• Anonym

Jobb & utvecklingsgarantin fas 3 och dagis!!? snälla nån?

Hej!
    Är inne i fas 3 jobb och utvecklingsgarantin vilket innbär att jag skall ut på praktik inom kommunen enl arbetsförmedlaren.
    Trodde man hade möjlighet att välja inte enbart inom kommunen? Men så verkar det inte vara, det jag nu undrar är dagisavgiften blir ju nu väldigt hög , praktik heltid. Får man själv stå för den kostnaden? jag menar får ju bara ut 65% nu i aktivitetstöd. OCh sen ha en praktik som inte skulle leda till jobb, känns mest som ett undanskyfflande =( hjälp mej någon kring regler och vad som gäller vid praktik med fritids och dagis! Tack!

• Svar på tråden Jobb & utvecklingsgarantin fas 3 och dagis!!? snälla nån?
  • umaia

fråga din handläggare. han/hon måste ju veta.. b.t.w. jobbo ch utvecklingsgarantin suger verkligen balls! har den själv, och den har inte gett mig ett skit! lycka till med allt!

• Anonym (Utnyttjar!)

Blir lika upprörd varje gång ja hör att någon skall ha praktik på heltid, men endast få 65%! Som regel får man jobba på som de andra, och det är ta mig fan inte annat än att utnyttja folk! Slavarbete, Billig arbetskraft, ush!

Men är inte dagisavgiften inkomstbestämd?

• Anonym

Tack för svaret!
    Ja , men känns som man inte har nått o säga till om =( ja det suger!

• Anonym

jo det är den ju men blir ju ändå mkt högre avgift eftersom hon då ist går heltid..om det vore nått som kunde leda till jobb så hade jag varit glad..men när han säger att nej det gör det inte då känns det bara som man inget är värd och man ska bara skyfflas undan för att det ska se bra ut i statistiken... =(

• Anna Paulita
    Anonym skrev 2011-01-10 22:56:18 följande:
    Hej!
    Är inne i fas 3 jobb och utvecklingsgarantin vilket innbär att jag skall ut på praktik inom kommunen enl arbetsförmedlaren.
    Trodde man hade möjlighet att välja inte enbart inom kommunen? Men så verkar det inte vara, det jag nu undrar är dagisavgiften blir ju nu väldigt hög , praktik heltid. Får man själv stå för den kostnaden? jag menar får ju bara ut 65% nu i aktivitetstöd. OCh sen ha en praktik som inte skulle leda till jobb, känns mest som ett undanskyfflande =( hjälp mej någon kring regler och vad som gäller vid praktik med fritids och dagis! Tack!

Varör ska avgiften för förskolan bli väldigt hög om du bara får 65% i lön? Det är ju inte så att avgiften baseras på att du jobbar heltid utan på din faktiska inkomst.

• umaia
    Anonym skrev 2011-01-10 23:12:45 följande:
    jo det är den ju men blir ju ändå mkt högre avgift eftersom hon då ist går heltid..om det vore nått som kunde leda till jobb så hade jag varit glad..men när han säger att nej det gör det inte då känns det bara som man inget är värd och man ska bara skyfflas undan för att det ska se bra ut i statistiken... =(
    fat du går ju där för att "få referenser".. jag blev placerad i en mataffär, jobbade arslet av mig..fick dock inte jobbet trots att de var nöjda med mig, och min referens jobbar inte ens där längre!Skrikandes
  • Runguska

Vet hur segt det är - min man (får inte ens aktivitetsstöd ännu!) men får betala bussresor på 700:- samt barnomsorg på dryga 300:- i månaden då han "jobbar" med aktivitetsstöd på under 2000:- i månaden. verkligen jättesurt, men än surare är att arbetsförmedlingen glömde vissa papper så han jobbat tre månader utan ett öre betalt och tydligen är det olagligt att betala ut aktivitetsstöd retroaktivt.

Här är avgiften låg (för att jag inte har så hög inkomst heller - 6800 på halvtid) på förskolan ca 320 i månaden, men visst känns varje krona när de kronor man inte har är så många!

• Trollet Ludenben
    de baserar ju avgifter efter inkomsten. Även när du går fas 1 och 2 ska du ha ordnad barnomsorg på heltid trots att du inte är ute i en aktivitet hela tiden.
    Älskade ungar
  • Anonym

tack för era svar! har ju plats osv..ni menar att avgiften blir densamma då , det var ju bra!
    Men måste ordna med fritids och det får man ju stå för..annars är det ju bara skola..är så trött nu så orkar inte tänka..

Svar på tråden Jobb & utvecklingsgarantin fas 3 och dagis!!? snälla nån?