• Kicki86girl

Vill börja med LCHF men jobbet gör det rätt omöjligt :-(

Jag har idag en stor övervikt (är 156 cm och väger 87 kg). Jag skulle jättegärna vilja börja med LCHF men eftersom jag jobbar på en förskola där man måste äta den lunch som serveras tillsammans med barnen så blir det svårt eftersom jag inte kan styra vad som är i den.

Är det någon här som är i samma situation och som klarar att leva efter LCHF?

Har ni några tips på hur jag kan göra?

Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Vill börja med LCHF men jobbet gör det rätt omöjligt :-(
  • Fenja82

Jag har lite samma problem. Jobbar på förskola. Jag är mammaledig nu men funderar redan på hur jag ska göra sedan. Jag är inte en äkta LCHF:are men jag äter inte ris, pasta och potatis. Jag är dessutom vegetarian(äter dock fisk) och jag vet 17 inte hur jag ska få ihop det sen. Vi brukar få rätt snålt med grönsaker dessutom.. Obestämd

Hoppas på bra tips i denna tråden!

• Emerun

Vaddå måste?
    Har du inte en lunchrast sen så att du kan äta matlåda hemifrån då?

• CuteCherryAnn
    Kicki86girl skrev 2011-01-11 17:47:50 följande:
    Jag har idag en stor övervikt (är 156 cm och väger 87 kg). Jag skulle jättegärna vilja börja med LCHF men eftersom jag jobbar på en förskola där man måste äta den lunch som serveras tillsammans med barnen så blir det svårt eftersom jag inte kan styra vad som är i den.

Är det någon här som är i samma situation och som klarar att leva efter LCHF?

Har ni några tips på hur jag kan göra?

Tacksam för svar =)
    När jag var dagisfröken så var det en anställd som bestämde sig för att gå ner i vikt och slutade äta med barnen, gjorde sin egna mat och åt den på sin rast istället :) och för henne funkade det jättebra!
    Annars gjorde jag så att jag åt det barnen fick, men istället för pasta, ris och potatis tog jag halva tallriken med grönsaker istället, det funka oxå väldigt bra. Så det går bara man vill!
    Jag skulle dock rekomendera viktväktarna istället.

Lycka till! 
  • Mymlan80

På min förskola äter vi alrig tillsammans med barnen, utan på vår rast.
    Vissa äter då förskolans mat, andra tar med sig egen matlåda. Arbetsgivaren kan väl knappast tvinga dig att äta en kost du inte vill ha.
    Jag äter själv LCHF och vet att det är jättesvårt i kombination med pedagogisk måltid.

Välkommen Liten 091203
  • Bottis

Men visst måste du få ta med din egna matlåda till den pedagogiska lunchen. Om barnen nu skulle fråga så kan du ju säga att du har allergi som gör att du måste ta med egen mat. Dina kollegor borde ju inte ifrågasätta dig om du sitter med vid lunchen. 

• Mymlan80

När jag jobbade på ett ställe där vi åt tillsammans med barnen så åt jag Naturdiet under en period. Om barnen frågade varför jag inte åt samma mat som dom så sa jag bara att min doktor hade sagt att jag skulle äta annan mat. Det ifrågasatte inget av barnen, de är så vana att kompisar och anhöriga har allergier/specialkost så det är oftast ingen stor grej för barnen.

Välkommen Liten 091203
  • Kicki86girl

Jag har ingen lunchrast, vi har valt att ha ett effektivt schema så vi är där 8 timmar om dagen istället. Ska kanske ta och fråga min chef om jag får ta med egen mat och äta men är tveksam till att jag får äta den tillsammans med barnen.

• Linda1976

Du kan sitta med barnen och äta din egen mat. Som nån ovan sa : Säg att din doktor sagt att du ska äta denna maten för att du ska må bra. De är nöjda med en enkel förklaring, och den är ju sann!

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Kicki86girl skrev 2011-01-11 18:14:05 följande:
    Jag har ingen lunchrast, vi har valt att ha ett effektivt schema så vi är där 8 timmar om dagen istället. Ska kanske ta och fråga min chef om jag får ta med egen mat och äta men är tveksam till att jag får äta den tillsammans med barnen.
    Klart du får - hon hade ju knappast nekat en vegan, mjölkallergiker, muslim...... 
  • Kicki86girl
    Linda1976 skrev 2011-01-11 18:48:05 följande:
    Klart du får - hon hade ju knappast nekat en vegan, mjölkallergiker, muslim...... 
    Det är en han Nej det är klart att alla specialkoster och allergier får äta mat men det är ju kokerskan som lagar deras mat så att den ska bli så lik som möjligt den maten som barnen får och det är iofs bra.

