• Anonym (soc sekr)

Tråden för socialsekreterare

Hej alla kollegor!

Jag har sett att det finns en del "yrkestrådar" här på fl och tycker att vi behöver en också. Jag lägger detta i känsliga rummet för att kunna vara anonym. Anledningen till detta är att jag arbetar med barnavårdsutredningar och inte vill bli igenkänd av klienter då jag varit utsatt för hot. Jag bor på en liten ort och kommer att börja jobba här inom kort och vill inte kunna bli identifierad här på fl. Jag har sett att en del socialsekreterare skriver anonymt och andra inte, hur resonerar ni? Har ni bilder på era barn och er själva i presentationen så att det går att koppla ihop er med familjen? Jag kanske är onödigt försiktig.

Jag undrar också hur ni som arbetar med barnavårdsutredningar eller ungdomsutredningar och har egna barn upplever det. Är det tyngre och svårare när man har barn själv eller är det samma sak?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-28 09:47:39:
    I tråden har kommit förslag på att jag (TS) ska skriva till att vi inte svarar på frågor om vårt arbete genteomt klienter i tråden. Jag skrev inte det från början för att jag inte ville att någon skulle känna sig ovälkommen i denna tråd och det vill jag fortfarande inte. Men det har uppstått en del diskussioner i tråden som jag tycker är onödiga och tråkiga, därför vill jag med detta tillägg säga att det är svårt att besvara frågor angående socialtjänstens arbete och bedömningar i enskilda fall. Det går aldrig att få hela historien beskriven i detta forum och därför går det inte heller att svara på frågor om hur bedömningen gjorts i ett visst ärende.

• Svar på tråden Tråden för socialsekreterare
  • Anonym

Hej!

Jag är socionom och har tidigare arbetat med utredningar på dygnet-runt-institution. Nu arbetar jag sedan flera år tillbaka inom frivilligsektorn.

Jag skulle nog ha svårare att arbeta med barn som far illa nu när jag själv blivit mamma. Barns lidande kommer så nära nu och jag är över huvud taget mycket blödigare. Jag tror att jag skulle "drabbas själv" och bli en usel utredare/behandlare.

Vågar absolut inte gå ut med bild och namn här på fl. Det handlar delvis om att jag, både för min egen och mina klienters skull, inte vill riskera att vi ska känna igen varandra här. Här vill jag kunna vara mamma och privatperson.

Jag har skyddat telefonnummer sedan många år tillbaka, just pga risken för hot inom socialt arbete. Nu när jag har barn känns det extra angeläget. Ingen ska få hota mitt barn pga av att de är missnöjda med något beslut som jag fattat.

• Anonym (glad)

Hej hej!
    Ytterligare en socialsekreterare här! Jobbar med ekonomi o det är ju inte heller helt riskfritt. Har inga bilder som kan kopplas ihop med mig som person. Har valt att berätta att jag jobbar som soc.sekr. men inte exakt med vad eller i vilken kommun. Som anonym ovan säger så är det ju både för klienters och min egen skull...

• Anonym (på smällen)

Hej!

Vilken bra tråd!!! Jag har funderat på hur många socialsekreterare vi är på FL. Jag arbetar, som "glad", med försörjningsstöd. Jag har varit anonym i något sammanhang när jag skrivit något "yrkesrelaterat". Men det är mest för att jag inte vill få en massa frågor eller påhopp i min gästbok. Men mitt nick är ganska anonymt, så det finns inte direkt någon risk att mina klienter skulle känna igen mig.

Jag har inte hemligt telefonnummer, utan står med i katalogen. Det har hänt en gång att någon (en anhörig) ringt mig på en fredagskväll och ställt frågor (inte hotfullt, men störande förstås). Skulle något hända så skulle jag nog byta telefonnummer och ha det hemligt, dock. Jag kanske ändrar inställning när jag fått barn (om sisådär 25 dagar) och blir mer försiktig, jag vet inte.

Jag har arbetat med barn och ungdomar (som soc sekr) och jag tyckte att det var för jobbigt och känslomässigt påfrestande redan då, fast jag inte hade några barn. Det slutade med att jag blev sjukskriven i några månader. Det berodde i och för sig på många faktorer såsom dåligt stöd, samt att min enda kollega på det lilla kontoret blev sjukskriven och jag på så sätt fick ännu större arbetsbörda. Men jag kan tänka mig att det blir ännu svårare när man själv har barn i den ålder som man jobbar med.

