• Tuffen

    Måste bara fråga (matte, åk 1)!

    I sonens klass fick de följande tal: Anna har 51 vindruvor. Hon äter och när hon har ätit klart har hon 42 kvar. Hur många vindruvor har Anna ätit? Endast 1 av 16 elever i klassen kunde lösa talet, många svarade hej svejs. Är detta verkligen ett svårt tal när man gått halva ettan? Sonen löste talet galant, men frågade mig varför de andra inte fattade. Jag kunde förstås inte svara på det, men tycker att det är konstigt att endast en elev fixade att lösa talet. Är det en svag klass? Vad tror ni? Visst, barn är olika, men ändå....

  • Svar på tråden Måste bara fråga (matte, åk 1)!
  • Trisse78

    Det är ett tal med 10-tals övergång och för en hel del kan det vara klurigt.

  • Linda1976

    Svårt? Alltså - min 5,5åring klarar det..... och jag tror inte att hon är direkt nåt mattesnille.


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Tuffen

    Min son hade säkert fixat det under dagistiden. Jag tycker att det är konstigt att inte en enda av de andra löste talet. Låg nivå på matteundervisningen numera?

  • dogcatbird
    Linda1976 skrev 2011-01-11 18:51:02 följande:
    Svårt? Alltså - min 5,5åring klarar det..... och jag tror inte att hon är direkt nåt mattesnille.
    Men man måste ju ha lärt sig tekniken.
  • BymBym

    Linda1976- kanske inte snille. Men duktig! Min tjej på 5 skulle ALDRIG lösa det om ett halvår om inget förändras radikalt. Men hon är en konstnärstyp så hon har andra kvaliteter

  • klurifax

    Jag har träffat niondeklassare som inte hade klarat att lösa talet...

  • Linda1976
    BymBym skrev 2011-01-11 18:53:45 följande:
    Linda1976- kanske inte snille. Men duktig! Min tjej på 5 skulle ALDRIG lösa det om ett halvår om inget förändras radikalt. Men hon är en konstnärstyp så hon har andra kvaliteter
    Duktig? Ingen aning - jag har inget att jämföra med. Att räkna är inget jag aktivt lärt henne, men hon har knäckt både läs och räkne-koden för ett tag sen. Hon läser numera en del av texten på tv:n. Hm, jag inser att jag kommer få ett uttråkat förskoleklass/1-klass-barn.....
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
Svar på tråden Måste bara fråga (matte, åk 1)!