Tazzme skrev 2011-01-13 15:00:20 följande:
Ja inte vet jag riktigt exakt inte. Men nog använder ju tv:n en viss mängd av ström då den står på standby. Den är ju helt enkelt inte riktigt avstängd utan befinner sig i ett visst slags grund-beredskapsläge, om man kan säga så.
Vet inte vilka pryttlar och mojänger i tv:n som fortfarande är igång och surrar, men nåt är det iaf som fortfarande pågår i tv:n.
Om man stänger av den på "stora knappen" så stryper du ju strömtillförseln till den, men då den står på standby så är den fortfarande kopplad till elnätet och drar en viss mängd ström till de mojänger som forstättningsvis måste vara igång t.ex. så att den ska vara mottaglig för signalerna från fjärrkontrollen.
Bättre än så kan jag tyvärr inte förklara det.
Kan dock tillägga att jag hört brandmän säga att väldigt många bränder orsakas av tv:n som står på i standby-läge, så att det okså är en bra orsak till att stänga av den helt och hållet.
Kan vara värt att notera att även datorer drar ström när de är avstängda - även om man stängt av dem med knappen på baksidan. Typ 7W, inte mycket men alltid något.
Det beror på att transformatorn sitter på "andra sidan" om kontakten.
Samma gäller f.ö. för vår TV - den drar lite ström även när den stängts av med "stora knappen".
Därför stänger vi av med en extra strömbrytare på fördelningsdosan.