• tolallik

Era erfarenheter om om minipillret Mini-Pe, tack!

Jag undrar lite saker om minipillret Mini-Pe som jag hoppas någon kan svara på.

För det första, är det vanligt att mensen uteblir när man äter dom?? Hur var det för er?? Berätta gärna lite.

För det andra, hur pass mycket skyddar dom egentligen?? Är det någon som har ätit dom och ändå blivit gravida??

För det tredje, hur vanligt är det med blodproppar när man äter dom??

Hoppas någon kan svara!

• Svar på tråden Era erfarenheter om om minipillret Mini-Pe, tack!
  • Cappes mamma

Ts-ja det kan vara för att du äter mini-pe om du inte haft så förr!kan ibland känna mensvärk nu oxå men inte lika mycke!

• tolallik

Cappes mamma: Okej. Nää har aldrig haft problem med mensvärk förut. Fick aldrig mensvärk i kombination med mens, inte heller utan det. Det är nu efter förlossningen jag har fått det så.

• Pucko73

Jag åt dom som man skulle och blev gravid. Hade småblödningar hela tiden i ca 1,5 år så jag märkte inte ens att jag var gravid förrän jag var i 8e veckan redan. Blev en abort och minipillrena bytte jag ut till p-spruta!

• Walding

Hmm jag hade mens tre gånger på en månad... ingen bra erfarenhet för min del kan man väl säga.. men jag provade dom bara i 3-4 månader sen gav jag upp...

• Anonym

Min erfarenhet är att ett ynka litet slarv kan innebära likamed oönskad graviditet. Om man har lätt att bli gravid som jag. Det ska vara oerhört viktigt att ta dem på regelbundna tider.

• tolallik

Okej. Jo jag har väldigt lätt för och bli gravid. Än så länge har jag bara missat med högst 6 timmar. Finns det risk för graviditet om man missar med 6 timmar?? Hur stor är den risken i såfall?

Verkar vara många som är missnöjda med dom.

Pucko73: Beklagar aborten

• Teskedsgumman83

Tror det är riskt med 6 tim, är det inte 3 tim som det får gå högst eller så?

• Pucko73

Totallik tack, men det är längesen nu. Känns bara trist när man skyddat sig att det blev så ändå. Men sprutan är jag supernöjd med, rekommenderas!

• tolallik

Teskedsgumman83: Jooo. Men jag tänkte om det var en stor risk eller om den är väldigt liten.

• tolallik

Pucko73: Jo det måste vara jobbigt när man har skyddat sig och allt. Men det är bra att du har hittat ett bra skydd! Har du inga biverkningar från sprutan då??

• Pucko73

Nej inga större iaf. Lite huvudvärk och svullnadskönsla i kroppen första veckan efter injicering bara. Njuter mer av att inte ha mens och värkar och enkelt o billigt. Kan verkligen rekommendera sprutan. Dock har jag hört att har man otur kan det ta upp till ett år innan äl kommer igång igen. Så vet man att man vill ha barn snart kanske man ska ta annat till dess.
    Själv har jag gjort 2 uppehåll, för o kolla kroppen lite, och då har äl kommit igång ca 4 månader efter sista sprutan.

• tolallik

Pucko73: Nää, det är ju tråkigt om det tar tid och få igång äl. Äter man minipiller så kommer ju äl igång rätt så fort. Iaf har det varit så för mig.

• yssanlull

jag har ätit minipe ungefär 1,5 år nu ...efter att ha testat många andra varianter av ppiller osv men blivit deppig av alla andra. För mej funkar minipe bra!
    I början var det ganska struligt med mellanblödningar som helt plötsligt kom, men de lugnar ner sej efter ett litet tag....Nu för tiden så kommer det ngn enstaka gång (kanske 1 g varannan mån) men de varierar mycket beroende på person har jag hört.
    Appropå proppar, så vet jag inte, men min barnmorska sa att de är lägre risk än med vanligt p piller -vet dock inte hur mycket de sämmer?

• tolallik

Va skönt att någon är nöjd med dom iaf Jag tycker själv dom är rätt bra än så länge. Nää, enligt vissa här inne så skulle det inte vara någon större risk eftersom dom som har lätt att få blodproppar kan äta dom.

Svar på tråden Era erfarenheter om om minipillret Mini-Pe, tack!