Hur ska man få rätt på detta
Är detta ok, ska han få springa lös?
ska vi andra inte skyddas från ett sådant hot mot våran säkerhet?
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1349551/Nytt-atalsforsok-mot-23-aring-med-autism.html
Är detta ok, ska han få springa lös?
ska vi andra inte skyddas från ett sådant hot mot våran säkerhet?
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1349551/Nytt-atalsforsok-mot-23-aring-med-autism.html
Hur tycker du att det ska lösas?
Att man antingen sätter han på ett hem där han inte är till fara för andra
Eller att hans assistenter har en elchockspistol så att han kan passificeras omgående när han blir orolig.
Jag tycker att det är konstigt att han inte blir inlagd för tvångsvård..
uppenbarligen inte
Jag är väldigt mycket emot åsikten "Bura in dom och släng nyckeln".
Det här är ett väldigt intressant ämne. Jag arbetar själv med stundtals våldsamma personer som har Aspbergers och andra autismliknande tillstånd. Är aningens trött, men återkommer till tråden imorgon.
Jag tycker att han behöver hjälp, att man faktiskt går vidare. Tyvärr, det ser nästan ut som om människor runt omkring honom tycker att den hjälpen han redan får ska på något sätt räcka eller vara tillräckligt bra för att bemöta hans behov (men det ser verkligen inte bra ut, alls). Jag känner djupt både med honom och hans
brottsoffer, det finns mycket orättvisa, att inte få sin röst hörd för både och.
ja Micke han ska ju va på en låst psykavdelning anser jag... fy fan!
va vårdare till en autistisk som va hälften så våldsam och han fick läggas in på psyk.
Elpistol låter lite väl extremt, ett hem ser jag som mycket bättre.
Jag är inte helt insatt i alla lagar, men en person som är så våldsam borde ju kunna får LPT, då han helt uppenbart är en fara för andra.
Visserligen tragiskt då han själv inte förstår (enligt den artikeln) själv vad det är han gör, men å andra sidan finns det ju många som får LPT efter handlande under psykos. Jag är kluven. Flytta ut på landet känns ju inte heller idealiskt, då det faktiskt finns människor som kan bli skadade där också - det tar bara längre tid för dem att få den vård de kan behöva efter ett eventuellt anfall.
www.sydsvenskan.se/malmo/article443854/Handikappet-gor-att-22-aringen-inte-atalas.html
Så, han har tydligen gått under LPT tidigare, men den upphävdes efter bara några månader.
Det var länge sedan jag blev såhär intresserad av något jag läst om, och får nog lov att läsa författningshandboken från pärm till pärm så fort den nya upplagan kommer hem. Mycket spännande!