• bodimit

Går det att få topplånet inbakat i bottenlånet?

Vi har haft ett hus i 4år nu och ett topplån på 200000kr. Jag har hört av någon att om värdet på huset har ökat med mer än vad man har i topp lån så kan man göra en omvärdering av huset och få topplånet inbakat i bottenlånet. På så sätt slipper man två olika lån att betala av. och jag undrar om detta verkligen stämmer? För vi hade en mäklare hos oss och han hade värderat vårt hus till 350000kr mer än vad vi hade köpt den för. vore lite enklare med ett lån kan man säga.

• Svar på tråden Går det att få topplånet inbakat i bottenlånet?
  • Kjell2

Ja det går. Prata med er bank om hur ni ska gå till väga.

• Impega

Ja det kan man göra. Men så beror det ju också på hur många procent topplånet är på, procentsatsen på topplån har ju höjts nu så allt kanske inte går att baka in.

• bodimit

Men hur är det då om man har bundit sitt bottenlån? vi har ett år kvar på den. kan man få bort topplånet utan att betala en massa avgifter?

• Kjell2
    bodimit skrev 2011-01-10 11:21:26 följande:
    Men hur är det då om man har bundit sitt bottenlån? vi har ett år kvar på den. kan man få bort topplånet utan att betala en massa avgifter?
    Troligtvis läggs bara det nya lånet på bottenlånet men

1) Ta telefonen
    2) Ring banken där ni har lånen
    3) Förklara vad ni vill och ställ frågor
    4) Vänta på rätt svar

Det enda du kommer få här på FL är lite mer eller mindre kavlificerade gissningar.
  • Novembermamma10

Om du har höjt värdet så kan en mäklare göra ny värdering.
    Det kan t.o.m bli så att du kan bli av med topplånet och låna lite till i bottenlånet och ändå bo billigare.
    Menar inte att ni behöver låna men det är kul om man kan göra det utan topplån. Lycka till!

pyssla och fixa är bäst!
  • bodimit
    Kjell2 skrev 2011-01-10 11:25:17 följande:
    Troligtvis läggs bara det nya lånet på bottenlånet men

1) Ta telefonen
    2) Ring banken där ni har lånen
    3) Förklara vad ni vill och ställ frågor
    4) Vänta på rätt svar

Det enda du kommer få här på FL är lite mer eller mindre kavlificerade gissningar.
    jag vet. ska ta och göra det. men av nån konstig anledning är det bra mycket roligare att spekulera och unra hur andra har gjort innan man tar reda på riktig fakta. =)
Svar på tråden Går det att få topplånet inbakat i bottenlånet?