• Anonym

Min 4-åringa flicka klippte sig själv idag...är arg på mig själv som inte gömde saxarna när jag inte satt bredvid.

Gud vad arg jag blev... och nu har jag lite dåligt samvete som blev så arg på henne...är ju arg på mig själv med som inte hade koll riktigt...trodde inte hon skulle göra så...men gud så snynd det var, hon hade ju så fina ängla lockar som är kvar men hon har snaggat luggen och klippt det på ena sidan och ja, jag vet inte hur hon gjort... hon sa bara att hon klippt massor...och hennes nya fina barbidocka so mhon fått i julklapp fick samma fina frisyr...* ler och suckar*

Vill bara lämna en liten varning här till alla med barn i samma ålder att hålla saxarna borta från era barn... och inte bara för att rädda håret utan för att dom kan skada sig...

Själv fick min flicka en pyssellåda i julklapp med en sax i...och den har hon pysslat och donat med klippt ur figurena i adventskalenden m.m...ja ...hon har pysslat och donat själv och haft så kul med allt som lång i den...och speciellt saxen då...( vi har suttit och pysslat tillsammans för det mesta) men nu satt hon själv en stund och jag hade inte en tanke på att hon skulle få för sig att klippa sig själv och dockan... men det gjorde busfia...när jag pratade i telefon i morse...

Ja..se ungar...och här är saxarna självklart bort plockade nu...men känner mig lite orolig för i morgon när hon börjar igen på dagis och där använder dom ju mycket saxar till pyssel och även när dom sitter själva (tror jag)... Och nu har hon ju upptäckt hur kul det är att klippa med...men tror hon förstod att man inte klipper sig själv eller andra i håret i allafall...och att man kan skada sig...men man vet ju aldrig på dagis är dom ju mycket själv dom större barnen...

• Svar på tråden Min 4-åringa flicka klippte sig själv idag...är arg på mig själv som inte gömde saxarna när jag inte satt bredvid.
  • Anonym

*LER*

Vår dotter som också är 4 (snart fem), klippte också sig själv för ett tagsedan. Dessutom hittade hon mitt smink och sminkade sig Jisses, hon såg faktiskt ut som ett "monster", ett gulligt monster....
    Jag somnade till i soffan och vaknade förskräckt över att jag somnat när dotter puffade på mig för att visa så fin hon blivit
    Trodde på allvar aldrig att hon skulle göra detta eftersom hon vet exakt vad hon får använda saxen till och alltid varit "duktig" med den... Att sminka sig visste hon också att man gör om man vill när man är stor... Hmmm, tänk så fel jag hade Nåväl jag fick svar på tal när jag frågade henne vad man får använda saxen till Amen mamma! Du vet väl att frisören klipper hår med sax, frisörer klipper inte i papper och jag ÄR faktiskt frisör nu

Försökte att inte göra så stor sak av det även om jag förklarade att hon inte får göra så igen trots att jag faktiskt borde haft bättre koll och inte somnat i soffan...

Minns att jag gjorde samma sak när jag var liten, passade också på att måla lite på mitt rum med mammas läppstift tyckte verkligen att det blev såååå snyggt

• Tia F

Jag var inte heller allt för gammal när jag klippte mig själv. Det var dagen innan fotograferingen på dagis och är därmed förevigat på bilder hos släktingar och familj :D

• Anonym
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-01-11 00:45:18 följande:
    Välkommen i gänget ts! Vi är nog många som den hårda vägen lärt oss att inte våra små alltid kan förstå konsekvenserna av sina handlingar och att det är upp till oss vuxna att ta ansvar och förebygga händlser som denna!

Bra att du inser det. och överreagerad du så be din flicka om ursäkt, ta på dig skulden och säg: "fy så diumt att mamma glömde att lägga undan saxen!"
    Ja, idag är jag mest arg på mig själv...och har dåligt samveta..usch..inte kul.

Och  om vi pratar om det igen så kommer jag säga det också...fast det gjorde jag ju i går också...bad om ursäkt för att jag blev så arg och förklarade varför... och att jag borde inte låtit henne  ha saxen när hon pysslade själv.