• Anonym

Hej hej...jag jobbar inte som socialsekretare men som behandlingsassistent på ett behandlingshem för vuxna missbrukare. Jag är anonym när jag skriver på ett inlägg som kan vara jobbrelaterat...men jag har bilder etc. i min presentation. Jag har inte hemligt telefonummer heller...men jag vet inte, kanske man är mindre "utsatt" som behandlingsassistent då de som är hos oss kommer enligt SoL eller §34...jag menar då ju det är ett eget val de gjort...?? Jobbade på en LVM institution tidigare och var då mycket mera restriktiv vad jag lämnade ut om mig själv.

• Anonym (ny***)

Jag kommer snart att arbeta inom samma genre som ni så jag hoppar på här. Här på Fl är jag ännu inte anonym pga av att jag inte varit yrkesverksam på ett tag. Men jag har nu börjat vara det som utredare på behandlingshem och har börjat fundera över de dilemman ni skriver om. Jag är ganska restriktiv vanligtvis om mitt privatliv och hade inte ens tänkt på att mina klienter kan "se" mig här också, snacka om att vara lite blåst. Har inte skyddat nummer då det inte behövts tidigare.

• Anonym (Hemlig)

Är också socialsekreterare, inom vuxenenhetm arbetade innan med ek bistånd. Har inte varit anonym i trådarna men har å andra sidan ännu ingen presentation. Och jag skulle definitivt inte lägga ut bilder på mina barn, ifall det av pres framgick vem jag är. Bytte till hemligt nummer sedan jag arbetat en tid som socsek. Att ngn ringer skulle väl inte vara hela världen, men att adressen då finns tillgänglig gör det värre. Har varit utsatt för hot, jobbar i en belastad stadsdel.

• Anonym (socionom)

En till socionom här.

Jag är anonym här både för min egen och mina barns skull, kanske inte enkom med tanke på mina klienter, jag hade nog varit anonym ändå.

Arbetar som LSS-handläggare och flera av mina klienter är dömda till rättspsykiatrisk vård samt är det en hel del missbruk och dysfunktionella familjer i LSS personkrets 1 som jag inte skulle vilja hittar mig här eller någon annanstans på nätet. Fick mig en tankeställare när jag var hemma hos en klient som satt och chattade på en sida som jag brukar besöka.

Jag har inte hemligt telefonnummer. Har blivit hotad, men aldrig på hemtelefonen. En gång ringde en anhörig, 8 månander efter att jag slutat i en annan kommun, bara för att berätta att en klient hade avlidit. Lite gulligt, trots allt: Personen hade först ringt till kommunen och fått veta attt jag slutat och då tagit reda på mitt hemnr i den staden, sedan via det nr blivit hänvisad till mitt nya nr, på vilket jag hade en telefonsvarare som uppgav mobilnr. Som ni förstår blev jag ngt förvånad när detta samtal kom kl 19 en fredagskväll och jag satt på krogen. Måste säga att jag beundrar personens ihärdighet

• Lejån

Hej hallå! Här är en till socionom! Men jag är inte anonym för jag är ju arbetslös! Efter mammaledigheten då. Kul med en "egen" tråd!!

• Stoffe76

Hej!

Jag är Anonym (på smällen) ovan. Jag kastar anonymitetsmasken och träder fram eftersom Lejån valde att inte vara anonym. Det kan bli jobbigt med många anonyma i en tråd och jag har faktiskt gått på föräldraledighet idag!

Lejån: Jag kommer också att vara arbetslös efter föräldraledigheten, eftersom mitt vikariat går ut snart. Verkar det svårt att få nytt jobb? Jag har inte riktigt koll på arbetsmarknaden. Bor i GBG-trakten.

Hur känner ni inför alla som klagar på socialsekreterare i olika trådar under "myndighetskontakter". Läser ni de trådarna? Tycker ni att det är jobbigt när folk beskriver socialsekreterare som fascister som försöker förstöra deras liv? Jag kan inte låta bli att läsa vissa sådana trådar ibland, och kan tycka att det är lite tråkigt att tillhöra en så utskälld yrkeskår. Man vet ju att det finns många som uppskattar sina soc sekr och som känner att de fått mycket stöd och hjälp, men de skriver väl sällan det i diskussionsforum... Jag kan ju också förstå att folk känner sig väldigt utlämnade till och till och med integritetskränkta av sina socialsekreterare ibland... Vi har ju mycket makt. Hur tänker ni?

• Lejån

Stoffe76, välkommen ut ur garderoben tänkte jag säga! Jag har faktiskt inte kikat efter nåt jobb ännu. Borde väl ta och göra det kanske.

Jag läser de flesta trådar som handlar om soc, och kan inte låta bli att skaka på huvudet åt att folk tror att det är vi socialsekreterare som bestämmer hur allt ska vara. De verkar ha svårt att förstå att det faktiskt finns en lag som heter socialtjänstlagen som vi måste rätta oss efter, hur gärna man än skulle vilja trolla med knäna ibland.

Svar på tråden Tråden för socialsekreterare