• hemvärnet

Varför ska man inte ha sin tv i standby?

Vill absolut sätt igång någon vetenskapsfientlig eller antiklimatkampanj men jag undrar och då ska man ju fråga. 
    Jag lärde mig tidigt i fysiken att energi aldrig dör bara omvandlas. När en tv står i standbyläge drar den energi. Det flyttar inte på sig så då måste det vara frågan om värme eller?
    Ok TVn alstrar värme vilket höjer den omgivande värmen vilket gör att om du har en termostat och en tv som står inomhus (vilket de allra flesta har) så kommer energin från tvn att sänka den mängd energi som går åt till att värma huset.

Vore bra om det fanns någon ingenjör eller tekniker som kan förklara hur det ligger till.  

• Svar på tråden Varför ska man inte ha sin tv i standby?
  • bizzziie

Hohoho.. det är alldeles fel tid på dygnet för att ägna sig åt sådana djupa funderingar!!

• psykliv

Låter som du får skaffa lite mer TV-apparater och värma huset :)

• SkåneP

Vad är frågan?

Om en TV genererar värme?
    Ja visst gör den det, det gör snart sagt alla elektriska pryttlar. Känn bara på din mobiltelefonladdare - den blir varm bara den är inkopplad, även om den inte laddar något (fundera på vilken slutsats man kan dra av det).

Datorer genererar såpass mycket värme att serverrum brukar ha stora kylsystem för att hålla nere temperaturen. 

• fucktard
    SkåneP skrev 2011-01-13 14:49:24 följande:
    Vad är frågan?

Om en TV genererar värme?
    Ja visst gör den det, det gör snart sagt alla elektriska pryttlar. Känn bara på din mobiltelefonladdare - den blir varm bara den är inkopplad, även om den inte laddar något (fundera på vilken slutsats man kan dra av det).

Datorer genererar såpass mycket värme att serverrum brukar ha stora kylsystem för att hålla nere temperaturen. 
    Hmm.. Kapar tråden lite.

Min mobilladdare är varm när den laddar, men inte när telefonen är fulladdad. Vad beror det på?
    Skulle bli väldigt glad om du kunde svara på det, nu blev det fundersamt i hjärnkontoret
  • SkåneP

Men ja, värmen från div pinaler påverkar förstås behovet av att värma huset på andra sätt.

Frågan är hur effektivt det är, hur stor andel av uttagen energi övergår till värme du har nytta av jämfört med att tex driva en värmepump.

• Tazzme

Ja inte vet jag riktigt exakt inte. Men nog använder ju tv:n en viss mängd av ström då den står på standby. Den är ju helt enkelt inte riktigt avstängd utan befinner sig i ett visst slags grund-beredskapsläge, om man kan säga så.
    Vet inte vilka pryttlar och mojänger i tv:n som fortfarande är igång och surrar, men nåt är det iaf som fortfarande pågår i tv:n.
    Om man stänger av den på "stora knappen" så stryper du ju strömtillförseln till den, men då den står på standby så är den fortfarande kopplad till elnätet och drar en viss mängd ström till de mojänger som forstättningsvis måste vara igång t.ex. så att den ska vara mottaglig för signalerna från fjärrkontrollen.

Bättre än så kan jag tyvärr inte förklara det.

Kan dock tillägga att jag hört brandmän säga att väldigt många bränder orsakas av tv:n som står på i standby-läge, så att det okså är en bra orsak till att stänga av den helt och hållet.

• SkåneP
    fucktard skrev 2011-01-13 14:54:25 följande:
    Hmm.. Kapar tråden lite.

Min mobilladdare är varm när den laddar, men inte när telefonen är fulladdad. Vad beror det på?
    Skulle bli väldigt glad om du kunde svara på det, nu blev det fundersamt i hjärnkontoret
    Är det verligen så? Mina laddare blir alltid varma oavsett om de laddar eller ej.
  • SkåneP
    Tazzme skrev 2011-01-13 15:00:20 följande:
    Ja inte vet jag riktigt exakt inte. Men nog använder ju tv:n en viss mängd av ström då den står på standby. Den är ju helt enkelt inte riktigt avstängd utan befinner sig i ett visst slags grund-beredskapsläge, om man kan säga så.
    Vet inte vilka pryttlar och mojänger i tv:n som fortfarande är igång och surrar, men nåt är det iaf som fortfarande pågår i tv:n.
    Om man stänger av den på "stora knappen" så stryper du ju strömtillförseln till den, men då den står på standby så är den fortfarande kopplad till elnätet och drar en viss mängd ström till de mojänger som forstättningsvis måste vara igång t.ex. så att den ska vara mottaglig för signalerna från fjärrkontrollen.

Bättre än så kan jag tyvärr inte förklara det.

Kan dock tillägga att jag hört brandmän säga att väldigt många bränder orsakas av tv:n som står på i standby-läge, så att det okså är en bra orsak till att stänga av den helt och hållet.
    Kan vara värt att notera att även datorer drar ström när de är avstängda - även om man stängt av dem med knappen på baksidan. Typ 7W, inte mycket men alltid något.

Det beror på att transformatorn sitter på "andra sidan" om kontakten. 

Samma gäller f.ö. för vår TV - den drar lite ström även när den stängts av med "stora knappen".

Därför stänger vi av med en extra strömbrytare på fördelningsdosan. 
  • Kjell2
    hemvärnet skrev 2011-01-12 23:15:40 följande:
    Vill absolut sätt igång någon vetenskapsfientlig eller antiklimatkampanj men jag undrar och då ska man ju fråga. 
    Jag lärde mig tidigt i fysiken att energi aldrig dör bara omvandlas. När en tv står i standbyläge drar den energi. Det flyttar inte på sig så då måste det vara frågan om värme eller?
    Ok TVn alstrar värme vilket höjer den omgivande värmen vilket gör att om du har en termostat och en tv som står inomhus (vilket de allra flesta har) så kommer energin från tvn att sänka den mängd energi som går åt till att värma huset.

Vore bra om det fanns någon ingenjör eller tekniker som kan förklara hur det ligger till.  
    Ja du har rätt men för att resonemnget skall hålla helt krävs
    - att huset alltid behövs uppvärmas (även sommartid t ex)
    - att din termostat och värmesystemet funkar riktigt bra
    - att huset värms av el och inte av någon annan billigare energikälla (påverkar iofs inte energiförbrukningen men kostnaden)
  • FreeForAll
    fucktard skrev 2011-01-13 14:54:25 följande:
    Hmm.. Kapar tråden lite.

Laddaren kanske inte arbetar lika hårt när mobilen är fulladdad som när den laddar upp den? Bara en tanke.

Som svar på TS, att ha TVn på stand-by kanske inte är det effektivaste sättet att värma huset. Värmer du huset med el-element kanske priset per kWh är nästan lika.

Men om du värmer ditt hus med pellets, fjärrvärme osv, så blir det mycket dyr värme per kWh från TVn.
    Det ante mig.
Svar på tråden Varför ska man inte ha sin tv i standby?