Men ska försöka att inte prata om det mer nu...men en tankeställare har jag i allafall fått nu...och saxarna ligger högt upp i ett skåp nu....vill ju inte att hon ska skada sig på dom...jag som alltid har koll...trodde jag...
  • Raskask

Min son klippte sig själv, lillasyster och katten under de korta minuter det tog för mig att duscha en eftermiddag. Han var då nästan fem år och måste ha jobbat som en galning. Han är inte så händig annars och blev rent av underkänt i klippande på bvc kontrollen strax innan. Det var hår överallt, men båda ungarna var så nöjda med sina nya frisyrer, och katten var oskadd så det gick ju bra ändå. Jag tror att barn gärna klipper sig själva och man får väl anta att de vet att de inte ska eftersom de sällan halar fram saxen och börjar klippa när föräldrarna ser. Kanske en del av den själva växandet ?

• Anonym

Nu ska ni få höra
    Jag kom för att hämta min dotter hos sin pappa när hon var 2 1/2 år. I dörren möter jag ett snaggat barn och arg som ett bi blev jag men inte på min dotter! Pappan - den hjärnlösa idioten - hade varit och ätit lunch på en sibylla restaurang och i barn-boxen hade det följt med en SAX! Att han ens tog emot den! Jag hade aldrig gjort det utan frågat dem om de inte hade något mer passande till en 2 1/2-åring istället. Men har man ingen hjärna så har man inte! Dottern - som han sa - hade inte fått saxen utan han hade lagt den i sin ficka..yeah yeah eller hur!
    Han som drack när han hade henne, gick och la sig i sin höga säng och sov med henne lekandes nedanför... han hade garanterat gett henne saxen att leka med. Det var nämligen så att kroken han hängde jackan på satt så högt att hon aldrig nått att ta ngt ur hans ficka!

Slutet gott allting gott - håret växte ut igen :)

• Anonym
    Raskask skrev 2011-01-11 13:35:28 följande:
    Min son klippte sig själv, lillasyster och katten under de korta minuter det tog för mig att duscha en eftermiddag. Han var då nästan fem år och måste ha jobbat som en galning. Han är inte så händig annars och blev rent av underkänt i klippande på bvc kontrollen strax innan. Det var hår överallt, men båda ungarna var så nöjda med sina nya frisyrer, och katten var oskadd så det gick ju bra ändå. Jag tror att barn gärna klipper sig själva och man får väl anta att de vet att de inte ska eftersom de sällan halar fram saxen och börjar klippa när föräldrarna ser. Kanske en del av den själva växandet ?
    hahaha - vilken härlig historia ändå.. katten oxå ;)
    Han ville nog visa BVC att han visst det kunde klippa och visa sin mamma att tanten hade fel ;)

Saxen är alltid spännande för ett barn
    så man gör ju absolult bäst i att gömma
    men vi är väl alla dödlingar här
    och kan väl ibland få glömma

Som förälder blir man arg när man blir chockad av en eller annan anledning - och att se en massa hår saknas på ens barns huvud - ja det frammanar en smärre chock iaf. Man får så snällt förklara för barnet att mamma menade inte att bli arg jag blev bara lite ledsen, men det gör inget.. Det växer ut igen..
    Så..vips.. så är det glömt inom kort.

Varför inte passa på och gå till frisören och få det "tillklippt" - barn gör, oftast, sånt bara en gång även om det inte är en tröst när man står där med fallna lockar Oskyldig
  • Pimpinellan

Hon är inte den första och garanterat inte den siste att klippa håret på sig själv. Håret växer ut igen,ingen skada skedd och bättre övervakning= lämna detta bakom er nu. Glad Hade själv en bekant med lockhårigt gulligt barn som klippte rejält på ena sidan. Blev att snagga ungen helt,men efter ett havår var ju håret ute igen. Och på dagis borde de faktiskt ha koll. Hade vi på min tid i vart fall.

