• Lovisa09

Krupp-hosta

Min flicka på 7 månader hade falsk krupp natten till i måndags, mår bättre nu men har ju fått sån hosta efter. Haft svårt att få i henne något annat än välling idag, knappt hon vill ha det. Men hon är väl öm i halsen och vanlig mat/gröt går inte få ner, i morse kräktes hon efter en sked gröt eftersom det satte igång en hostattack. Likadant nu ikväll, hon åt sin kvällsvälling och somnade men vaknar efter en stund med hosta och kräks upp allt, hade kräk överallt, på mig och på golvet.

Det kan inte vara mycket kvar i magen av vällingen och eftersom hon ätit dåligt idag så blir jag orolig för att hon inte får i sig tillräckligt, framförallt vätska.

ska man ge mer välling eller lugna sig  över  natten? För i min mening så borde ju magen vara tom nu igen?? Jag vet ju att man inte kan ge nått för hostan när hon är liten och vi har höjt upp gaveln på sängen och lagt extra kudde under huvudet.
    Hur gör ni när era barn kräkts? ger ni mer mat efter ett tag eller låter ni dem vara? Hon borde ju rimligtvis kunna behålla maten om hon inte får en hostattack igen, det är ju ingen magsjuka hon har.
    tacksam för råd!!

• Svar på tråden Krupp-hosta
  • SofiaO

Huvudsaken måste vara att du får i henne lite vätska, vad det nu än må vara (välling/vatten/ersättning osv). Blir det samma effekt med hostan om du matar henne med välling på sked istället för att ge henne på flaska?

Jag hade krupp när jag var liten, men vet inte riktigt hur mamma gjorde med mig. Mer än att hon höjde huvudändan på sängen...

Har du ringt sjukvårdsrådgivningen? Finns det verkligen inget hostdämpande man kan ge till en liten bebis?

Hur är hennes tillstånd i övrigt? Sover hon hyfsat?

Hoppas det blir bättre snart. Stackars liten...

• Lovisa09

Nej enligt akuten som jag pratade med i söndags natt kan man inte ge nått hostdämpande till så små, tyvärr. jag har inte ringt sjukvårdsupplysningen, avvaktar lite men får väl ringa inatt om hostan fortsätter.
    Hon mår bra i övrigt, förvånansvärt pigg för att vara sjuk men man blir orolig över att hon inte får i sig vätska.
    Inatt sov hon bra, återstår att se hur denna natten blir..

• Mei

Du kan ge saft istället så får hon både energi och vätska. Små mängder i taget dock men ofta så blir det inte så mycket att kräkas upp om hon får en hostattack.

• Mei

Oj postade för tidigt. Om hon har feber och påverkad andning så blir det extra viktigt att få i vätska. Energi (som tex socker) är också viktigt däremot är det inte viktigt med näring (nyttigheter) under en kort sjukdomsperiod.

I övrigt kan ni se till att ha det svalt i rummet och höjd huvudända. Sitt upp vid öppet fönster om det är jobbigt eller förstås åk in om hon blir dålig och har svårt att få luft och det inte hjälper med kall luft.

• SofiaO
    Lovisa09 skrev 2011-01-11 20:48:48 följande:
    Nej enligt akuten som jag pratade med i söndags natt kan man inte ge nått hostdämpande till så små, tyvärr. jag har inte ringt sjukvårdsupplysningen, avvaktar lite men får väl ringa inatt om hostan fortsätter.
    Hon mår bra i övrigt, förvånansvärt pigg för att vara sjuk men man blir orolig över att hon inte får i sig vätska.
    Inatt sov hon bra, återstår att se hur denna natten blir..
    Barn är fenomenala att anpassa sig... Som tur är! Det värker såklart i ens hjärta att se en så liten kräkas upp det enda lilla man får i dem...
    Men gläd dig åt att hon ändå sover; sömn är trots allt den absolut bästa medicinen. Den finns det dessutom ingen åldersgräns för..

Håller med ovanstående också; prova mycket små mängder saft. Eller vätskeersättning.
    Det är mer lättflytande än välling, men innehåller mer energi än bara vatten.

Lycka till i natt! Men ring du sjukvårdsrådgivningen ändå tycker jag. Tips, råd och stöd kan man aldrig få för mycket av.

Kram!
  • SofiaO

Undrar om inte mamma satt med mig över något slags mentolvatten under en handduk....? Men det kanske är en förlegad metod idag....? Var trots allt nästan 30 år sedan

• Lovisa09

ok får försöka med söt dryck, hon har varit lugn nu ett tag så jag håller tummarna för att hostan inte besvärar henne  inatt. Vet att det kan sitta i 3-4 dagar efter själva kruppen, hoppas det går över snart!

tack för svar!

• Snooz

Ring till vårdcentralen och säg att du vill ha Mollipect utskrivet. Det är slemlösande och luftrörsvidgande och det får man ge från 6 månader.
    Tror att välling gör att det blir slemmigt i halsen och att det är därför hon hostar tills hon kräks. Prova ge henne fruktpuré istället samt vatten att dricka. Varm svartvinbärssaft kan också vara bra.

• BelindaL

Har haft samma problem med mina barn, största killen kräckte mycket av sin hosta attacker och slutade med att vi fick minska vällingen till ibland 50-100 ml.
    Då blev det ibland bättre eftersom han inte blev fullt så mätt i magen sedan var de mycket vatten för honom och fruktpure.
    Matade alltid nästan sittande på kvällen och morgonen med balkondörren öppet oasett årstid med ett varmt täcke på om det behövdes.
    Nu har mina små även förkylningsastma så har sprayer hemma till dom som dom även får vid kruppen och största stark luftrörsvidgande hostmedicin..

Svar på tråden Krupp-hosta