Inlägg från: mimsan01 |Visa alla inlägg
  • mimsan01

Bilbarnstol vid långa resor >12 timmar

Jag hade nog investerat i en sleeper. Generella rekommendationerna här i Sverige är att spädisar inte ska sitta i bilbarnstol längre än någon timme eller två åt gången för deras ryggar (Jag är osäker på exakt hur lång tid, men det är inte så länge de ska sitta).

• mimsan01
    cicci85 skrev 2011-01-12 12:07:06 följande:
    Det var väl gamla rekommendationer? Nu har jag läst och hört att man kan köra tills bebben är missnöjd! jag skulle använda vanligt babyskydd!
    Ingen aning hur gamla rekommendationerna är. Vår dotter är 2 år, och vi fick höra det på BVC när hon föddes, så att... tja, vet inte....Vi har i alla fall kört på 1,5 timme ungefär när hon var bebis  
  • mimsan01
    cicci85 skrev 2011-01-12 12:14:16 följande:
    ja, BVC är ju kända för att inte vara så uppdaterade

www.ntf.se/konsument/fraga47.asp?katid=1
    Ja, jag funderade faktiskt lite över det när man såg alla stativ som fanns till bilbarnstolar, alltså såna där som man bara klickar i babyskyddet i så blir det som en vagn. Jag fattade inte riktigt hur det gick ihop med rekommendationerna vi fick. Men då var man så borta med "amningshjärna" och sömnbrist och allt så jag tänkte inte så mycket mer på det, och vi åkte sällan resor över 1,5-2 timmar, så det vart aldrig riktigt aktuellt för oss att fundera mer över den saken 
Svar på tråden Bilbarnstol vid långa resor >12 timmar