• K H

Får ej ögonkontakt/svarsleende 3 månaders baby

Vi trodde att vår dotter var blind  när hon var liten för hon  kunde inte följa något med blicken, vi fick ingen ögon kontakt med henne. Det kändes som hon vandrade förbi våra ansikten och tittade rakt igenom en.
    Vi var på en del besök hos ögonläkaren och vi gjorde även en Magnet kamera undersökning på hjärnan.
    Många svåra månader med oro men så började hon ta ögonkontakt en vacker dag och sedan har synen bara fortsatt att utvecklas. Nu ser hon som en hök. Så hon var försenad i sin synutveckling.
    MEN hon har  svårt att röra ögonen i sidled, hänger inte riktigt med, så för att kompensera det för hon en del huvudkast istället. Vet inte vad det kommer innebära för problem nör hon blir äldre. Diagnosen heter okulo motor apraxi.
    Hon har haft väldiga problem med balansen och lärde sig inte gå förrän hon var 17 månader.

Hon har en så otroligt  stark vilja så hon kämpar på.

Men jag förstår din oro när man inte vet hur läget är. När man har fått diagnos är det bara att finna sig i det och kämpa utifrån de förutsättningar som finns.

• K H
    lysa skrev 2011-01-17 15:41:36 följande:
    K H: Kommer du ihåg när du började få kontakt med blicken med din dotter? Fick ni hjäp via syncentralen? Har ni någon kontakt med barnkliniken? Det känns uppmuntrande att läsa att er dotter som började som blind nu "ser som en hök" Glad.
    Jag kommer inte riktigt ihåg detta när vi märkte att vi fick ögonkontakt med henne. Hon fyller två år i slutet av februari men jag har inte lagt det på minnet. Jag oroade mig så mycket över hennes syn så jag glömde att lägga datum på minnet.  En MR undersökning gjordes iallafall på hennes hjärna när hon var 1 år. Där visade det sig att allt var bra.
    Men det var vid någon av de första läkarundersökningarna på BVC som hennes synproblem uppmärksammades.
    Hon kan ha varit 6-7 månader när hennes syn började utvecklas och vi fick ögonkontakt med henne. Nu har jag läst igenom BVC jornalen, därför kommer jag ihåg det.

Syncentralen har vi aldrig varit i kontakt med, bara ögonmottagningen på Östra sjukhuset i göteborg. Och även har vi varit hos Neurologen 1 gång. Det gjordes en VEP undersökning.
    Nu ska vi snart till Ögonmottagningen igen för ett besök hos ortoptisten.

Hur går det för er lilla dotter?
  • K H

Jag googlade också väldigt mycket  när jag var så orolig, på allt som hade med ögonsjukdomar att göra. Ögonläkaren sade till mig att inte googla så mycket för det gjorde bara saken värre för en själv. Man lyckades alltid hitta det mest negativa sakerna där.

Man vill ju hitta så mycket info som möjligt själv men ibland är det bättre att vänta till läkarna kommer fram till en diagnos.
    Jag slutade googla  så mycket , jag försökte inte tänka på att hon inte såg, försökte vara som vanligt med henne och jag mådde mycket bättre då. Det är så lätt att komma in i den dåliga spiralen men svårt att komma därifrån.

Prata mycket och sjung mycket för henne, en svart vit randig åsna änvände ögonläkaren för att få min dotter intresserad, och det lyckades efter ett tag.

2009 för mig var ett jobbigt år, först synen på dottern och sedan avlivade vi min älskling, min hund Kasper.

• K H

Vad roligt!
    Då gör hon stora framsteg!
    Jag vet att min dotter var sen i den motoriska utvecklingen. Nu kommer jag inte ihåg åldern på henne när hon lärde sig saker men jag vet att det tog låång tid för henne att bli stadig i nacken.

Hon kunde inte lyfta huvudet när hon låg på mage vid tre månaders ålder.
    Hon började resa sig upp mot möbler när hon var 11 månader.
    Hon tog sina första steg utan stöd när hon var 16 månader.
    Hon  började gå själsvständigt när hon var 17 månader.

• K H

JAg ahr inte riktigt förstått vad nystagmus är?  Är det någon som kan berätta det för mig?

• K H

Det låter ju fantastiskt. Nu kanske en del av oron släpper.

• K H

Nä et är bra,  gå inte och fundera på varför det blev som det blev med VEP undersökningen. Fokusera på det positiva som händer istället med din dotter.

Vår dotter gjorde MRI udersökning när hon var dryga 1 år men det kan säkert skilja sig från sjukhus till sjukhus.
    Vart bor du någonstans? Det har du kanske redan sagt?

Vi gjorde MRI undersökningen på Östra sjukhuset i Göteborg.

• K H

Nu ska vi gå till en ortoptist med vår dotter snart. Hon blir dryga två år då.
     Är det någon som vet vad man gör hos en ortoptist?

• K H

Corinnes mamma: Vilken underbar läsning!

i ska med vår dotter till ortoptisten på onsdag, ska bli intressant vad de säger.

• K H

VAd underbart att höra!!

Men innan man får reda på att det är DVM så slits man mellan hopp och förtvivlan.

Fira på nu.

Svar på tråden Får ej ögonkontakt/svarsleende 3 månaders baby