Inlägg från: Filbunke |Visa alla inlägg
  • Filbunke

Sjösjuk av mitt hem!

Jag blir yr i huvudet till tusen av att vistas på övervåningen av vårt hem. Vi har precis köpt huset och golvet är vint och skevt. Hur ska jag kunna leva med detta?  Vad ska jag göra, vill ju inte vara sjösjuk resten av mitt liv liksom .

• Svar på tråden Sjösjuk av mitt hem!
  • Filbunke
    lokisse skrev 2011-01-10 16:54:57 följande:

borde ju ga att lösa med vita vägar tex där man ser vad det är som är snett

Väggarna är ljusa. Förstår inte hur det skulle få golvet helt plant :-S.
    saltflingan skrev 2011-01-10 16:58:08 följande:
    Fixa golvet? 

Låter helt hemskt. Är ni händiga kan ni fixa det själva annars får ni ta dit en snickare för inte kan du vara sjösjuk i ditt eget hem!   *stackare*
    Uj, vi har båda tummen mitt i handen när det gäller sånt. Men jag förstår din poäng .
  • Filbunke
    BuoBä skrev 2011-01-10 17:04:17 följande:
    Har du dålig balans rent generellt? I så fall kan det hjälpa att träna upp den.
    Hm, min sambo har bra balans och han blir sjösjuk av att åka stor färja. Jag har dålig balans i och för sig.
    lokisse skrev 2011-01-10 17:04:39 följande:
    nä golvet blir inte planare av det men du mar kanske mindre illa. Solig
    Jaha, du menar så . Nu är ju väggarna vita och det verkar inte fungera. Jag har varit yr sen vi flyttade hit och trodde först det var stress, men det har varit pga snett golv hela tiden .
    Cornellia skrev 2011-01-10 17:05:24 följande:
    Öva.

Om man kan öva bort vanlig sjösjuka så borde det väl funka på den här sorten oxå?
    Hm, jag får söka mer info om sådan träning tror jag. Tack!
  • Filbunke
    lokisse skrev 2011-01-10 17:10:57 följande:
    en hjälp kan oksa vara att mala en "horizont" ett vagrätt streck längs väggen alltsa inte ett som följer golvet utan ett som är riktigt rakt. man kan ju använda en bord eller liknande
    Eftersom vi har snedtak så har jag redan en horisontell linje att stirra på, det hjälper inte.
  • Filbunke
    lokisse skrev 2011-01-10 17:16:25 följande:
    är du säker pa att den är vagrät? annars brukar det ju vara sa att hela huset är lite skevt om det är ett lite äldre model av hus. om du tror att den är vagrät och den inte är det blir det ju värre
    Det är golvet som är skevt! Det lutar från två håll och möts i en skarv typ.
  • Filbunke

Jag ska kolla upp det. Alla som är här ser ju med blotta ögat att det lutar från två håll. Det är VÄLDIGT tydligt. Dessutom var en besiktningsman här och konstaterade att det lutar mycket, kulan han använde sig av rulla iväg väldigt fort. Ja, han såg det ju också med blotta ögat...det går liksom inte att undgå.
    Jag ska ta hit någon byggfirma som får titta på det och ge ett pris, sen får jag kräva den ersättningen av Anticimex som utfört besiktningen.

• Filbunke
    skorpionen80 skrev 2011-01-22 16:08:11 följande:
    Men var inte besiktningsmannen som rullade kulan från anticimax? Blir de ersättningsskyldiga om de missar något så tydligt i besiktningen? Ska köpa hus snart och då är det ju bra att veta sånt i förväg ;)

Jo han var från Anticimex. Den som utförde besiktningen från början är chefen på bes.avdelningen! Han skickade sin kollega andra gången! Chefen sa att han ALLTID skriver att golvet lutar, men att han kände sig lite dum om han missat denna lutning. Du kan kräva skadestånd så du kan åtgärda felet, men det är ju verkligen inte säkert att du får det för det. Ta med någon som är duktig på hus innan du köper, det är mitt råd.

Rigmor Mortis skrev 2011-01-22 19:41:08 följande:
    Jag gissar att ni inte får någon ersättning eftersom ni borde upptäckt det själva.. undersökningsplikten vid husköp går VÄLDIGT långt.

Jag hoppas verkligen vi får skadestånd för att kunna åtgärda felet, men det låter ju inte direkt lovande att döma av din kommentar =/.

Svar på tråden Sjösjuk av mitt hem!