• Parniara

Bilbarnstol vid långa resor >12 timmar

Vi bor i Norge och har familjen i Stockholmstrakten. Det är en resa på ren körtid 11 timmar.

Vi får en liten i mars/april. Första resan ska ske när vi ska på studentfirande i slutet av maj och nästa till midsommar och då hem en månad senare. Dvs vid 2, 3 och 4 månader. Kan barnet då sitta i en vanlig Britax utan att sluta andas eller måste vi köpa en sån sleeper där barnet ligger ner?

Vi lär ju inte kunna köra hela tiden utan måste stanna många gånger.

• Svar på tråden Bilbarnstol vid långa resor >12 timmar
  • 071001

Vi har kört flertalet såna resor med Siri i babyskyddet utan problem. Lite fler pauser för att sträcka på henne bara.

• mimsan01

Jag hade nog investerat i en sleeper. Generella rekommendationerna här i Sverige är att spädisar inte ska sitta i bilbarnstol längre än någon timme eller två åt gången för deras ryggar (Jag är osäker på exakt hur lång tid, men det är inte så länge de ska sitta).

• MrsQ

Bor också i Norge med familjen i Stockholm!!
    Nu hörde det inte till svaret då vår son var lite äldre när vi flyttade hit men vi reste långa resor med honom när han vi han i en vanlig babyskydd.
    Och stannade flera gånger så ha fick röra sig.
    För 15 år sen sa man att barnen fick lätt ryggproblem när man hade de i babyskydd för länge så det sitter i att jag tänker så.
    Vår son är nu 5 år och tycker att det har förändrats bara på den tiden.

Men jag förstår inte vad du menar med att sluta andas? Är det nåt jag missat?

• 071001

MrsQ, jag har inte heller fått nån info om att barn skulle sluta andas i sin bilstol .

• cicci85
    mimsan01 skrev 2011-01-12 11:41:23 följande:
    Jag hade nog investerat i en sleeper. Generella rekommendationerna här i Sverige är att spädisar inte ska sitta i bilbarnstol längre än någon timme eller två åt gången för deras ryggar (Jag är osäker på exakt hur lång tid, men det är inte så länge de ska sitta).
    Det var väl gamla rekommendationer? Nu har jag läst och hört att man kan köra tills bebben är missnöjd! jag skulle använda vanligt babyskydd!
  • mimsan01
    cicci85 skrev 2011-01-12 12:07:06 följande:
    Det var väl gamla rekommendationer? Nu har jag läst och hört att man kan köra tills bebben är missnöjd! jag skulle använda vanligt babyskydd!
    Ingen aning hur gamla rekommendationerna är. Vår dotter är 2 år, och vi fick höra det på BVC när hon föddes, så att... tja, vet inte....Vi har i alla fall kört på 1,5 timme ungefär när hon var bebis  
  • cicci85
    mimsan01 skrev 2011-01-12 12:09:40 följande:
    Ingen aning hur gamla rekommendationerna är. Vår dotter är 2 år, och vi fick höra det på BVC när hon föddes, så att... tja, vet inte....Vi har i alla fall kört på 1,5 timme ungefär när hon var bebis  
    ja, BVC är ju kända för att inte vara så uppdaterade

http://www.ntf.se/konsument/fraga47.asp?katid=1
  • mimsan01
    cicci85 skrev 2011-01-12 12:14:16 följande:
    ja, BVC är ju kända för att inte vara så uppdaterade

www.ntf.se/konsument/fraga47.asp?katid=1
    Ja, jag funderade faktiskt lite över det när man såg alla stativ som fanns till bilbarnstolar, alltså såna där som man bara klickar i babyskyddet i så blir det som en vagn. Jag fattade inte riktigt hur det gick ihop med rekommendationerna vi fick. Men då var man så borta med "amningshjärna" och sömnbrist och allt så jag tänkte inte så mycket mer på det, och vi åkte sällan resor över 1,5-2 timmar, så det vart aldrig riktigt aktuellt för oss att fundera mer över den saken 
  • Parniara

hrm det om andningen var nåt nån sa. I Britax katalog står: små barn bör transporteras liggande för att minska risken för syrebrist.

