• Anonym

Min 4-åringa flicka klippte sig själv idag...är arg på mig själv som inte gömde saxarna när jag inte satt bredvid.

Gud vad arg jag blev... och nu har jag lite dåligt samvete som blev så arg på henne...är ju arg på mig själv med som inte hade koll riktigt...trodde inte hon skulle göra så...men gud så snynd det var, hon hade ju så fina ängla lockar som är kvar men hon har snaggat luggen och klippt det på ena sidan och ja, jag vet inte hur hon gjort... hon sa bara att hon klippt massor...och hennes nya fina barbidocka so mhon fått i julklapp fick samma fina frisyr...* ler och suckar*

Vill bara lämna en liten varning här till alla med barn i samma ålder att hålla saxarna borta från era barn... och inte bara för att rädda håret utan för att dom kan skada sig...

Själv fick min flicka en pyssellåda i julklapp med en sax i...och den har hon pysslat och donat med klippt ur figurena i adventskalenden m.m...ja ...hon har pysslat och donat själv och haft så kul med allt som lång i den...och speciellt saxen då...( vi har suttit och pysslat tillsammans för det mesta) men nu satt hon själv en stund och jag hade inte en tanke på att hon skulle få för sig att klippa sig själv och dockan... men det gjorde busfia...när jag pratade i telefon i morse...

Ja..se ungar...och här är saxarna självklart bort plockade nu...men känner mig lite orolig för i morgon när hon börjar igen på dagis och där använder dom ju mycket saxar till pyssel och även när dom sitter själva (tror jag)... Och nu har hon ju upptäckt hur kul det är att klippa med...men tror hon förstod att man inte klipper sig själv eller andra i håret i allafall...och att man kan skada sig...men man vet ju aldrig på dagis är dom ju mycket själv dom större barnen...

• Svar på tråden Min 4-åringa flicka klippte sig själv idag...är arg på mig själv som inte gömde saxarna när jag inte satt bredvid.
  • Anonym

Jag klippte också mig själv en gång när jag var runt 5, mamma tog mig till frisören och de fick klippa av mig håret jättekort. ALDRIG MER klippte jag mig själv, tror det är ganska vanligt hos flickor, vännen brevid skrattar att hon också gjorde det som liten..

• Anonym

Haha, jag klippte mej själv i luggen när jag var liten. Jättesnyggt!

Min dotter fyller snart 6 och har mest klippt sina hästar (typ my little pony), i smyg.
    Fast för ett tag sedan hittade jag en hårslinga bland figursaxarna, så hon har visst provklippt i sitt eget hår också. Fast det syns inte som tur var.

Tror att nästan de flesta barn testat att klippa i sitt eget hår (med blandade resultat )

Det enda man kan göra är väl att vara med när något ska klippas. Och påpeka att man klipper i papper, inget annat

• Anonym

Ingen fara här
    Mina barn, 4 och 5 år, vet att saxar använder man vid bordet, man går inte omkring med dem tex. Man klipper inte heller vad som helst papper, tidningar osv är okej. Kläder och hår är INTE okej etc...
    Precis som de fått lära sig att man ritar inte på väggar och golv.

• Kajsan

Oh ja, min dotter klippte av sig sina midjelånga korkskruvar , och nu senast klippte hon lillasyster i en obestämbar hockeyfrilla.
    Så jäkla arg blir man, men det kunde vart värre.

Jo just det!
  • a mor

Ha ha ha.......Tror att nästan alla små flickor med en gnutta egen vilja har klppt håret någon gång. Och har dom inte klippt på sej själv så har dom klippt någon kompis.
    En del klipper mycket och andra lite. Men, för det mesta så blir det en gång och aldrig mer.
    Jag tror nog du kan vara lugn då hon är på dagis. Nu har hon ju testat hemma och det brukar räcka.

Håret och lockarna växer ut även om det tar ett tag, så i slutänden blir det ändå bara en rolig historia att berätta då hon blivit äldre. 

• viseversa

Min kompis lekte frisör på dagis med sina kompisar. Alla fick väldigt tjusiga korta ogämna frisyrer till deras föräldrars fasa!

• Anonym

Ja, jag har ju hört att många barn gör det...men jag trodde inte min flicka skulle göra det...för hon är så rädd om sitt hår...och pratar om att hon vill ha som Madicken...

Så man kan aldrig vara säker på vad ens barn får för sig att göra...har jag lärt mig nu...

Är bara lite rädd nu att hon börjar prata om det på dagis och ska visa dom andra eller att hon "lär" någon annan att göra så nu...men jag tror hon kommer säga att så  får man inte göra...klippa någon i håret alltså..men vad vet man när småflickor leker... *suck*

• viseversa
    Anonym skrev 2011-01-10 18:22:50 följande:
    Ja, jag har ju hört att många barn gör det...men jag trodde inte min flicka skulle göra det...för hon är så rädd om sitt hår...och pratar om att hon vill ha som Madicken...

Så man kan aldrig vara säker på vad ens barn får för sig att göra...har jag lärt mig nu...

Är bara lite rädd nu att hon börjar prata om det på dagis och ska visa dom andra eller att hon "lär" någon annan att göra så nu...men jag tror hon kommer säga att så  får man inte göra...klippa någon i håret alltså..men vad vet man när småflickor leker... *suck*
    Tur det växer ut igen. men ja jag skulle nog bli ledsen om Indra klippte sig också. 
  • finskaflikkan

Jag klippte mig själv när jag va 6 eller 7 kmr inte ihåg... 
    hehe... mamma va inte så glad... Hade ljusbrunt och lååååångt hår med lugg...
    Inte så mkt efter klipningen dock..  

• Svanungen

När mina barn var små köpte jag saxar som man endast kunde klippa i papper med.  De var jätte bra och man slapp oro över hårklipp!

Svar på tråden Min 4-åringa flicka klippte sig själv idag...är arg på mig själv som inte gömde saxarna när jag inte satt bredvid.