• Vera80

Äter hon för lite?

Hej!

Jag undrar om du tycker att min dotter på 6 ½ månad äter lite på dagarna?

Som det är nu så äter hon följande under en dag:

Ca 8 - 8.30 ersättning 200 ml

Ca 12 en halv barnmatsburk (från en stor burk), några tsk frukt puré, dricker lite vatten till

Ca 16 inte fullt en hel portion mild havregröt, dricker lite vatten till

Ca 20 - 20.30 ersättning 200 ml

Hon sover hela nätter från ca 21.30 till ca 8.00.
    Innan jag började med vanlig mat så åt hon ersättning även då bara 4 ggr/dag från det hon var ca 5 månader.
    Kan tillägga att hon ligger över normalkurvan på både längd och vikt, hon väger nästan 10 kg och är 73 cm lång.
    Sen undrar jag hur mycket messnör man kan sätta i ersättningen och gröten nu när hon är trög i magen?

• Svar på tråden Äter hon för lite?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag tycker att det låter lite i minsta laget. Min erfarenhet är att barn gärna skall äta mellan fem och sex mål per dag, för att få i sig en varierad kost. Men om det inte fungerar, så är min åsikt att man inte ska tvinga i sitt barn mat. Det leder i princip alltid till problem.
    Visst ligger hon över medellinjen, men hon är fortsatt inom normalvariation. Hon börjar närma sig den ålder då barn är väldigt aktiva, så du kanske måste rälkna med att fördela maten över fem mål trots allt (så småning om). Då skulle du kunna erbjuda ett mellis vid elva och lunch vid ett-tiden.

Mot trög mage kan en tesked messmör fungera, men du kan även ge katrinplommon och päronpuré. Min erfarenhet är att du gärna kan ge alla "varianter" dagligen, för att motverka förstoppning.

MVH Christine

• Vera80

Tack för ditt svar!

Vad kan jag ge henne att äta till mellis?

• BVC Sköterskan

Hej!

Vid sex-sju månader kan fruktkrämer/puréer vara bra mellanmål. En del barn kan till och med äta smått skurna smörgåsbitar, detta ser dock olika ut. Som pålägg kan man till exempel ha; leverpastej, messmör, avokado eller ost.

Smaklig måltid!

/Christine

Svar på tråden Äter hon för lite?