nackdelar för familjehem
Vad sägs exempelvis om
- man har husdjur?
Om barnen inte är allergiska så ska det inte vara ett problem. Jag har en kanin och det gick bra.
- man har en psykisk sjukdom (som är i kontroll under medicinering)?
Så skulle jag starkt avråda från att bli familjehem. Det är traumatiskt att växa uppmednågon som är pyskiskt sjuk och har man blivit placerad så har man redan ett bagage. Jag vet dock inte vad soc säger om saken.
- om man har en bakgrund där man växt upp med missbrukare?
Då är det mycket svårare.
- om man för länge sedan själv varit missbrukare?
Jag skulle tippa på att det blir svårare då också.Man får inte finnas med i belastningsregistret så är man det pga tidigare missbruk så är det ett absolut nej.
- om man är ett samkönat par?
Så ska det enligt gällande lagstiftning inte spela någon roll, jag vet dock inte hur det fungerar i praktiken.
- om man är promiskuös?
Det är väl inte så lämpligt eftersom barnen behöver trygghet. Singlar har svårare att bli familjehem.
- om man har dålig kontakt med sina föräldrar?
Det är svårare,men det går.
- om man varit straffad för t.ex stöld?
Då får man inte bli familjehem. Man får inte finnas hos belastningsregistret, eller Kronofogden.
- om man spelar rollspel?
Det går bra, varför skulle det inte göra det? Själv lajvar jag och soc tanterna har varit riktigt intresserade (på ett positivt sätt) av det.
- om man tittar på en massa splatterfilm?
Så längeman inte låter barnen titta så går det väl bra,men hur skulle soc få veta det? DE lär inte fråga vilka filmer du gillar.
- om man gillar BDSM?
Vad har soc med det att göra och hur skulle det komma fram?
- om man skilt sig flera gånger?
Oseriös fråga.