• Anonym (kissnödig)

Kissnödig hela tiden.. Kan knappt dricka normalt med vatten utan att kissa varje halvtimme.. varför? Inte gravid!

Jag är kissnödig hela tiden.
    Och det är så jobbigt...

Om jag dricker hyffsat normalt med vatten, dvs 1,5-2 liter så är jag och kissar typ varje halvtimme eller iallafall en gång i timmen.
    På nätterna är jag alltid uppe två gånger och kissar.
    Och det är inte så att det kommer några droppar bara utan det kommer mycket varje toabesök.

Ibland är det så extremt att jag kissar tex kl 11. Dricker ett stort glas ca 4dl vatten. Kl 11.25 är jag superkissnödig igen och kissar massa!

Jag håller på att bli galen på att springa på toa hela tiden!
    Jag vet att jag inte är gravid med 100%säkerhet...

Vad kan det här bero på??

• Svar på tråden Kissnödig hela tiden.. Kan knappt dricka normalt med vatten utan att kissa varje halvtimme.. varför? Inte gravid!
  • Anonym (1)

Överaktiv blåsa? Men om du dricker är det inte konstigt att blåsan behöver tömmas. Annars, om du är orolig, kanske du skall ta ett samtal med läkare.

• Anonym (Kissefia)

Jag är likadan men för mig är det nog mest mitt kaffedrickande! jag vet inte varför jag kissar så mycket men jobbigt är det.  Jag kan också hålla mig extremt länge om det skulle behövas så som tur är behöver jag inte gå upp på natten i varjefall

• Sofia L

Har också liten blåsa. Värst är det ju när jag är på stan för det finns ju aldrig en toa när man måste gå. Jag har kollat mig och jag är inte heller gravid (f ö singel) och har inte heller diabetes. Har helt enkelt en liten blåsa. Hittar dom inget så ska du veta att det idag finns tunna skydd som åtminstone inte får en att kännas sig som en bebis :)

• Em00

Testa att dra ner på drickandet...

Varför dricker du så mycket, för att du är törstig eller för att man "ska"?

• Anonym (samma)

Jag har samma problem och det hindrar mig väldigt mycket socialt också. Bio är ju bara att glömma och heldagar i stan är inte jätteroligt heller och långpromenader undviker jag helst. Jag dricker inte överdrivet mycket vatten, ett glas till frukost, ett vid lunch, ett vid 15 och sen ett till middag. (ca 2,5 dl/glas).

På nätterna får jag kissa 2-3 gånger och på dagarna när det är som värst kan det blir 10 gånger/timmen och det kommer mycket varje gång också. Jobbar på förskola och när vi har utflykter kan det bli lite jobbigt med att hålla sig ibland men det har gått bra än så länge.

• Anonym

Jag har samma problem som du TS: Jag går hos min gynekolog och håller i skrivande stund på med dett "kiss-test" :)

Jag måste skriva upp klockslag (man får en förtryckt mall) när man kissar och hur mycket (man får med sig en mät-kopp). Likaså hur mycket man dricker och klockslag på det. Är inne på mitt andra dygn och ska till gynekologen om ca en vecka för att redovisa. Då ska jag även ha med dig urinprov taget på morgonen.

Jag vet naturligtvis inte heller vad detta beror på, men jag har haft det då här lääääänge......

Prata med din gynläkare, för man ska inte acceptera det här. Det kan bero på överaktiv blåsa, diabetes, urinvägsinfektion eller om du fött barn osv.

Lycka till, jag håller tummarna för dig!

• Anonym (samma)

Jag vet när jag började få  problem med kisseriet och det var faktiskt iom min första pojkvän när jag var 15 (är 24 nu). Jag var så nervös för när han skulle komma hem till mig och att jag skulle bli kissnödig när vi skulle ha sex så jag sprang på toaletten flera gånger i timmen för att tömma blåsan vilket kanske resulterade i detta?

När jag var mindre kunde jag hålla mig från att kissa hur länge som helst, minns när vi skulle åka bil till fjällen och mamma och pappa tjatade på mig att kissa innan resan men jag kissade inte en enda gång under den 7 timmars långa bilresan.

• Julia08

Vore jag dig så skulle jag gå till labb på VC så fort som möjligt och kolla blodsockret!

