Shaun the sheep skrev 2011-01-14 12:13:39 följande:
Okej, nu är jag illa ute :/
Provade Leilas recept (inte det som står i TS, utan hennes egna, vanliga). Det stod att man skulle värma mjölken, och jag gjorde det, fast inte till 37 grader, utan bara ljummet. Sen skulle man hälla mjölken över jästen och läsa upp den tillsammas ned socker och smör. Jag antog att det betydde att man skulle ha i smöret kallt, vilket jag alltså gjorde. Sen hade jag på smör och sist lite salt. Jag körde ett tag i maskinen, och la på bakduk.
Nu har degen knappt rest sig alls!
Första gången jag misslyckas med något så trivialt som bullar,
känns jättetråkigt. Jag ansträngde mig verkligen, hade köpt Manitoba Cream och allt.
Vad gjorde jag för fel? Någon som vet? 
Perfekt!
Man ska INTE värma degvätskan till 37 grader. Man ska värma det till max fingervarmt och det finns ingen frisk människa som har fingertoppar som är 37 grader utan snarare 28-30 grader! 37 grader är någon gammal grej då rustemperaturen var betydligt lägre (då man bodde i grottor?

) och man bearbetade degen för hand med träslev. Numera har vi oftast maskiner och då ökar friktionen och därmed temperaturen i degen.
Ett av knepen med att få mjuka saftiga bullar (och bröd) är att använda rumstempererat smör. Smält smör binder mer mjöl, dvs. blir torrare bullar. Så... perfekt!
Som du senare upptäkte så tar det bara lite längre tid med kallare vätska. Men ge det tid! Ju längre tid det tar desto mer arom hinner utvecklas, dvs. desto godare bullar. Tja, lite av sötman kanske går förlorad men inte så mycket som man tror. Man fyller ju dessutom på sötman i bullarna genom att strö på socker, både inuti och ovanpå!