• Svalans

Nån som ger Singulair där barnet sover uselt?

Hej!

Får jag bara fråga er som har barn med astma, hur ter det sig?

Vår dotter (är 4 år nu) och fick förkylningsastma vid 2års åldern. Då började hon behandlas med Pulmicort och Airomir. (vilket hjälpte bra)

Nu har hon inte haft så mycket besvär de senaste 1½ året, men nu en långvarig hosta (slemmig på morgonen) men inga andra tecken. Hostar upp det men pigg, glad och äter.

Idag ville vi (efter att ha gett henne pulmicort och airomir, eller fluid heter det väl nu, samt mollipect - utan resultat) kolla vad det kunde vara. Ingen feber, ingen sänka osv, utan bara rossel. Läkaren väljer då att skriva ut detta Singulair, men min magkänsla sa något annat. (efter att ha läst om det så verkar det vara mycket biverkningar)

Så nu till min fråga: När ett barn har astma, "riktig" astma, inte bara rosslig vid förkylningar, hur vet man skillnanden? Doktorn kunde inte avgöra om det var pga "astman" idag, men skrev ut det här ändå.

Tacksam för andras tankar. 

• Svalans

zannahh, tack för svar!

Hur är din sons astma? Jag kan inget om det, mer än min dotters, som visar sig som hosta (ett par gånger ansträng andning) vid förkylningar. Vad är skillnaden mot "vanlig" astma? 

• Svalans

Tack Almare!

Jag är tacksam att ni delar med er och vad skönt att det känns bättre för honom. Det viktiga är ändå det, att de ska må bra.

Det är precis det jag menar, om min dotter har en slemhosta (bara en stund på morgonen) krävs det verkligen att vi ger detta till henne? Svårt för andra att svara på men jag försökte fråga doktorn om vad man hade gjort om man inte visste om tidigare förkylningsastma. Vad hade de då gett henne? Fick inget bra svar.

Vi kommer inte ge henne detta utan testar med pulmicort igen (enbart det eftersom hon ingen rethosta har)

Tack igen! 

• Svalans

Glömde svara:

Att ge singulair för att häva en segdragen förkylning tycker jag känns lite ologiskt eftersom det är så otroligt lång verkningstid på medicinen - alltså innan den ger full effekt. I sånt fall måste ju meningen vara att ni ska ta det jämt hädanefter? 

Nej under tre veckor och är det bättre inom ett par dagar kunde vi fortsätta i en vecka bara? 

• Svalans

Tack igen!

Skönt att ni fått hjälp och vet hur ni ska hantera det. Det är så jobbigt att se sina små sjuka.

Jag blir så trött också på (våra) läkare (även om de är duktiga) då jag bett dem om en undersökning "har hon förkylningastma eller inte"

När hon var mindre (två år) svar ja, då hon fick svårt med andningen, men förkyld med hosta måste de väl få ha utan de besvären/den diagnosen. Sen är jag tacksam för all hjälp.

Hon hostar bara på morgonen en stund, tills det har kommit upp. Sen är det borta. (varit så under några veckor, men ingen förkylning eller annat sämre i allmäntillståndet)

Svar på tråden Nån som ger Singulair där barnet sover uselt?