• Anonym (funderar)

nackdelar för familjehem

Nu vänder jag mig främst till dem som har eller haft familjehemsplaceringar, men andra som har erfarenhet får förstås också svara.

Jag undrar vad som kan anses som degraderande om man ansöker om att få bli familjehem?
    Nu menar jag inte mera solklara saker som missbruk och så, utan lite andra saker.

Vad sägs exempelvis om
    - man har husdjur?
    - man har en psykisk sjukdom (som är i kontroll under medicinering)?
    - om man har en bakgrund där man växt upp med missbrukare?
    - om man för länge sedan själv varit missbrukare?
    - om man är ett samkönat par?
    - om man är promiskuös?
    - om man har dålig kontakt med sina föräldrar?
    - om man varit straffad för t.ex stöld?
    - om man spelar rollspel?
    - om man tittar på en massa splatterfilm?
    - om man gillar BDSM?
    - om man skilt sig flera gånger?

Sådana saker som i sig inte behöver betyda något, alltså, men som vissa ändå har tankar och åsikter om.

Jag är anonym för att jag inte vill att folk här ska veta att jag tänker i de här banorna, även om allt ovan inte gäller mig personligen.

• Svar på tråden nackdelar för familjehem
  • Mångmamman

Oj, det ärju jättesvårt.. Det är ju nästan omöljigt att svara på. Om det bara är en av dessa grejerna så är det ju en annan sak. Sätter man ihop två, tre stycken kan det ju bli helt galet. Nu svara jag utifrån att det bara är EN sak i taget och bara utifrån mina egra tankar.

Vad sägs exempelvis om
    - man har husdjur?
    Inga problem alls fast man missar ju placeringar med allergiska barn. Jag kan till och med tycka att det är en bra sak att ha djur.

Nja, det finns nog endel psykiska sjukdomar som inte är ok, trots medicinering

Det kan man säkert fått massor av erfarenhet som är bra när man ska ta and om barn i samma sits. Bara man själv inte fortfarande mår psykiskt dåligt över detta.

Där hade jag nog inte själv velat ha mitt barn placerat.

Självklart ok

- om man är promiskuös?
    Tja.... till vilken grad. Hur tänker du?

Om man har ett stort socialt nätverk ändå, så tycker jag inte att det kan stå och falla på det. Endel har ju inte ens sina föräldrar kvar i livet.

Det kan kanske vara ok.... snatteri i alla fall.

Det är ju kul  :)) Haha

Det är idioti i mina ögon man upp till var och en kanske. Kan man vara en frisk empatisk människa endå?

- om man gillar BDSM?
    Usch, nu känner jag mig fördomsfull. Vill skriva att det är väl ok, men Nej, där hade jag inte heller velat ha mina barn.

Två, tre gånger kan väl hända. Men om man gift och skilt sig fem, sex gånger så kanske man måste fundera på om man har nåt annat problem som ligger till grund för detta.

Det var mina tankar....

• Anonym (funderar)

Jag frågar lite vidare, eftersom du varit så snäll och svarat

Har du själv haft fosterbarn eller korttidsplaceringar?

När det gäller psykisk sjukdom, vad är det som du tycker är okej, respektive inte?
    På vilket sätt tänker du att det kan vara ett problem om det fungerar när man står under medicinering?

BDSM och promiskuösitet hör väl ihop så till vida att de hamnar under sexbiten.
    Frågar man efter sådant ens?

Om vi säger att man varit med i ett kriminellt gäng för tjugo år sedan och kanske gjort någon vända på kåken...
    Eller om man åkt dit för cannabisinnehav någon gång i forntiden? Är det alltid något som ses som negativt?? Det kan inte på något sätt vara en bra erfarenhet? Om man t.ex tar emot en strulig ungdom, tänker jag...?
    Detsamma med missbruk.

Angående splatterfilm - jodå, man kan vara en empatisk människa ändå! ;)

• Anonym (funderar)

Ska prova att sätta ihop några stycken, med lite saker som jag kan tänkas se som positiva, och se om jag får någon respons på det:

Bedöm dessa!

