en liten toalettsitts vi sätter på toan som passar hennes lilla rumpa), ibland händer en olycka. Hon säger oftast till när hon behöver kissa eller bajsa. Även när hon är mitt uppe i något så kommer hon och säger att hon behöver gå på toaletten. Jag tycker min dotter är jätte duktig.

• Svar på tråden När blev ditt barn blöjfri? Potta/toaletträning?
  • Nickan10

Jag tog bort bjöjan på båda mina vid ca 2 års ålder. De hade börjat precis som  din dotter. Jag tog bort blöjan hela dagarna - även om vi åte bort osv. Enda gången  blöjan sattes på var över natten. När blöjan var torr på morgonen under en period så sov de även utan blöja.

• NovemberMami
    Nickan10 skrev 2011-01-10 06:45:35 följande:
    Jag tog bort bjöjan på båda mina vid ca 2 års ålder. De hade börjat precis som  din dotter. Jag tog bort blöjan hela dagarna - även om vi åte bort osv. Enda gången  blöjan sattes på var över natten. När blöjan var torr på morgonen under en period så sov de även utan blöja.
    Anledningen till varför blöjan fortfarande är på hos vänner, dagis och hos hennes farmor och farfar är för att jag vill inte att en olycka ska hända hos dom. Mina vänner skulle säkert ha överseende eftersom dom själva har barn, men om det kommer en pöl på en matta eller i soffan tex känner jag att det skulle kännas förrajligt. Och hos hennes farmor och farfar skulle jag nog få "skäll" utav farfar. Han är lite perfektskonist.  Dagis, där har dom inte tid att "hålla koll". Så fort blöjan är torr på morgonen kommer jag också testa att ta bort blöjan, men en så länge är den INTE torr.
  • J N

När mina barn (alla tre) själva började ta av sig blöjan och gå på toaletten slutade vi. Då slutade vi helt på en gång. ca 2 sängolyckor per barn sen var dom torra :)

Allt beror ju helt på  barnet. Jag märkte ju efter två dagar som dom hade tagit av sig själv att det var torrt i blöjan hela tiden dygnet runt. Så då slutade vi :)

Nathalia 2003 ♥Izadora 2006 ♥Daniella 2007♥Bebis 2011
  • Woodgrove
    NovemberMami skrev 2011-01-10 06:54:26 följande:
    Anledningen till varför blöjan fortfarande är på hos vänner, dagis och hos hennes farmor och farfar är för att jag vill inte att en olycka ska hända hos dom. Mina vänner skulle säkert ha överseende eftersom dom själva har barn, men om det kommer en pöl på en matta eller i soffan tex känner jag att det skulle kännas förrajligt. Och hos hennes farmor och farfar skulle jag nog få "skäll" utav farfar. Han är lite perfektskonist.  Dagis, där har dom inte tid att "hålla koll". Så fort blöjan är torr på morgonen kommer jag också testa att ta bort blöjan, men en så länge är den INTE torr.
    Om du vil att hon ska vara utan blöja på dagis också så måste personalen hjälpa henne med det. Det vet du väl? Det är bara att hänvisa till förskoleplanen. 

Vi började kissa vår dotter över handfatet när hon var 12 timmar. Aldrig haft blöja hemma, från dess att hon var 11 månader var hon även utan blöja utomhus.  
  • Sofia8504

När dottern var 22 månader tog jag bort blöjan helt och hållet på en gång. Mycket olyckor första veckan, men sen fick hon kläm på det. Hon blev torr på natten ungefär samtidigt, det kom automatiskt.
    När vi åkte nånstans såg jag bara till att gå med henne till toaletten lite oftare så att vi skulle slippa olyckor hemma hos andra.