Lite OT men jag minns på mitt förra jobb som inte hade kokerska utan fick mat från ett centralkök och det var leverbiffar som vanlig mat och muslimerna fick äta pannkakor, det var inte jättepopulärt bland de som fick leverbiffarna.
  • Linda1976

Ja, då får du be om LCHFmat, och får du inte det  -så ta med egen.

Och jag antar att du får göra egen, för lchf-mat med rena färska ingredienser med äkta smör, kött osv lär de inte göra. Men låt dem fortsätta förgifta barnen med margarin och pulversåser, så gör du din egen mat.

• Kicki86girl
    Linda1976 skrev 2011-01-11 19:32:08 följande:
    Ja, då får du be om LCHFmat, och får du inte det  -så ta med egen.

Och jag antar att du får göra egen, för lchf-mat med rena färska ingredienser med äkta smör, kött osv lär de inte göra. Men låt dem fortsätta förgifta barnen med margarin och pulversåser, så gör du din egen mat.

Alltså maten i sig är väldigt bra på mitt jobb som jag har nu, det är bara ekologiskt kött som serveras och då från en bonde som min chef känner så vi får veta vilken kossa det är också, margarin och pulversåser existerar inte utan allt görs från grunden med riktigt smör, grädde osv, dock är den ju inte LCHF-anpassad men jag ska göra mitt bästa och se hur vi kan lösa det.
  • Linda1976
    Kicki86girl skrev 2011-01-11 19:38:40 följande:
    Alltså maten i sig är väldigt bra på mitt jobb som jag har nu, det är bara ekologiskt kött som serveras och då från en bonde som min chef känner så vi får veta vilken kossa det är också, margarin och pulversåser existerar inte utan allt görs från grunden med riktigt smör, grädde osv, dock är den ju inte LCHF-anpassad men jag ska göra mitt bästa och se hur vi kan lösa det.
    Fantastiskt! Är det en privat förskola?
  • Kicki86girl
    Linda1976 skrev 2011-01-11 19:51:28 följande:
    Fantastiskt! Är det en privat förskola?
    Ja det är en privat förskola, valde faktiskt att börja jobba där lite pga att det var bra hemlagad mat och inte den trista maten som brukar känneteckna förskolor där potatisbullar, korv och makaroner och icke hemlagade köttbullar är en stor del av matsedeln.
  • Linda1976
    Kicki86girl skrev 2011-01-11 19:54:37 följande:
    Ja det är en privat förskola, valde faktiskt att börja jobba där lite pga att det var bra hemlagad mat och inte den trista maten som brukar känneteckna förskolor där potatisbullar, korv och makaroner och icke hemlagade köttbullar är en stor del av matsedeln.
    Åh - det låter som en dröm. Dotterns förskola är ändå ok om man jämför med många, men tyvärr så använder de både margarin och Lätta. *gråt* och jag vill inte tänka på hur det blir i skolan. Nåja, jag tröstar mig med att hon får bra mat hemma iaf.
  • Kicki86girl
    Linda1976 skrev 2011-01-11 19:58:54 följande:
    Åh - det låter som en dröm. Dotterns förskola är ändå ok om man jämför med många, men tyvärr så använder de både margarin och Lätta. *gråt* och jag vill inte tänka på hur det blir i skolan. Nåja, jag tröstar mig med att hon får bra mat hemma iaf.
    Jo det är jättebra och god mat faktiskt och det är roligt att barnen får prova på andra saker än mamma scans köttbullar. På fredagarna har vi alltid lite godare mat som helstekt entrecote med potatisgratäng, porterstek osv.
  • kiribati

Jag tar med mig egen mat och äter den tillsammans med barnen och det går hur bra som helst! Jag är vikarie och blir inringd på olika ställen så jag vet ju aldrig vad de äter för mat och måste därför ha med egen. Jag äter lchf-aktigt kan man väl säga, men inte för att gå ner i vikt utan för att jag har sån besvärlig mage. Är intolerant mot laktos och gluten men kan inte heller äta potatis, havregryn, ris osv osv, för det blir stopp i magen på mig. Förut var det alltid stopp och jag var alltid sjuk. Men äter jag såhär, så är jag frisk och mår bra. Å jag riskerar inte min hälsa pga jobbet! Nån personal kan rynka på näsan ibland, men för det allra mesta går det bra. Å med ungarna är det aldrig några problem! .:) Kanske enklare för mig som liksom inte tål att äta de där grejorna förvisso..

• werner

Jag jobbar också på fsk. Ofta har jag med mig matlåda - gärna ngn kall mat så jag slipper gå iväg å värma. Äter tillsammans med barnen - inga problem. Vissa dagar äter jag samma som barnen med tar bort kolhydraterna. Problemet är att det ofta är för lite fett...

vid mellis brukar jag smussla i mig pålägg när barnen ätit färdigt...  

Svar på tråden Vill börja med LCHF men jobbet gör det rätt omöjligt :-(