• Sweetheart1986

Dop med många gäster, hur dra ner på kostnaderna?

Vi har precis börjat planera vår sons dop och gjort en gästlista med nästan 80 personer.

Hur kan man dra ner på kostnaderna? Jag hade tänkt be några om hjälp med fikabröd och förberedelser.
    Vad ska man tänka på? Är vårat första barndop.

Tack på förhand =)

~*~Vincent 101010~*~
  • Svar på tråden Dop med många gäster, hur dra ner på kostnaderna?
  • annzah

Har inte anordnat dop själv men att laga mat osv. själv om ni ska bjuda på det är ju klart billigare än catering.

• Sweetheart1986

Ja, det är sant. Vi har inte bestämt än om vi bara ska bjuda på kaffe eller både kaffe och mat. Jag tycker det vore trevligast att bjuda på både och.

Jag och sambon började prata om dop igår då vår son är 3 månader nu. Så vi har inte hunnit prata så mycket. Ska ringa och boka präst och kyrka imorrn hade jag tänkt. Och kolla om klokagården till kyrkan är ledig samma dag.

Hittade visserligen en jättebra sida om dop på nätet, men tänkte höra med er som har lite erfarenhet av barndop också =)

~*~Vincent 101010~*~
  • La Lola

O herrejäklar! 80 pers!

Att bara bjuda de närmaste kan ju vara ett sätt att få ner kontnaden.

Men vill ni bjuda alla 80 st så skulle jag endast bjuda på kaffe o tårta tror jag.
    Ingen mat alltså.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-01-11 14:26:38 följande:
    O herrejäklar! 80 pers!

Att bara bjuda de närmaste kan ju vara ett sätt att få ner kontnaden.

Men vill ni bjuda alla 80 st så skulle jag endast bjuda på kaffe o tårta tror jag.
    Ingen mat alltså.
    kostnaden tom
  • Sweetheart1986

Vi har väldigt stor släkt med närmare 65 pers, och vi vill ju bjuda våra närmaste vänner också. Så det blir runt 80 st ändå =) Sen är det ju inte säkert att alla kan komma, men ändå.

Jag satt igår och kollade igenom listan med gäster och ska prata med sambon om vi kan kapa den lite, även om det känns elakt mot dem som inte kommer bli bjudna.

~*~Vincent 101010~*~
  • La Lola
    Sweetheart1986 skrev 2011-01-11 14:30:58 följande:
    Vi har väldigt stor släkt med närmare 65 pers, och vi vill ju bjuda våra närmaste vänner också. Så det blir runt 80 st ändå =) Sen är det ju inte säkert att alla kan komma, men ändå.

Jag satt igår och kollade igenom listan med gäster och ska prata med sambon om vi kan kapa den lite, även om det känns elakt mot dem som inte kommer bli bjudna.
    Vi har endast bjudit såna vi har kontakt med (det har kanske ni oxå iofs).
    Jag menar bara att man inte ska ha dåligt samvete för att man inte bjöd "gamla tant Agda" som man ändå bara snackar med en gång om år.
  • Alexi

Kan säga som jämförelse att många inte alls bjuder alla man känner på dop. På vårt bröllop bjöd vi alla släktingar vi har kontakt med och alla vänner, ca 70 pers. På våra dop var/blir vi ca 18 personer, våra syskon, föräldrar och någon ytterligare nära släkt.

Tror väldigt få blir sura över att inte bli bjudna på dop faktiskt, tvärtom, jag tycker inte ens dop är särskilt roliga tillställningar.

• Sullan

Vi ska ha dop i maj o vi kommer att bjuda ca 65 st.Det är våra närmaste vänner o våran närmaste släkt.Bjuder jag farmor vill jag ju bjuda farfar(de är skilda).Och bjuder jag farfar måste ju hans nya få komma.Osv...de blir ju en del folk om man har folk i släkten som är skilda.Min mamma o pappa är skilda tex o bara där tillkommer ju bonus mammor o pappor o syskon.Vi ska bara bjuda på kaffe o tårta o kakor.Kaffe kostar ju i princip inget...Kakor ska vi beställa.Det är ju det som blir att kosta lite.Små kakor ska mamma o mormor baka.Jääte dyrt blir det ju inte med dop om man gör så.Vet ju itne vad ni tycker är dyrt förstås men 1500-2000 kommer ni lätt undan med.Plus att man kan ju även baka tårtorna själva=).

• Sweetheart1986
    Sullan skrev 2011-01-16 11:39:19 följande:
    Vi ska ha dop i maj o vi kommer att bjuda ca 65 st.Det är våra närmaste vänner o våran närmaste släkt.Bjuder jag farmor vill jag ju bjuda farfar(de är skilda).Och bjuder jag farfar måste ju hans nya få komma.Osv...de blir ju en del folk om man har folk i släkten som är skilda.Min mamma o pappa är skilda tex o bara där tillkommer ju bonus mammor o pappor o syskon.Vi ska bara bjuda på kaffe o tårta o kakor.Kaffe kostar ju i princip inget...Kakor ska vi beställa.Det är ju det som blir att kosta lite.Små kakor ska mamma o mormor baka.Jääte dyrt blir det ju inte med dop om man gör så.Vet ju itne vad ni tycker är dyrt förstås men 1500-2000 kommer ni lätt undan med.Plus att man kan ju även baka tårtorna själva=).
    Ok. Vi har kollat lite på gästlistan och kapat den med ca 10 personer. Och så kommer vi baka mycket själva, inkl tårtor =)
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Ann Lee

Istället för mat hade vi afternoon tea.
    Vi bakade egna scones (går hur bra som helst att göra degen hemma dagen innan, forma till scones, täcka över med plastfolie och ställa i kyl. Dagen efter gräddas de på festplatsen på 10 minuter).

Dessutom ställde vi fram 2 brödrostar. Hade olika sorters rostbröd och pålägg; mestadels ostar och marmelader. Blev jättepopulärt! De flesta barn gillar rostmackor. Man kan komplettera med rejälare pålägg; vi hade skinka och lax. Men färdiga köttbullar går säkert också bra.

Därefter lite fika.

Svar på tråden Dop med många gäster, hur dra ner på kostnaderna?