Är inne på att köpa en begagnad sleeper, men vill ju inte vara överfjompsig om det inte är ett problem.

• J W

Vår BVCläkare rekomenderade oss att låta bebisen sova i babyskyddet när hon var förkyld för att underlätta andningen...

Jag är övertygad om att en bebis som inte vill sitta i babyskyddet längre meddelar det
    Våra barn har iaf åkt 60 mil med ett måltidsstopp... Sovit nöjt hela tiden.

Vad är en sleeper?
    Man vill ju inte ha barnet liggande eftersom det inte är säkert...

• Lumo

Vad gäller begagnat, de ska inte vara äldre än 6-7 år (2 barn brukar man säga) då plasten då blir sämre o säkerheten minskar. Dessutom får de inte ha varit med i olycka eller blivit skadade av samma anledning. Du bör alltså lita på den du köper av.

• cicci85
    Parniara skrev 2011-01-12 12:20:50 följande:
    hrm det om andningen var nåt nån sa. I Britax katalog står: små barn bör transporteras liggande för att minska risken för syrebrist.

Är inne på att köpa en begagnad sleeper, men vill ju inte vara överfjompsig om det inte är ett problem.
    Men det gäller väl bara för mycket för tidigt födda barn? Är det en sån här http://www.britax.se/bilbarnstol/baby-safe-sleeper du tänkt köpa?
  • Parniara

www.britax.se/bilbarnstol/baby-safe-sleeper

Mest att jag vill inte vara överbeskyddande om det är helt onödigt. Men jag vill inte stå mitt i Värmlandsskogarna med ett barn med syrebrist heller. Och jag har ingen aning om vem man ska lyssna på. Det bara snurrar i hjärnan

• cicci85
    Parniara skrev 2011-01-12 12:30:33 följande:
    www.britax.se/bilbarnstol/baby-safe-sleeper

Mest att jag vill inte vara överbeskyddande om det är helt onödigt. Men jag vill inte stå mitt i Värmlandsskogarna med ett barn med syrebrist heller. Och jag har ingen aning om vem man ska lyssna på. Det bara snurrar i hjärnan
    Men varför skulle barnet få syrebrist av att sitta i babyskyddet??
  • Kina79

Jag har aldrig någonsin hört om någon risk för syrebrist i ett babyskydd.
    Däremot att de kan bli trötta i ryggen, men det märker man ju om man är en något uppmärksam förälder.

Köp du ett vanligt babyskydd och sitt gärna en vuxen bak med barnet om du är orolig och vill hålla koll. Stanna ofta och låt då bebisen ligga plant på rygg och vila + mat naturligtvis...och kel och mys och allt sånt där

Lycka till!

• Parniara
    cicci85 skrev 2011-01-12 12:31:26 följande:
    Men varför skulle barnet få syrebrist av att sitta i babyskyddet??
    Ingen aning, bara nåt nån sa till oss.

Jaha men ska ni åka så långt kan barnet inte sitta för det kan sluta andas. Då googlade vi och när Britax själva skriver att nyfödda, för tidigt födda eller väldigt små barn bör transporteras helt liggande för att minska risken för syrebrist är det klart att man börjar fundera när vi vet att vi ska resa med en 2 månaders väldigt långt. De skriver ju om spädbarn och jag vet inte var den gränsen dras i det här fallet.

Min logik säger mig att barn som sitter på mammas rygg när hon jobbar på fälten inte ligger helt plant och det borde gå bra. Vandrande folk har ju alltid lindat sina barn hårt och hängt dem som kokonger på bärdjuren och det måste ju ha fungerat. Men som den helt nollställda blivande mamma jag är så vill man ju inte ta risker som jag inte behöver ta om det finns alternativ.
Svar på tråden Bilbarnstol vid långa resor >12 timmar