• Xay1de

Anställning som tar slut innan BF. Hur påverkas FP?

Ja, trots att jag väntar mitt andra barn har jag fortfarande dålig koll på det här med föräldrapenning. Jag har jobbat de senaste två åren, haft samma arbetsgivare, men växlat mellan fast lön och timlön. Under vårterminen hade jag fast lön 1/4-22/6, under hösten har jag haft fast lön fram tills på fredag då min anställning tar slut.

Hur påverkas min FP av att min anställning tar slut innan BF. Får jag automatiskt lägsta FP eftersom jag inte har någon förväntad inkomst? (Jag skulle mycket väl kunnat få annat vik om jag inte varit gravid, jag är omtyckt och alla rektorer frågar ofta efter mig). Eller tittar FK på vilken inkomst jag har HAFT och inte den förväntade?

Jag hade lägsta FP med första barnet och det skulle vara en mardröm att ha det så igen.

• Svar på tråden Anställning som tar slut innan BF. Hur påverkas FP?
  • She is Me

du måste anmäla dig till arbetsförmedligen första arbetslösa dagen och sen baseras FP på hur mycket du har tjänat det senaste året, du kommer få skicka in arbetsgivarintyg och så fastställer de ett SGI som din FP baseras på.

Google is my friend ♥
  • Xay1de
    She is Me skrev 2011-01-12 13:47:23 följande:

du måste anmäla dig till arbetsförmedligen första arbetslösa dagen och sen baseras FP på hur mycket du har tjänat det senaste året, du kommer få skicka in arbetsgivarintyg och så adernafastställer de ett SGI som din FP baseras på.

Jag har förstått det som att man automatiskt får ersättning enligt grundnivå om man inte har någon förväntad inkomst under de närmaste sex månaderna
  • Hyperduttan

Du skyddar din SGI genom att vara arbetssökande på AF.

• She is Me
    Mammadutt skrev 2011-01-12 13:56:25 följande:
    Du skyddar din SGI genom att vara arbetssökande på AF.

precis. så det är viktigt att du anmäler dig, så att inte SGIn blir nollad.

Google is my friend ♥
  • Dixie

när kommer 2an? 

för om det är mindre än 60 dagar kvar kan du ju gå på FL!? 

• DizNick

Eller så tar du ut hel föräldrarpenning fram till BF. Dvs du kan ta ut för ditt första barn fram tills 60 dagar innan bf, sen kan du ta ut dagar i förskott för det väntande barnet. (rätta mig om jag har fel)

Jag är i samma sits själv och slutar den 31 Mars med bf 12 maj. Så jag kommer troligtvis ta ut fp för första barnet fram tills den 12 april, sedan kan jag ta ut dagar i förskott för nr 2. Inget roligt. Men jag skrev in mig på af förra grav då jag även då slutade ett jobb innan bf. Och de var inte speciellt tillmötesgående gällande min grav, så då tar jag hellre ut några dagar extra för varje barn! 

• Nu är jag hel

Absolut som de andra säger. Det räcker att du anmäler dig till AF. Låt det inte bli några glapp då åker du ner på lägsta.

När har du BF?

♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • DizNick
    Dixie skrev 2011-01-12 14:06:31 följande:
    när kommer 2an? 

för om det är mindre än 60 dagar kvar kan du ju gå på FL!? 
    Precis, det kommer jag göra.

Följd fråga på det. Får jag ha min son kvar på dagis fast jag är hemma? Menar då om jag tar ut FP för väntade barnet. 
  • Nu är jag hel
    DizNick skrev 2011-01-12 14:12:44 följande:
    Precis, det kommer jag göra.

Följd fråga på det. Får jag ha min son kvar på dagis fast jag är hemma? Menar då om jag tar ut FP för väntade barnet. 
    Man får väl ha barnen där isåfall 15 timmar/veckan
    ♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
Svar på tråden Anställning som tar slut innan BF. Hur påverkas FP?