Familj 1:
    Består av ett bögpar med hund (labrador).
    De har en relation där det är okej att ha sex utanför äktenskapet och utnyttjar det ibland.
    En av dem har varit deprimerad i ungdomen och varit i kontakt med BUP, men har inte haft några återfall.
    De har mycket god kontakt med de två föräldrar som fortfarande är i livet och har många vänner.
    De bor i Solna och gillar splatter- och zombiefilmer.

Familj 2:
    Heteropar med två barn.
    Mannen har varit en vända på kåken för tjugo år sedan med säger sig inte ha kontakt med den världen mera.
    Bor i Jönköping och är engagerade i Pingstkyrkan.
    Absolutister.
    Hans föräldrar är döda och hon har brutit med sin familj.
    Båda är omgifta. Ena barnet är gemensamt, det andra är hennes.

Familj 3:
    Heteropar med tre barn.
    Bor på gård med många djur och är jordbrukare i mindre skala.
    De har bra kontakt med sina respektive föräldrar och syskon.
    De gillar BDSM och hon är inne på sitt fjärde äktenskap.
    Bor utanför Umeå.

Familj 4:
    Heteropar med ett barn och en katt.
    NewAgeintresserade och rätt bohemiska.
    Sysslar med en del odling och självhusållning.
    Har gärna gruppsex.
    Har ingen kontakt med sina föräldrar.
    Bor i Mora.

Familj 5:
    Flatpar från Tomelilla med ett barn.
    Har en liten villa, fem får och tre katter.
    En av tjejerna är bipolär, men har inte haft maniska eller kraftigt deprimerade skov på många år.
    De har bra kontakt med föräldrar och vänner.
    En av dem har åkt dit för snatteri för tio år sedan.

Familj 6:
    Polyfamilj bestående av två tjejer och en kille.
    Har två barn och bor i ett radhusområde utanför Uppsala.
    Har bra kontakt med samtliga levande föräldrar utom två, som tagit avstånd.
    Killen har ett förflutet som spelmissbrukare, men har gått i behandling och slutat. Han har blivit dömd för mindre stöld i samband med missbruket.

• Dalton

Från en lekmans perspektiv då:

Bedöm dessa!

Familj 1:
    Består av ett bögpar med hund (labrador).
    De har en relation där det är okej att ha sex utanför äktenskapet och utnyttjar det ibland.
    En av dem har varit deprimerad i ungdomen och varit i kontakt med BUP, men har inte haft några återfall.
    De har mycket god kontakt med de två föräldrar som fortfarande är i livet och har många vänner.
    De bor i Solna och gillar splatter- och zombiefilmer.

Inga konstigheter.

Familj 2:
    Heteropar med två barn.
    Mannen har varit en vända på kåken för tjugo år sedan med säger sig inte ha kontakt med den världen mera.
    Bor i Jönköping och är engagerade i Pingstkyrkan.
    Absolutister.
    Hans föräldrar är döda och hon har brutit med sin familj.
    Båda är omgifta. Ena barnet är gemensamt, det andra är hennes.

Vända på kåken, varför? Skillnad på skattebrott och våldtäkt, eller hur?

Familj 3:
    Heteropar med tre barn.
    Bor på gård med många djur och är jordbrukare i mindre skala.
    De har bra kontakt med sina respektive föräldrar och syskon.
    De gillar BDSM och hon är inne på sitt fjärde äktenskap.
    Bor utanför Umeå.

Nej. Familjen ska vara stabil och orka med motgångar, det verkar inte en kvinna som gift sig 4 ggr vara.

Familj 4:
    Heteropar med ett barn och en katt.
    NewAgeintresserade och rätt bohemiska.
    Sysslar med en del odling och självhusållning.
    Har gärna gruppsex.
    Har ingen kontakt med sina föräldrar.
    Bor i Mora.

Helt ok.

