Hästar är ju en hobby som tar tid.
Jag är själv ryttare och har haft häst sedan barnsben.
Att hon var en aktiv ryttare visste du väl troligen redan innan ni blev ett par, så tiden hon lägger på hästen var du väl medveten om?
Här är några tankar kring hur man kan förbättra det du ser som ett problem.
Tiden
Att hästar tar tid det har du märkt.
Vissa saker kan man helt enkelt inte skynda på, för att få ett bra resultat så kan man inte fuska med ridningen. Man ska inte ha för bråttom och vara stressad kring en häst, de är stora, tunga och flyktbenägna. Är du stressad och ouppmärksam är risken stor att du blir skadad.
Man kan se över var man har sin häst. Finns det stall närmare hemmet? Om restiden till och från stallet blir kortare finns det mer tid över.
Kan man ha hästen på helinackordering (man betalar någon för fullservice, mockning osv.)?
Eller är ett alternativ rent av att flytta närmare stallet?
Som någon annan nämnde tidigare kan en medryttare vara ett alternativ för att få fler hästfria dagar.
Att hon är borta 15 av 52 helger tycker jag inte är något problem. Det finns ju 37 helger kvar på ett år! Se till att använda de helgerna som egentid, träffa gamla polare, se filmen på bio/fotbollsmatchen som du vet att hon ändå inte skulle uppskatta. Eller festa hela natten och ligg bakfull när du får vara ifred hemma.
Kostnad
Hästar tar inte bara tid, de kostar pengar också…
Att ha hästen i ett stall med fullservice kostar mer, kanske är det värt pengarna?
En medryttare brukar betala en liten peng, man tjänar inte på det men det kanske täcker skoningen.
Foder, stall, skoning, försäkring och veterinärvård är saker som man inte kan tumma på.
Men man kan se över sina kostnader. Att jämföra priser på olika stall och fodersorter, välja butik där man handlar utrustning. Kanske byta försäkringsbolag.
En transport för 45000 är inte så mycket, ska man få en bättre begagnad som klarar av att dra en stor häst så kan man få betala mycket mer.
Bilen kan jag inte svara för, man måste ju tyvärr ha en bil som funkar med vikten på transporten och vilken typ av körkort man har. Har man inte ett BE-kort så kan det vara svårt att hitta en bil som funkar ihop med den transporten som man har. Kanske att skaffa sig ett större körkort kan löna sig om det går att byta till en billigare bil.
Sadeln är en engångskostnad och tyvärr får man räkna med att betala sådana summor för en bra sadel (men tänk på att vårdar man sadeln så kommer den att hålla i 20 år, om inte mer!)
Ny utrustning och nya kläder brukar man inte behöva köpa varje månad. Visst är det roligt att shoppa hästsaker, men man kan inte köpa nytt jämt!
Priserna på unghästar med ridhästblod börjar omkring 40-45 tusen. Men med lite arbete så kan unghästen att öka i värde med 100000 på ett par år.
Ska någon annan sköta unghästen eftersom den kommer att stå i ett annat stall?
Var ni överrens om att hon skulle skaffa en häst till med allt vad det innebär?
Är meningen att hon ska ha två hästar på sikt eller har hon skaffat sig en ung häst som ska ersätta den andra hästen så småningom?
(När tiden kommer och jag själv ska skaffa mig en annan ridhäst så kommer jag att vara tvungen att köpa en unghäst och utbilda själv eftersom jag inte har de 150000 i kontanter som krävs för den typen av häst jag vill ha. Jag kommer då att ha unghästen och den gamla ridhästen samtidigt)
Har ni delad eller gemensam ekonomi?
Om ni har en delad ekonomi och din sambo tjänar sådana pengar att hon kan stå för alla utgifter så ser jag inga problem med att hon lägger sina pengar på hästarna.
Vissa lägger pengar på skor, andra på heminredning och vissa på hästar.
Jag och min sambo har delad ekonomi just av den orsaken att jag har en massa djur. Jag har 2 hästar och tre hundar, min sambo har aldrig behövt betala en krona för dem. Jag har fått prioritera för att kunna ha mina djur. Jag har en anställning som är ok, men hade hellre satsat på en annan gren av mitt yrke. Jag har den anställningen jag har eftersom det ger jäkla bra betalt!
Att du ska står för allt är inte rättvist, vissa saker i hemmet tycker jag att hon kan bekosta, och hon kan inte förvänta sig att du ska bjuda på allt. Man måste både kunna ge och ta.
Att ni inte reser kan jag förstå, jag lägger också hellre mina pengar på min djurhållning än på en dyr resa. Men jag och sambon kompromissar, det blir billigare semestrar och kanske något dyrare med några års intervaller istället.
Om din sambo hittar en medryttare som hon och hästen trivs med så kan det vara så att hon kan tänka sig att åka iväg och känna sig trygg med att lämna hästen under några dagar.
Planera in för att åka iväg 2-3 helger om året för att ägna er åt varann!
Vad gör du på eftermiddagarna? Skulle du trivas bättre om du skaffade en egen hobby?
Kan du tänka dig att följa med till stallet och kanske dela hennes intresse?
Prata med din sambo, men kräv inte för mycket. Hon har redan ändrat mycket för din skull, hon har börjat att säga nej till sådana som vill ha hennes hjälp och det är SVÅRT (jag vet av erfarenhet)! Prata om det, låt henne smälta det du har sagt och låt henne få tid på sig att fundera på om och hur hon kan hitta en lösning på delar av dina problem.
Prata med henne om hur du skulle vilja ha din framtid, familj osv. Ni kanske inte har samma mål, är det då värt att stanna i förhållandet?
Lycka till!!