• Anonym (ledsen)

älskar inte

Hej!

Jag känner mig osäker på min relation och skulle vilja be om råd för hur jag ska kunna förbättra den. Vi är 27 och har varit tillsammans i två år. I våras började det känns dåligt oss emellan, han var sur och elak. I somras pratade vi ut och han lovade att han älskade mig och att han skulle prata om framtida problem istället för att gå omkring och sura. Sedan dess har jag dock svårt att lita på honom. Jag tycker att vårt förhållande känns dåligt och tråkigt och trist och jobbigt ca 50% av tiden, mest beroende på att vi inte träffas mer än 1 eller 2 dagar i veckan. Jag tycker att det är jobbigt att han förut sa att han älskade mig. Numera kan han om jag säger ”jag tycker om dig”, svara att han också tycker om mig, men säger jag att jag älskar honom blir han tyst. Någon gång har han fräst att man inte kan säga sådana saker på beställning (vilket han ju har rätt i) vilket jag har tolkat som att han inte känner det. Jag å andra sidan känner en skam över att vara tillsammans med en kille som inte älskar mig. Jag har fastnat i den klassiska fällan av att aktivt söka uppmärksamhet hos honom medan han skjuter bort mig mer och mer. Det jag helst vill är att kunna vara trygg i mitt förhållande och känna att han älskar mig ovillkorligt och inte vara rädd att det ska spricka när som helst. Jag känner att det vore skönt att ha ett stabilt, varaktigt och lyckligt förhållande där båda trivs. Jag är dessutom rädd för att ta upp frågan eftersom jag tror att det kommer att skjuta bort honom ännu mer, eller att han helt enkelt kommer att göra slut. Hur ska jag få vårt förhållande på rätt köl igen?

• Svar på tråden älskar inte
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du är otrygg och osäker i ert förhållande vilket gör att du söker hans uppmärksamhet och bekräftelse. Det i sin tur leder till att han skjuter bort dig eller blir arg. Ni har ett negativt mönster mellan er som ni behöver hjälpas åt att bryta. För att du skall kunna ta ett steg tillbaka behöver han ta ett steg in i er relation och bli mer känslomässigt öppen. Du kan inte på egen hand få ert förhållande på rätt köl utan det är ett gemensamt ansvar. När du skall prata med honom om er relation, försök tänka på att visa honom dina goda avsikter och var inte anklagande i din ton. Å andra sidan är det svårt för dig att inte få gehör även om du anstränger dig på olika sätt. I en relation behöver man känna sig trygg att kunna prata med varandra om vad som helst.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden älskar inte