Familj 5:
    Flatpar från Tomelilla med ett barn.
    Har en liten villa, fem får och tre katter.
    En av tjejerna är bipolär, men har inte haft maniska eller kraftigt deprimerade skov på många år.
    De har bra kontakt med föräldrar och vänner.
    En av dem har åkt dit för snatteri för tio år sedan.

Helt ok.

Familj 6:
    Polyfamilj bestående av två tjejer och en kille.
    Har två barn och bor i ett radhusområde utanför Uppsala.
    Har bra kontakt med samtliga levande föräldrar utom två, som tagit avstånd.
    Killen har ett förflutet som spelmissbrukare, men har gått i behandling och slutat. Han har blivit dömd för mindre stöld i samband med missbruket.

Nej. Barnen som placeras är utsatta nog, dels kan de ses som udda då de ska tillhöra en så ovanlig familjekonstellation, dels är tre vuxna utöver bioföräldrar def en för mycket.
    Utöver det är det inte ovanligt att polyfamiljer gynnar två men inte tre i partnerskapet och att en, oftast kvinna, går med på poly för att behålla sin pojkvän, inte för att det är det förhållande hon mest av allt vill ha.
    Dessutom saknar ofta fosterbarn "normala" familjerelationer, och då bör man ge dem chansen till ett sånt liv.

Till sist, jag undrar varför du är så detaljintresserad av familjernas sexliv? Det brukar vara något som de vuxna inte delar med barn, så varför skulle det vara intressant? Det torde inte påverka barnen. Anser man att man ska dela sitt sexliv med fosterbarn så kommer man inte komma ifråga. Inte heller soc är intresserade av föräldrarnas sexuella preferenser så länge det inte innefattar barn.

• Anonym (grandwolf)
    Anonym (funderar) skrev 2011-01-10 15:53:26 följande:
    Nu vänder jag mig främst till dem som har eller haft familjehemsplaceringar, men andra som har erfarenhet får förstås också svara.

Jag undrar vad som kan anses som degraderande om man ansöker om att få bli familjehem?
    Nu menar jag inte mera solklara saker som missbruk och så, utan lite andra saker.

Vad sägs exempelvis om
    - man har husdjur?

- är mer positivt än negativt

- är inte bra. Det är viktigt att ha ett stabilt och bra psyke om man har med barn att göra

- kan vara n positiv erfarenhet om man skaffat sig perspektiv och insikt om vad dt betytt för en själv

- Behöver inte hller vara ngt negativt - handlar om insikt och bearbetning ....

- inga problem om inte vårdnadshavarna gör det till ett problem

- om man är promiskuös?

- vilka uttryck tar det sig, hur påverkas föräldrarollen?

- Vad är orsaken?

- inte bra - som familjhem skall man vara goda vuxenförebilder ....

- inga problem om det är inom rimliga gränser. Se ovan om goda förbilder och gott föräldraskap (som handlar om att tillgodose barnets behov, inte sina egna behov av datortid)

- förebild??? tillgodoses barnets behov?

- om man gillar BDSM?

- hur påverkar det omsorgs/föräldraförmågan?

- inte om man har stabila relationer i övrigt - och goda referenser ...

Sådana saker som i sig inte behöver betyda något, alltså, men som vissa ändå har tankar och åsikter om.

Jag är anonym för att jag inte vill att folk här ska veta att jag tänker i de här banorna, även om allt ovan inte gäller mig personligen.
  • Anonym (funderar)

Jag frågar för att jag faktiskt inte vet hur soc resonerar angående de här sakerna.
    Jag har personligen inte något problem med någon av de här sakerna egentligen. Det beror helt på i vilken kontext de kommer.

Om en person har gjort någon vända på kåken för att vederbörande tillhört ett kriminellt gäng, så kan man nog anta misshandel och/eller stöld/rån eller möjligen narkotikabrott.

Jag förstår inte varför soc skulle ha något att invända på VARFÖR man befinner sig i den familjekonstellation man gör? Frågar de sådant? "Varför stannar du hos din man?"
    I reklamen säger de "vi söker vanliga och ovanliga familjer". Borde inte det betyda att såväl vanliga heterofamiljer som mera ovanliga homo- och polyfamiljer ses som tillgångar?

