• SofiaO

Krupp-hosta

Huvudsaken måste vara att du får i henne lite vätska, vad det nu än må vara (välling/vatten/ersättning osv). Blir det samma effekt med hostan om du matar henne med välling på sked istället för att ge henne på flaska?

Jag hade krupp när jag var liten, men vet inte riktigt hur mamma gjorde med mig. Mer än att hon höjde huvudändan på sängen...

Har du ringt sjukvårdsrådgivningen? Finns det verkligen inget hostdämpande man kan ge till en liten bebis?

Hur är hennes tillstånd i övrigt? Sover hon hyfsat?

Hoppas det blir bättre snart. Stackars liten...

• SofiaO
    Lovisa09 skrev 2011-01-11 20:48:48 följande:
    Nej enligt akuten som jag pratade med i söndags natt kan man inte ge nått hostdämpande till så små, tyvärr. jag har inte ringt sjukvårdsupplysningen, avvaktar lite men får väl ringa inatt om hostan fortsätter.
    Hon mår bra i övrigt, förvånansvärt pigg för att vara sjuk men man blir orolig över att hon inte får i sig vätska.
    Inatt sov hon bra, återstår att se hur denna natten blir..
    Barn är fenomenala att anpassa sig... Som tur är! Det värker såklart i ens hjärta att se en så liten kräkas upp det enda lilla man får i dem...
    Men gläd dig åt att hon ändå sover; sömn är trots allt den absolut bästa medicinen. Den finns det dessutom ingen åldersgräns för..

Håller med ovanstående också; prova mycket små mängder saft. Eller vätskeersättning.
    Det är mer lättflytande än välling, men innehåller mer energi än bara vatten.

Lycka till i natt! Men ring du sjukvårdsrådgivningen ändå tycker jag. Tips, råd och stöd kan man aldrig få för mycket av.

Kram!
  • SofiaO

Undrar om inte mamma satt med mig över något slags mentolvatten under en handduk....? Men det kanske är en förlegad metod idag....? Var trots allt nästan 30 år sedan

Svar på tråden Krupp-hosta