• Anonym (depression)

Depression av separation..

Är det här vanligt? På väg att separera från ett sjuårigt föhållande, jag vill inte men han säger att han inte har några känslor kvar för mig. Gick till läkare och fick diagnosen depression och ångest. Ska nu äta tabletter.

Kan man verkligen bli så "sjuk" av att separera? Ngn annan som upplevt detta?

• Svar på tråden Depression av separation..
  • Bevabus

Självklart kan du bli det! Det är ju en stor förändring i ditt liv som sker utan ditt medgivande. Du blir ledsen. Jättledsen. Klart det kan leda till en depression.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • AngoStura

Klart man kan. Det finns något som kallas reaktiv psykisk ohälsa eller reaktiv depression som är en reaktion på påfrestningar. Egentligen kan man väl också kalla det livskris. Och det är klart att det kan bli en rejäl kris vid separation. Usch, vad jobbigt, ta hand om dig.

• Anonym (2)

Jag kände en oerhörd sorg innan och när jag separerade men kom till insikten att sorgen var "bra". Jag menar, om jag inte sörjer att förhållandet sprack och orsakerna till det så vore det verkligen ett dåligt förhållande.

Jag lät sorgen ta sin plats, den har trots allt en funktion och efter ett tag så kom lyckan tillbaka. Det blev en bra separation och jag känner ingen bitterhet eller ånger. Vare sig för förhållandet eller separationen.

Jag säger inte att du inte skall ta antidepressiva eller för den delen att du skall ta det. Jag beskriver bara hur jag gjorde.

• Dreamspeaker

Som föregående har svarat, ja det kan man. Har själv hamnat i en djup depression, dock inte enbart pga separation men det har varit en stor bidragande orsak. Käkar tabletter samt går hos psykolog för tillfället. Tror det är vanligt att reagera som du gör, alltså att undra om man kan bli sjuk av en sån sak som separation. Du sätter det dessutom inom citationstecken och det verkar vara den allmäna uppfattningen tyvärr, dvs om man inte är med om en fysisk skada så som att bryta benet så är man inte sjuk. Vad som är viktigt för mig att delge dig är att inte förlita dig på att tabletterna skall lösa dina problem, det kan vara en hjälp på vägen men du behöver bearbeta ditt inre och det kan vara till stor hjälp att prata med någon professionell om man går ner i en djup depression. Hoppas du hittar din väg för att komma ur detta jobbiga.

• Anonym (girl)

Tror du behöver prata med någon. Att sätta ord på hur det känns och vad du tänker tror jag är ett viktigt sätt att bearbeta det hela på rätt sätt och att komma vidare...

• Anonym
    Anonym (depression) skrev 2011-01-12 22:40:39 följande:
    Är det här vanligt? På väg att separera från ett sjuårigt föhållande, jag vill inte men han säger att han inte har några känslor kvar för mig. Gick till läkare och fick diagnosen depression och ångest. Ska nu äta tabletter.

Kan man verkligen bli så "sjuk" av att separera? Ngn annan som upplevt detta?
    Ja det är klart att du kan bli sjuk (på riktigt) av en spearation från en närstående som du delat hela sju år! av ditt liv med! Jag tycker snarare att det vore mer konstigt om du hade gråtit två dagar och sedan gått vidare.
    Att separera från någon man har starka band med tycker jag man nästan kan likställa med att  någon dör ifrån en - och att hamna i kris och stressreaktioner vid dödsfall är enligt normerna helt ok, men inte vid separation?
    Jag har upplevt det tre gånger då jag separerat från män jag haft starka band till.
    Men tillslut repar man sig. En gång tog det två år. En annan gång ett år. Men man kommer tillbaka.
  • Isla

Jag går igenom lite samma sak. Min sambo sedan 2 år tillbaka sa att han inte älskade mig på "rätt sätt" längre, i måndags. Jag älskar honom och vill inte alls att vi ska gå isär. Det är hjärtekrossande. Och JA, man kan bli sjuk av sorg. Jag känner med dig och hoppas du tar dig vidare i livet så snart det är möjligt

• Isla
    Anonym skrev 2011-01-13 10:36:32 följande:
    Ja det är klart att du kan bli sjuk (på riktigt) av en spearation från en närstående som du delat hela sju år! av ditt liv med! Jag tycker snarare att det vore mer konstigt om du hade gråtit två dagar och sedan gått vidare. Att separera från någon man har starka band med tycker jag man nästan kan likställa med att  någon dör ifrån en - och att hamna i kris och stressreaktioner vid dödsfall är enligt normerna helt ok, men inte vid separation? Jag har upplevt det tre gånger då jag separerat från män jag haft starka band till. Men tillslut repar man sig. En gång tog det två år. En annan gång ett år. Men man kommer tillbaka.

Anonym skrev 2011-01-13 10:36:32 följande:
    Ja det är klart att du kan bli sjuk (på riktigt) av en spearation från en närstående som du delat hela sju år! av ditt liv med! Jag tycker snarare att det vore mer konstigt om du hade gråtit två dagar och sedan gått vidare. Att separera från någon man har starka band med tycker jag man nästan kan likställa med att  någon dör ifrån en - och att hamna i kris och stressreaktioner vid dödsfall är enligt normerna helt ok, men inte vid separation? Jag har upplevt det tre gånger då jag separerat från män jag haft starka band till. Men tillslut repar man sig. En gång tog det två år. En annan gång ett år. Men man kommer tillbaka.

Hur tar du dig vidare? Jag har också fått hjärtat krossat ett antal gånger och känner att jag inte riktigt står ut mer. Jag är stark och känner mitt eget värde men har ändå mycket svårt att ta mig vidare. Jag har fått flytta till en annan stad, äter antideppressiv medicin + ångestdämpande.
Svar på tråden Depression av separation..