• Anonym (Samma problem)

Jag har exakt samma problem som du och jag har ringt till vårdcentralen nu. Det blir ju så himla handikappande att inte kunna vara någonstans utan att man måste ha stenkoll på var det finns toaletter med mera. Den senaste veckan har jag blåstränat mig själv lite, dvs jag har hållt mig 20 minuter till 1 timme längre än vad jag brukar, men då är jag också så kissnödig att det nästan gör ont :(

Jag rekommenderar att du ringer vårdcentralen och frågar, det gjorde jag!

• Anonym (Samma här!)

Jag har också samma problem som dig TS! Det är otroligt jobbigt och irriterande. Jag har försökt att hålla mig längre än vanligt men det gör ont och sedan känns det som om jag får panik, börjar kallsvettas osv.

När jag är på stan ser jag alltid till att ha MINST fyra stycken 5:or utifall jag behöver kissa. Jag dricker inte speciellt mycket, alldeles för lite egentligen. Dricker ett glas mjölk till lunch och ett glas mjölk till kvällsmat - ibland en kopp té på kvällen.

Min pojkvän tycker att jag ska gå och kolla om jag har diabetes men jag vet inte. Har för mig att det kostar att gå dit överhuvudtaget och just nu ligger jag på 0 kr.

• Anonym (kissnödig)

Mitt blodsocker är kollat och är bra tydligen..

• Anonym

Man ska bara dricka om man är törstig. Tänk på att du även får i dig massa vätska via maten. jag tycker det låter mycket att dricka 4 dl vatten på en gång, måste du dricka så mycket för att bli otörstig?

• Anonym (dricker sällan)

jag dricker nästan aldrig vatten, bara nått glas till maten. på morgonen te. middag ett glas vatten. (äter 2 mål om dagen,,)

idag har jag druckit 2 glas vatten o sprungit på toan NONSTOP!! håller på o bli tokig!!
    varför blev det såhär?? rinner bara rakt igenom, tänkte ju at tja skulle ara duktig o få i mig lite vatten eftersom ja tror min kropp skriker efter det. men så kanske inte läget e eftersom de rinner ut lika fort igen...

innan ja skulle gå ut o gå idag va ja minst 7 gånger på toa på 5 minuter o tömde, kände mig ÄNDÅ kissenödig när ja tog mig ut!! jobbigt!

,,ska aldrig dricka mer..

• Anonym (Me too)

Hur har det gått för er? Jag har samma problem, inget som kommit plötsligt utan så har det varit så länge jag kan minnas.

• pappapappa12
    Anonym (dricker sällan) skrev 2011-02-22 18:54:23 följande:
    jag dricker nästan aldrig vatten, bara nått glas till maten. på morgonen te. middag ett glas vatten. (äter 2 mål om dagen,,)

idag har jag druckit 2 glas vatten o sprungit på toan NONSTOP!! håller på o bli tokig!!
    varför blev det såhär?? rinner bara rakt igenom, tänkte ju at tja skulle ara duktig o få i mig lite vatten eftersom ja tror min kropp skriker efter det. men så kanske inte läget e eftersom de rinner ut lika fort igen...

innan ja skulle gå ut o gå idag va ja minst 7 gånger på toa på 5 minuter o tömde, kände mig ÄNDÅ kissenödig när ja tog mig ut!! jobbigt!

,,ska aldrig dricka mer..

Om det känns som det rinner rakt igenom men du fortfarande känner behov av att dricka så är det troligen saltbrist du har. Händer mig ibland. Blanda till vätskeersättning och drick så löser det sig. 1 liter vatten, 2 msk strösocker, 1/2 tsk salt. Blanda, drick, klart!
  • Anonym (glukos)
    Anonym (kissnödig) skrev 2011-01-15 14:26:39 följande:
    Mitt blodsocker är kollat och är bra tydligen..
    har du bara kollat i finger eller har du gjort glukosbelastning? 

för om man bara kollar en enstaka gång så kan det just då vara bra, glukosbelastningen avslöjar mer hur kroppen verkligen jobbar med sockret/insulinet 
Svar på tråden Kissnödig hela tiden.. Kan knappt dricka normalt med vatten utan att kissa varje halvtimme.. varför? Inte gravid!