• Sklätt

Ni som bor i eller är uppväxta i Falun...

Ni som bor i eller är uppväxta i Falun... Vilka statsdelar räknas till bättre och sämre?
    Vart passar det bäst att bo som barnfamilj?
    Vi kommer att bo i hyresrätt så det är i första hand de delarna av Falun som är av intresse.

Why is it that when we talk to God we're praying, but when God talks to us we're schizophrenic?
  • Svar på tråden Ni som bor i eller är uppväxta i Falun...
  • Pallas

Jag är uppväxt i Norslund, och återkom dit (till nedre Norslund) 2007, då vi flyttade hem från USA. Jag har trivts jättebra där, trots att området idag har rätt dåligt rykte. Rätt så lätt att få lägenhet är det också. 

Området är i miljonprojektstil, med trevåningshus + några höghus. Det är gångavstånd in till stan (cykel tar 5 minuter), det är gångavstånd till fina ströv-/motionsområden med svamp och bär. Willys och Lidl inpå knuten. Vet inte hur det är med skolan nuförtiden (har för mig att den stängt), men vi var mycket nöjda med vår förskola. 

• Sklätt

Tack för ditt svar!

Jag hade en pojkvän på Norslund (Strandvägen) när jag var väldigt ung... och jag minns att jag tyckte det var jättefint där!  Vi vill inte bo centralt utan det ska vara nära skog och du beskriver Norslund som ett ställe som passar oss.

Why is it that when we talk to God we're praying, but when God talks to us we're schizophrenic?
  • Raskask

Är också uppvuxen i Norslund, i trevåningshusen. Fast det var för ohyggligt länge sedan. Strandvägen är väl inte Norslund? *harklar och rynkar på pannan*. Sen flyttade vi till Hosjö där jag gick i skolan och vidare i skolan dels i Hälsningberg, dels i Hälsinggården. Hälsingberg är skapligt trevligt än idag har jag hört från gamla klasskompisar som aldrig flyttat från stan. Ligger i princip mitt i skogen också. Fast det gör ju största delen av Falun iofs. Källviken är visst också rätt populärt. Fast de som bor kvar som jag känner bor i sina gamla trakter, dvs Hosjö, Vika, Skutudden och anser att resten av stan inte är helt rätt på olika sätt .

• Sklätt

Puffar... Någon mer om har nåt att säga om Falun?

• Kraxflax
    Vi bodde i N. Norslund för si så där 5 år sen och trivdes väl si så där. Läget var klockrent med närhet till ex Willys, bra bussförbindelser, gångavstånd  t stan o mkt mysiga vägar för promenader. Lägenheten däremot är sämsta vi bott i,mkt pga att den låg på källarplan. Barn stod och lekte med våra katter genom fönstren, folk picknickade precis utan vardagsrumsfönstret så man fick ha persienner nerdragna konstant. Planlösningen var även den hemsk, som en enda lång korridor med rum utspridda på sidorna. Hade vi haft lgh högre upp i huset hade vi nog trivts bättre, där är planlösningen mycket bättre.

Vi flyttade därefter till Rättvik men nu är vi tillbaka i Falun igen men denna gången har vi en lägenhet i centrala Falun, alldeles vid polishuset. Klockrent läge men med två barn i åldrnarna 5 och snart 1 så var det inte så smidigt att ta en lgh alldeles vid ett studentboende liksom med många festglada grannar så nu letar vi återigen nytt boende. Bojsenburg och Britsarvet gillar jag, mysiga områden, en bit ifrån stan men ändå nära. Kvarnberget skulle jag också kunna tänka mig och faktiskt N. Norslund igen, dock de lägenheterna längst upp som Masmästarna har, mkt finare område och fräschare lägenheter.

Under en tid bodde jag o sambon isär o han flyttade då till Herrhagen. Också ett helt okej område men snäppet längre från stan.
  • Sklätt

Jag har oxå funderat på Bojsenburg. Har en kompis som bor där med två barn. Det är rätt schysst när det bara är tvåvåningshus. Jag kan dock inte tänka mej att bo på bottenplan, och det du skrev Kraxflax fick mej att avsky bottenplan ännu mer!

Vi vill bara ha nära till naturen men samtidigt nära till stan. Förhoppningsvis ska vi dumpa bilen och leva utan i Falun. Jag föredrar ändå att gå och cykla.

• Pallas

Kolla på övre Norslund också, där är det lite lugnare. Jag tyckte vår lägenhet i nedre Norslund, de gula tegelhusen på Kopparvägen, var jättebra för våra behov. Stora sovrum, stort vardagsrum, stor hall, klädkammare. Vi bodde högst upp och hade ingen insyn att tala om, samt mycket ljus. Tvättstugan låg förvisso i ett annat hus, men vi upplevde det aldrig som något problem.

Jag gillar inte upplägget på området som Masmästarna har på Vallavägen. Dessutom var det tomt på barn på gårdarna, så de barnfamiljer som bodde där kom till vår lekplats väldigt ofta.

Galgberget kan du kolla på också, där är det fint, men svårare att få lägenhet har jag hört.

Bostadsbolag:
    Kopparstaden
    Masmästarna
    Gruvstaden 

• Sklätt

Aha, Gruvstaden har jag missat... tack!

• mion

Min kompis bor på galgberget o hon älskar det området med naturen in på knuten o massor av barn =) o skola o fristids..  Själv bor jag i stan o trivs ypperligt då jag oxå bor 2 min från naturen oxå.men bojsenburg gillar jag inte av flera anledningar...  men upp till var o en så klart

• Sklätt

Berätta gärna varför Bojsen inte känns bra. Är det stökigt? Mycket invandrare? (Nej jag är inte rasist, men jag har aldrig något gemensamt med en muslimsk 10-barnsmamma med knagglig svenska).

• Aquavit

Jag har inte bott i Falun så länge, men jag tycker att Galgberget är jättefint. Fint uppbyggt område med fräscha lägenheter och skogsområde inpå knuten. En liten bit från stan, men inte värre än att det går att cykla. Området är liksom lite avskiljt utan stora genomfarter så det känns väldigt barnvänligt.

Sen tycker jag att Främby och Kvarnberget kan vara trevligt. Vet inte riktigt hur fräscha lägenheterna är, men området ligger bra till, nära vatten och Främby udde och inte alltför långt från stan.

• Borgarbracka

Hur har det gått för dig TS? Hittade på den här tråden av en ren slump, men eftersom jag är från Falun tänkte jag passa på och svara. 

Jag är uppvuxen i Källviken och tycker att det är ett riktigt trevligt område. Trevliga människor samt att det ligger fint till vid vattnet. Nackdelen är väl att bostadspriserna är ganska höga där. Annars tycker jag att Centrum, Knoppen och Uddnäs är bra ställen. 

Svar på tråden Ni som bor i eller är uppväxta i Falun...