• NovemberMami
    Sofia8504 skrev 2011-01-10 18:03:27 följande:
    När dottern var 22 månader tog jag bort blöjan helt och hållet på en gång. Mycket olyckor första veckan, men sen fick hon kläm på det. Hon blev torr på natten ungefär samtidigt, det kom automatiskt.
    När vi åkte nånstans såg jag bara till att gå med henne till toaletten lite oftare så att vi skulle slippa olyckor hemma hos andra.
    Det går lite upp och ner dag för dag. Vissa dagar är hon jätte duktig och säger till och andra dagar händer det olyckor ofta. Och jag tar även henne till toaletten emellan hon säger till. Men i morse gjorde hon både nummer ett och nummer två samtidigt. :)
  • NovemberMami
    Woodgrove skrev 2011-01-10 17:50:22 följande:
    Om du vil att hon ska vara utan blöja på dagis också så måste personalen hjälpa henne med det. Det vet du väl? Det är bara att hänvisa till förskoleplanen. 

Vi började kissa vår dotter över handfatet när hon var 12 timmar. Aldrig haft blöja hemma, från dess att hon var 11 månader var hon även utan blöja utomhus.  
    Jag ska prata med dom för det bästa vore ju om hon fick gå utan blöja varje dag.

Jasså, aldrig hört någon gjort så.
  • Emma0709

Jag började låta Alfred gå utan blöja hemma i 3-4 månader. Gick relativt bra, sen är det d att ta steget och skippa blöjan när man går ut och liknande. Men för 3-4 veckor sen så har han ingen blöja alls, går kanon(är 2 år 3 mån)! Visst händer det olyckor, men det får man räkna med och idag är första dagen han e på dagis utan blöja, får se hur det går!!
    Men du märker om hon e redo för det och intresserar sig så är det bara att köra på!
    Lycka till

• NovemberMami
    Emma0709 skrev 2011-01-11 09:50:52 följande:
    Jag började låta Alfred gå utan blöja hemma i 3-4 månader. Gick relativt bra, sen är det d att ta steget och skippa blöjan när man går ut och liknande. Men för 3-4 veckor sen så har han ingen blöja alls, går kanon(är 2 år 3 mån)! Visst händer det olyckor, men det får man räkna med och idag är första dagen han e på dagis utan blöja, får se hur det går!!
    Men du märker om hon e redo för det och intresserar sig så är det bara att köra på!
    Lycka till
    Hon är jätte duktig med att säga till när hon behöver gå på toaletten och när jag sätter henn på toaletten utan att hon säger till så kommer det oftast kiss. Så relativ mogen är hon och det intresserar henne. Så jag kör på. Ska prata med dagis också om att jag vill att hon går utan blöja där också. Där tror jag det kan vara svårare för henne eftersom det är så aktivt där och det händer mycket, men det är en träning hon behöver ha också. Flyter det på så bra hemma, så är det dags att köra på på dagis med.

Tack!
  • Minli

Min dotter (nu 19 mån) satte jag på pottan efter varje mattillfälle fr.o.m. 7 månaders ålder. Då hon var 13 mån sa hon till så ofta att då hon behövde kissa eller bajsa att jag tog bort blöjan hemma några dagar. Hon hade t.o.m. en olycksfri dag, men så blev hon sjuk och fick antibiotika och då blev hennes mage så dålig att jag satte på henne blöja igen i.o.m. att hon var så liten.

När hon var 15 mån tog vi bort blöjan helt på dagen. Hände ett par olyckor den första veckan och sedan var hon helt torr tills lillebror var 1 månad. Hon var då 17 mån och började kissa liiiite i trosorna och sa först sedan till att hon ville kissa resten på pottan. Jag satte inte blöja på eftersom det var en protest från hennes sida tror jag (för hon var helt torr i 2 mån så hon kunde ju hålla sig). Nu går det bra igen Kan tillägga att då jag tog bort blöjan så tog jag den helt bort, d.v.s. även om vi åkte till affären eller besökte någon.

På natten var hon torr 3 av 4 nätter ungefär vid 15 mån. Hon vaknade själv och då förde vi henne på pottan. Men då hon fick eget rum så hör vi henne inte alltid om hon inte ropar på oss och då händer det att hon somnar om och kissar i sömnen. Så nattblöja får hon ha på tillsvidare...

Svar på tråden När blev ditt barn blöjfri? Potta/toaletträning?