• Gunnell

Behöver hjälp nattetid..?

Men oj! Magknip så länge, stackars liten. Min bebis hade magknip i början, vi testade lite olika grejer:

Magmassage:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadbarnsmassage-vid-kolik/
    Gör massagen varje dag - det skadar ju inte!

Windi pysventil - en liten mojäng man hjälper barnet att fisa med om de har jobbiga gaser.

Sedan kom vi på att lillen inte tål mjölkprotein så vi började ge honom mjölkfri ersättning (ammar inte) och då försvann hans besvär. Du kan ju utesluta mjölk ur din kost och testa, tar ett tag innan det börjar verka dock. 

Det kan ju handla om kolik (även om kolik tydligare är ovanligare än vad man tror, oftast är det något annat som är fel, men det ger samma "symtom", alltså skrik). 

Här står det om kolik:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Spadbarnskolik/

Testa att lägga bebisen över dina knän när hon ska sova och buffa i rumpan, eller att bära henne med magen neråt. Låt henne sova på mage (se till att hon ligger på en stor öppen yta utan en massa kuddar och grejer i närheten!). Eller ta in vagnen och kör över en tröskel... Osv osv! Man får testa! 

Lycka till!  

• Gunnell
    Gunnell skrev 2011-01-12 14:03:57 följande:
    Men oj! Magknip så länge, stackars liten. Min bebis hade magknip i början, vi testade lite olika grejer:

Magmassage:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadba.../
    Gör massagen varje dag - det skadar ju inte!

Windi pysventil - en liten mojäng man hjälper barnet att fisa med om de har jobbiga gaser.

Sedan kom vi på att lillen inte tål mjölkprotein så vi började ge honom mjölkfri ersättning (ammar inte) och då försvann hans besvär. Du kan ju utesluta mjölk ur din kost och testa, tar ett tag innan det börjar verka dock. 

Det kan ju handla om kolik (även om kolik tydligare är ovanligare än vad man tror, oftast är det något annat som är fel, men det ger samma "symtom", alltså skrik). 

Här står det om kolik:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Spadbarns.../

Testa att lägga bebisen över dina knän när hon ska sova och buffa i rumpan, eller att bära henne med magen neråt. Låt henne sova på mage (se till att hon ligger på en stor öppen yta utan en massa kuddar och grejer i närheten!). Eller ta in vagnen och kör över en tröskel... Osv osv! Man får testa! 

Lycka till!  
    Eller som någon annan sa - sova på ditt eller pappans bröst - är det bästa! Jag hade min bebis i bärsjal väldigt tidigt med. Funkade för att lugna ner honom när han var uppe i varv. 
  • Gunnell
    Penguine skrev 2011-01-12 17:14:55 följande:
    Usch vad jobbigt för er, det låter ju onekligen som kolik. Ibland kan kolik bero på mjölkallergi vilket är väldigt vanigt hos bebisar. Om du ammar skulle jag testa att äta mjölkfritt (strikt mjölkfritt, inte laktosfritt!!!) under några veckor för att se om det blir bättre. Om du ger ersättning finns det mjölkfri ersättning på apoteket att köpa men den är rätt så dyr. Skulle hon visa sig bli bättre kan du få ersättning på livsmedelsanvisning, då blir den mycke billigare.

Hoppas det ordnar sig för er!!!
    Så var det för min bebis. Eftersom att jag inte ammar var det bara att börja med mjölkfritt. Han slutade skrika efter några dagar. Hade varit knepigare om jag ammat, mjölkpulver/mjölk finns ju i ALLT. Jag var vegan förut (vegetarian nu) och det var hopplöst att hitta saker utan mjölk (och ägg och kött så med i och för sig). Det blir ju inta alls lika jobbigt när man äter kött och ägg :) 

Men det är många som förväxlar mjölkproteinallergi (som bebisar ofta har) och laktosintolerans.  
Svar på tråden Behöver hjälp nattetid..?