Inlägg från: BVC Sköterskan |Visa alla inlägg
  • BVC Sköterskan

Orolig för min dotters vikt :(

Hej!

Din dotter tycks ligga på + 2 SD i både längd och vikt, dvs hon ligger på samma kanal vad gäller längd och vikt. Inom +/- 2 SD från medellinjen finner man större delen av populationen.

På BVC utför man (sedan ett antal år sedan) BMI-screening vid 4-års besöket, för att kunna kartlägga barn med övervikt och undervikt för den delen.
    BMI varierar hos barn beroende på ålder och kön (det är inte samma som för vuxna). Generellt kan man dock säga att om vikten ligger på + 1 SD över längden vid 4 års ålder, så visar BMI på övervikt och är vikten + 2 SD över längden visar BMI på fetma.

Som sagt din dotter ligger på samma kanalbredd för längd och vikt, vilket enligt min erfarenhet inte tyder på övervikt. Däremot kan man med dessa värden konstatera att hon är längre än medellängden för sin ålder, men fortfarande inom normalvariation.
    Det är dock viktigt att se hur hennes tillväxtutveckling sett ut över tid tillsammans med hennes anamnes, för att kunna göra en korrekt bedömning om hennes tillväxt.

Vet du att hon följer sin kurva och att det finns ärftlighet för att bli lång, så tyker jag att du kan avvakta till 4 års-kontrollen. Upplever du dock att hon på något dätt spurtat iväg på läng/och eller vikt sedan föregående mätning, så kan du alltid boka in en tidigare tillväxtkontroll på BVC.
    Vad andra tycker och tänker spelar faktiskt ingen roll. Lär din dotter att sträcka på sig och vara stolt över sin längd!

MVH Christine

Svar på tråden Orolig för min dotters vikt :(