• sambo1967

Någon som använt progesteronkräm och blivit gravid?

Har alltid haft lätt för att bli gravid, senast blev jag det oplanerat för ca två år sedan som slutade i missfall. Är idag 43 år och vi önskar hett att få ett barn gemensamt. Har försökt i snart 1 år, men sedan början av förra året har min äl inte fungerat så bra. Den har troligen inte uteblivit eftersom jag har normal mens varje månad, men tempen går oftast knappt upp så troligen har jag dessa gånger ingen ordentlig äl som kan leda till graviditet. Även cykeln rubbas ibland, äl kan förskjutas och komma när det egentligen är dags för mens. Lutealfasen stämmer inte heller alla gånger då jag haft äl på rätt tidpunkt, då mensen har kommit en vecka för tidigt. Var till gyn i oktober och slemhinnan var tjock och fin, äggstockarna såg bra ut och det fanns fortfarande ägg. Funderar nu på att testa progesteronkräm och undrar därför om det finns någon i samma ålder som haft samma problem som jag, använt denna kräm och lyckats bli gravid?

• Svar på tråden Någon som använt progesteronkräm och blivit gravid?
  • astrae

Hej! Jag är också nyfiken på erfarenheter av krämen!
    Jag har varit på utredning o äter pergo för att få äl och nu provar jag att smörja med krämen på kvällarna för att vara på säkra sidan att det inte har något med 2 års misslyckade försök att göra... Hoppas vi blir hjälpta cio67!!

• sambo1967

Ja, håller tummarna för varann!!

• sambo1967

Ingen som har erfarenhet av krämen i kombination med graviditet..?

• sambo1967

Har förresten en fråga till, ger Pergotime mer effekt än krämen..?

• Cathy

Jag har provat krämen men märkte tyvärr ingen mäkbar skillnad. Har nu tagit prog vagitorier i 3 månader (1/dag) i samband med inseminationer, har tyvärr inte plussat än men har märkt att jag inte längre har ömma bröst innan mens. Så någon betydelse har progesteronet även om många gynekologer viftar bort frågan om hormonell obalans och progesteronets betydelse i cykeln. 

Så har jag även läst att ifall det bildas det för lite sköldkörtelhormon så bildas det även mindre progesteron. Jag har ätit lexavin för sköldkörteln i en månad och antar att det påverkat mina progesteronnivåer positivt. Känner mig åtminstone mer i balans nu.  

Jag noterade också i samband med inseminationerna i höstas att min lutealfas var en aning kort. Efter att jag började med vagitorierna har min lutealfas ökad stadigt, en till två dagar. Kan vara ett sammanträffande men jag tror faktiskt på progesteronet.

• Hjärtefröjd
    Storakarin skrev 2011-01-12 14:28:44 följande:
    pergotime och progesteron har väl helt olika funktioner?
    Ja, det är två skilda saker... pergo stimulerar ägglossningen, progesteron är ett hormon som ser till att livmodern behåller graviditeten, namnet kommer av pro som betyder för och gestation som betyder graviditet – ett hormon som är för graviditeten.

Har du ingen egen ÄL är det alltså ganska meningslöst att använda
    progesteron.
  • vld

läste bara om att bidrottninggele och borago ska stimulera och hjälpa till, men vet inte hur det funkar, men själv har vi kämpat i 2 år, ett missfall i sep och äntligen visade gt positivt idag.... lycka till!

• sambo1967

Enligt gyn så har jag ägglossning eftersom jag får normal mens, trots att tempen ofta inte går upp. Senast jag var där så syntes det dessutom att jag hade äl just då och flera ägg låg och väntade och just den gången hade jag också kraftiga älkänningar och tempen gick upp rejält. Jag tror snarare att det handlar om dålig äggkvalité de gånger tempen inte går upp. Så vad skulle vara bäst för mig att testa, pergo eller progesteron..?

• Cathy

cio67; Det har en gyn sagt till mig också nån gång, att man har ÄL om man har normal mens. Men tyvärr stämmer inte det riktigt. Man kan ha äggblåsor som växer men som aldrig släpps. Så för att veta säkert att man ägglossar borde man gå på ultraljud, innan ÄL och efter.

Tyvärr så handlar det väl ofta om dålig äggkvalité, särskilt för oss lite äldre.

cio67; Jag vet inte om du gjort utredning men jag skulle föreslå att din läkare tar hormonprover på dig till att börja med. Där kan man kanske redan se om något inte stämmer. Om progesteronet är lågt hos dig så får du det men annars så kan du ta pergo eller t ex puregon som är bättre för äldre - till att stimulera äggblåsetillväxten. Lycka till!

• astrae

Mitt progesteronvärde var lågt på dag 23 (räknat mens dag 1) det betydde att jag hade svag äl och jag fick pergo. Åt enkelkurer först utan resultat men med dubbel ska jag enligt gyn ha äl.
    Prog.krämen tar jag för jag tänker att den hjälper väl livmoderslemhinnan att bli tjock och en biverkning av pergo är tunn slemhinna... Krämen spelar antagligen ingen roll men jag vill vara på säkra sidan.  Obestämd

• sambo1967

Tack för era svar, får fundera på hur jag ska göra. Lät inte som att de kunde göra så mycket mer på gyn där jag var gällande prover och så, men jag ska ringa dem och höra mer om det...

• Hjärtefröjd
    sambo1967 skrev 2011-01-14 11:53:31 följande:
    Tack för era svar, får fundera på hur jag ska göra. Lät inte som att de kunde göra så mycket mer på gyn där jag var gällande prover och så, men jag ska ringa dem och höra mer om det...
    Jag frågade min barnmorska om din frågeställning idag och hon sa att progesteron INTE gör att man blir gravid, däremot kan det göra så att man undviker tidigare missfall, då progesteron ser till att livmodern behåller graviditeten.

Jag har egen ÄL, men äter Pergo för att stärka ägglossningen. Efter ÄL får jag progesteron eller pregnyl för att stärka lutealfasen mellan ÄL och BIM + för att unvika tidigt missfall.
  • Cathy

ciao67; om inte du får ta prover hos den gyn går hos nu så tycker jag att du ska byta! Hur ska de kunna hjälpa dig om det inte vet vad som är problemet och utan hormonprover kan det vara svårt att veta..Då gissar man bara. Även om du tidigare haft lätt för att bli gravid händer det tyvärr mycket i våra kvinnliga kroppar på ett par år...Särskilt när vi blir lite äldre. Så, om jag skulle vara du så skulle jag byta till en gyn som kan mer om fertilitet!
    Inte meningen att såra dig, så hoppas jag inte gjorde det genom att säga det här...Har bara själv råkat ut för några riktigt dåliga gyn som inte kan sin sak!

KRAM

• sambo1967

Tack alla för era bra svar !

• ipanema

Hej 
    Har använt progkrämen i ca 3 månader. Mina cykler har blivit något kortare två gånger och nu senast en hel vecka över tiden , vilket aldrig har hänt tidigare.
    Åker jojo i humöret och har dåligt självförtroende, gråter och är helt sänkt. Typ pms hela cykeln.
    Fattar ingenting, det verkar nästan som jag åkt in i klimakteriet av krämen. Nu är jag ju 43 år så visst är det säkert på gång, men nu är det jag som slutar med krämen ,för  mig har den bara gjort saker värre. Allt utom endometriosen, som tycks ha lugnat ner sig.
    Konstigt. 
    Bara en erfarenhet från mig. Tyvärr inte så positiv. 

Svar på tråden Någon som använt progesteronkräm och blivit gravid?