• Tjatte

Äsch, det är ju bara hår och det växer ut igen. Nästan alla barn sätter förr eller senare saxen i sitt hår. Men jag är lite nyfiken på varför du tycker att det är så känsligt att du vill vara anonym?

FML
  • 82sjo

Tror nog att de flesta barn nån gång klipper sig själva. Spelar ingen roll om man gömmer saxarna.

Båda mina tjejer va runt 4 när de klippte håret, äldsta luggen, kort kort kan jag säga och ygnsta baktill, såg inte klokt ut men vad gör man,bara gilla läget.
    Och här hjälpte inte att saxarna låg gömda de hittade dem ändå.
    Men båda har varit väldigt nöjda med sina egenklippta frisyr.

• Mandelskorpan

Gammal tråd men ämnet blir aldrig inaktuellt tydligen (!). Min fyraåring klippte av sig sitt nästan midjelånga, lockiga hår idag. Det kortaste blev någonstans runt öronen. Så det blir frisören i morgon för total snaggning. Fy så ledsen jag blev även om jag såklart vet att det Bara Är Hår som så småningom växer ut igen. Till skolstarten är det väl långt igen, suck....

• Anonym (...)

Min då 4 åring klippte lillebror som då var 3 år. Lillebror hade långy blont hår nästan till midjan och hade aldrig klippt honom förut. Han klippte en toffs lite här o där i hela håret. Ringde min bästa kompis på hennes jobb (hon är frisör) och storgrät, vilken tur att det var hon som svarade i telefonen annars hade nog hennes kollegor trott att någon dött Nu är han 4.5 år och åter igen långt hår och totalt vägrar klippa sig

• Aniiee

Var glad att det var håret och inte fingrarna hon klippte av... här fick då nyss fyllda fyraåringen 3 stygn efter att ha lekt med saxen och håret på förskolan....

I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Mizzlundell

Min blev klippt på dagis all lugg och hela ena sidan åkte med

• Sticka

Minns studenten och ett tjejtvillingpar på min skola där föräldrarna hade gjort dels varsin skylt till tjejerna, dels en gemensam. Den gemensamma var typ dubbelt så stor som en vanlig och pryddes av en stooort kort på tjejerna som 3åringar när de hade klippt varandra, 5min innan hela släkten skulle komma på kalas/firande hos dem. Luggarna var stubbade och resten var…tja… punkigt, fritt och kreativt! 

• Anonym ()

Klipper de inte håret på sig själva så klipper de hål i lakanen. I vartenda lakan som finns i hela huset. Gigantiska hål.

• Mandelskorpan

Visste faktiskt inte att det var så pass vanligt att barn klipper av sig själva håret, har inte haft en tanke på att det öht skulle kunna hända. Barnen använder ofta sax när de pysslar och de har inte klippt i något de inte fått lov till, men tydligen räknades inte håret till något man ska be om lov för att klippa. Vilket på sätt och vis är logiskt eftersom man ju faktiskt klipper håret ibland.......

Pratade med dottern igår och förklarade att man inte får klippa hår, vare sig på sig själv eller någon annan, utan att det alltid måste vara en vuxen som klipper, och att vi nu måste åka till en frisör för att klippa håret jämt och kort. Arg blev jag dock inte - tycker inte man kan bli arg eftersom jag aldrig pratat om vem som får klippa hår.

Men absolut så finns det värre saker, håret växer ju ut igen. Även om det tar tid...... räknade ut att det kommer ta ca 2-3 år för håret att växa ut, det växer tydligen ca 10cm/år. Hon klippte av gissar ca 25cm.

Nu blir det till att jaga frisör idag så att vi kan få håret tillklippt. Måste nog klippas riktigt kort tyvärr. Får försöka köpa någon keps med ett sånt där tygstycke som hänger ned baktill inför sommaren annars lär hon ju bränna sig i solen i nacken, ljus som hon är.

• FireLady

Mina var vänliga och klippte varandra när de var små, Jösses vad de såg ut!

Instagram f_lady
Svar på tråden Min 4-åringa flicka klippte sig själv idag...är arg på mig själv som inte gömde saxarna när jag inte satt bredvid.