En svenska i Norge=)
Hello!
Jag och min sambo flyttade till Norge för ca 3 månader sedan, dvs oktober-november 2010. Vi trivs så himla bra, båda har fasta jobb, vi ska få vår egna lägenhet nu till helgen och alla är så supertrevliga!
Men ja, nu till det väsäntliga. Jag är gravid, vilket kom som en överraskning för oss för ca 6 veckor sedan. Vi har beslutat oss för att behålla barnet, och jag är så himla glad över att få bli mamma! Det har varit lite problem för oss, då dom människorna vi bodde hos först var trevliga svenskar i telefonen, men vi har fått sova i ett rum utan isolering som var ca 13 grader kallt under hela vintern och fick inte värma upp rummet då "elräkningarna redan var dyra nog". Vi borr nu hos min sambos kollega, och det funkar superbra. Men, vi är fortfarande folkbokförda på idioternas adress, så jag har inte vetat vem min fasta läkare är, och jag har inte kunnat gå in på skatteverkets hemsida och adressändra då alla koder och grejor skickas till den bokförda adressen. Imorgon ska jag fixa allt sådant eftersom jag har en heeeelt ledig dag.
Jag har planerat att vara kvar i Norge och jobba så länge som möjligt in i min graviditet, så att jag har åtminstone sex månader vilket krävs för att få föräldrapenning och barnbidrag från norska försäkringskassan.
Jag vänder mig till folk som har varit i samma sits som jag, alltså arbetat och varit gravid i Norge och sedan flyttat hem till Sverige under mammaledigheten.
Frågor:
Måste jag vara hemma under hela föräldrapenningsutbetalningen, eller kan jag jobba delvis också? Jag förstår det som att jag kan göra så om jag hade jobbat i Sverige nu, men eftersom jag får utbetalningar från Norge så kanske dom inte är jätteglada i att jag jobbar i Sverige under tiden? Skulle det vara möjligt att få utbetalningar ifrån Norge samtidigt som man pluggar i Sverige?
Har du minsta erfarenhet av detta skulle jag vara tacksam om du hörde av dej^^