• Dalton
    Anonym (funderar) skrev 2011-01-10 17:43:51 följande:

Jag frågar för att jag faktiskt inte vet hur soc resonerar angående de här sakerna.
    Jag har personligen inte något problem med någon av de här sakerna egentligen. Det beror helt på i vilken kontext de kommer.

Jag håller med, det är kontexten som avgör.

Om en person har gjort någon vända på kåken för att vederbörande tillhört ett kriminellt gäng, så kan man nog anta misshandel och/eller stöld/rån eller möjligen narkotikabrott.

Det kommer soc naturligtvis kolla upp, och beroende på brott kommer bedömningen påverkas. (Om det var ett svar till mig så angav du inte i nåt av dina exempel att någon tillhört ett kriminellt gäng.)

Jag förstår inte varför soc skulle ha något att invända på VARFÖR man befinner sig i den familjekonstellation man gör? Frågar de sådant? "Varför stannar du hos din man?"

Nej det kommer de inte göra. Varför tror du det?

I reklamen säger de "vi söker vanliga och ovanliga familjer". Borde inte det betyda att såväl vanliga heterofamiljer som mera ovanliga homo- och polyfamiljer ses som tillgångar? 

I reklamen ja. Men allt som sägs i reklam är inte sant. =) Det är troligen ett sätt att säga att man behöver inte vara hetero med två barn villa och volvo för att komma i fråga. Men det innebär inte att alla som anmäler sitt intresse kommer vara aktuella.
  • Anonym (funderar)
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-01-10 17:29:26 följande:
    Jobbar du på soc Grandwolf?

Jag har lite följdfrågor till dig.

Är det alltid positivt (förutsatt att man sköter om dem och barnet inte är allergiskt) att man har husdjur? Gäller det alla sorters djur (även orm, spindel, kamphund och grisar?) och oavsett hur många?

Är folk med psykisk sjukdom alltid "utrensade" så att säga?
    Även om partnern är stabil och även om mediciner är till stor hjälp?

Om vi säger att man brutit med föräldrarna för att de inte gillar ens partner?
    för att de är missbrukare?
    för att de är med i en sekt?
    för att de är narcissister?

BDSM och promiskuösitet påverkar sannolikt inte föräldrarollen alls. Jag är mest intresserad av ifall det alls spelar någon roll. Frågar man om detta ens?

Om man åkt dit för stöld, men tar avstånd ifrån det och inte skyller ifrån sig?

har en fråga till:
    om man är invandrare?
  • Anonym (grandwolf)
    Anonym (funderar) skrev 2011-01-10 17:43:51 följande:

Svaret på din sista fråga; - absolut! MEN ca 80 % av alla placeringar som sker i Sverige sker frivilligt på föräldrarnas begäran och även i alla andra fall (tvångsplaceringar) så förväntas bioföräldrar och familjehem samarbeta till barnets bästa. Alltså måste vårdnadshavarna (vanligen föräldrarna) få vara med i urval av familjehem och då kanske homopar faller bort .... ??

• Anonym (funderar)
    Dalton skrev 2011-01-10 17:54:01 följande:
    Nej det kommer de inte göra. Varför tror du det?

I reklamen ja. Men allt som sägs i reklam är inte sant. =) Det är troligen ett sätt att säga att man behöver inte vara hetero med två barn villa och volvo för att komma i fråga. Men det innebär inte att alla som anmäler sitt intresse kommer vara aktuella.
    Jag tänkte på din utvikning om polykonstellationen där.
    Är det verkligen relevant varför en person väljer att befinna sig i en relation?

Nej, allt som sägs i reklam är ju inte sant, men det kan ju hända att en familj som lever tjugo personer i ett new-age-kollektiv är mera "vanliga" i många avseenden än en familj med två barn och volvo.
    Kollas inte sådant upp?
Svar på tråden nackdelar för familjehem