• Snutten

Kombinerad tvättmaskin torktumlare?

Ja som rubriken lyder: vi är i färd med att köpa ny tvättmaskin och torktumlare. Har spanat lite på de som är kombinerade tvättmaskin och torktumlare då det tar mindre plats. Är det någon som har erfarenhet av det? Märke, positivt och negativt?

Försäljarer i vitvaruaffärer verkar tycka att de inte är bra. Men jag funderar på om det beror på att det är billigare att köpa en kombo och att de kanske inte tjänar lika mycket pengar på dem? 

• Svar på tråden Kombinerad tvättmaskin torktumlare?
  • a mor

Det enda jag hört om kombi maskiner är väl att maskinen är låst medan du tvättar o torkar. Har du separat torktumlare kan du köra en tvätt och torka en annan. Därför skulle jag välja 2 maskiner istf 1, men har man lite om plats så fungerar nog en kombimaskin bra ändå.

• GoldenG

Min pappa köpte en rätt nyligen, en Miele. Dom är nöjda men tycker att den tar rätt lång tid på sig (längre än tvätt + torktumlare) och resultatet blir kanske inte precis så torrt som med en vanlig torktumlare. 

• humma

Vi har en i UK och det tar verkligen längre tid! Underligt men sant.
    Annars är det väl en OK produkt om man t ex har platsbrist men annars nja...

• eragylf

Vi tänkte köpa en sån kombinerad, med köpte bara tvättmaskin. Fick rådet att inte köpa, då man behöver bra ventilation från torktumlaren. Och det hade inte vi. Annars finns det ökad risk för fuktskador... Det var så jag förstod det. 

• Skogsflikkan

Jag kör en kombinerad. Men hänger en del tvätt också, eftersom jag ändå inte kan tumla alla plagg vi äger. Jag tycker att det funkar bra. Märket på våran maskin är Electro helios. 
    Kan tvätta en maskin (40 grader) på en timme och det blir rent, att torka tar ju lite olika tid, men max 2 timmar har det tagit här. Då kan man välja om man vill att tvätten ska bli stryktorr eller skåpstorr.  
    Jag är jättenöjd med maskinen, och jag stör mig inte på att jag inte kan torktumla samtidigt som jag tvättar.
    Nackdelen med dessa maskiner är att de ju aldrig får lika höga betyg i energiklassning och så vidare. Men med tanke på hur gamla maskiner vi hade innan, så är ju den här betydligt mycket bättre i alla fall. 

• Snutten
    Skogsflikkan skrev 2011-01-10 12:41:40 följande:
    Jag kör en kombinerad. Men hänger en del tvätt också, eftersom jag ändå inte kan tumla alla plagg vi äger. Jag tycker att det funkar bra. Märket på våran maskin är Electro helios. 
    Kan tvätta en maskin (40 grader) på en timme och det blir rent, att torka tar ju lite olika tid, men max 2 timmar har det tagit här. Då kan man välja om man vill att tvätten ska bli stryktorr eller skåpstorr.  
    Jag är jättenöjd med maskinen, och jag stör mig inte på att jag inte kan torktumla samtidigt som jag tvättar.
    Nackdelen med dessa maskiner är att de ju aldrig får lika höga betyg i energiklassning och så vidare. Men med tanke på hur gamla maskiner vi hade innan, så är ju den här betydligt mycket bättre i alla fall. 
    Lite så jag tänkte. Vi har en MINST 15 år gammal tvättmaskin som iofs funkar fortfarande men snart så ger den nog upp.
  • hemvärnet

Som råd och rön besatt kan jag nämna att det finns en artikel om just detta som är ungefär ett år gammal. Finns nog på ditt lokala bibliotek
    Vad jag minns så var miele i toppen men samtidigt så var de dyrast i testet. 

• carinac

Jag har, sedan början av 90-talet enbart haft kombinerade tvätt och tork-maskiner och det har varit bra för mig. Jag har alltid, och gör fortfarande, hängt min tvätt och endast torktumlat det som MÅSTE tumlas såsom dunkuddar, dunjackor, bävernylonoveraller etc. Hur lång tid det har tagit har jag aldrig tänkt på och att jag inte kan tvätta samtidigt har aldrig varit något problem. Allt detta trots att jag har haft tre barn hemma varav två pojkar som smutsat ner sig ganska mycket genom lek och sport.

Problemet har varit att hitta sådana maskiner och, ja, försäljarna har inte varit så positiva  när jag frågat efter en sådan maskin. Varför vet jag inte riktigt.

Det blir ju även lite "nättare" i grovköket/tvättrummet om man endast har en maskin och inte två stående på varandra. Har ju varit hemma hos folk med "tvättstaplar" och jag tycker att det känns trångt.

Lycka till med ditt val! 

• Ulf Harrys Farsa
    eragylf skrev 2011-01-10 12:38:44 följande:

Vi tänkte köpa en sån kombinerad, med köpte bara tvättmaskin. Fick rådet att inte köpa, då man behöver bra ventilation från torktumlaren. Och det hade inte vi. Annars finns det ökad risk för fuktskador... Det var så jag förstod det. 

Dom flesta (vågar nästan säga: alla) torktumlare idag är av kondenstyp, dom kondenserar vattnet i tvätten till en behållare som man tömmer efter torkningen, visst släpper dom ut fukt men mycket lite. Gamla torktumlare behövde ventilation, och även dom som inte är av kondenseringstyp.
  • matilda77

Vi köpte kombinerad då jag sällan tumlar min tvätt men vill ha en tumlare till handdukar, lakan och då det går magsjuka tex.eller om man verkligen vill ha nåt torrt fort. Vi är nöjda än så länge men Har bara haft vår en månad nu. Tydligen så blir de maskinerna bättre hela tiden, tidigare var de ofta bara skräpmaskiner. Har hört att miele är bäst men den kostar skjortan, vi köpte samsung.

• inze

Vi hade en på test från ElectroHelius för många år sedan just för att testa en. De blev mycket förvånade när de sedan fick hämta den, men vi tyckte då att de ville ha för mycket pengar för den efter testet.

Det som var bra med den var att man kunde slänga in något på kvällen som var torrt och gick att använda på morgonen. Bra med barnens kläder t ex. Det som inte var bra var att torktumlaren bara klarade att tumla hälften av vad tvättdelen klarade att tvätta så ville man ha torr tvätt på morgonen fick man tvätta halv maskin. Men annars så hänger man ju en del så då kunde man ju tvätta och sedan ta ur en del innan man tumlade. Men det var just funktionen att man kunde slänga i smutsig tvätt och sedan plocka ur ren och torr tvätt som lockade mest.

Men som sagts ovan så handlar det väl om tumlare av kondenstyp och jag gillar frånlufttumlare bäst så vi fortsatte med vår Cylinda som fortfarande lever 15 år gammal och frånlufttumlare.

• Double O

Underbart med en kombi... bara att lägga i tvätten på morgonen - aktivera funktionen 'senare start' - och allt är tvättat, torkat och klart när man kommer hem från jobbet ('anti-skrynklingsfunktionen' ser till att inget tvättgods återskrynklas - även om jag skulle glömma bort att tömma). Låter jag nöjd? = Supernöjd! Tack Miele!

Svar på tråden Kombinerad tvättmaskin torktumlare?